נאמן אמר: "להפוך את משפט התורה למחייב במדינה" - וחזר בו

(עדכון) - שר המשפטים בכנס הרבני בירושלים: "בדברי התורה יש תשובות לכל השאלות שאנחנו עוסקים בהן" ■ ציפי לבני: "לא למונופול פוליטי על העניין היהודי למפלגות החרדיות" ■ פרופ' אמנון רובינשטיין: "ישראלים יברחו"

"פרופ' יעקב נאמן מבהיר כי אין בדבריו אתמול (ב') משום קריאה להחליף את חוקי המדינה בחוקי ההלכה, לא במישרין ולא בעקיפין. השר דיבר באופן כללי ורחב על השבת עטרת המשפט העברי ליושנה ועל חשיבות המשפט העברי בחיי המדינה" - כך נמסר היום (ג') מלשכת שר המשפטים, בעקבות הסערה התקשורתית שחוללו דבריו בפתיחת הכנס הרבני בירושלים.

וכך אמר נאמן: "להחזיר עטרה ליושנה, שמשפט התורה יהיה המשפט המחייב במדינת ישראל, היא באמת הדרך הראויה להנחיל לנו את משפט התורה צעד אחר צעד".

דבריו של נאמן בכנס צוטטו בגלי צה"ל. "להחזיר למדינת ישראל את מורשת האבות, את דברי התורה הראשונים והאחרונים, שבהם יש התשובות לכל השאלות שאנחנו עוסקים בהן. במהרה בימינו אמן", סיכם נאמן.

לבני: "המשמעות - הפקעת הענין היהודי מהרוב"

"הדברים צריכים להטריד כל אזרח שאכפת לו מה יקרה במדינת ישראל ובדמוקרטיה שלנו. הרעיון להחליף את החוק הישראלי בהלכות התורה הוא רעיון שמחזיר אותנו לתקופות בהן דובר במונחים של מדינת הלכה", אמרה היום לגלי צה"ל יו"ר האופוזיציה, ציפי לבני.

"אני מכבדת מאוד את המסורת. המדינה הזו היא בית לאומי לעם היהודי. ישנה משמעות לאומית לנושא הזה. זה קשור לסמלים של מדינת ישראל, חוק השבות כסעיף ראשון בחוקה עתידית, אך בהחלט לא כפייה של ההלכה על אורח החיים בישראל. לא למונופול פוליטי על העניין היהודי למפלגות החרדיות והחלה של ההלכה על מערכת המשפט. המשמעות היא הפקעת העניין היהודי מהרוב, שחשוב לו קיומה של ישראל כמדינה יהודית. אנחנו נחזור להיות קטבים הנאבקים זה בזה על מאפייניה של המדינה. ניתן לשלב את הערכים והמסורת בלי כפייה דתית, בלי כפייה על מערכת המשפט, בלי פגיעה בנשים, עם הקלה בהליכי הגיור", אמרה לבני.

פרופ' רובינשטיין: "עכשיו תהיה כפייה מצפונית בכל דיני המשפט"

פרופ' אמנון רובינשטיין, חתן פרס ישראל למשפט ובכיר במרכז הבינתחומי בהרצליה, הגיב גם הוא בחריפות על דבריו של נאמן. רובינשטיין אמר לגלי צה"ל כי חזון נאמן ימיט אסון על המדינה ויבריח מכאן חלק גדול מהישראלים.

"הדבר מנותק מרוב רובו של העם היהודי ואוכלוסיית המדינה", אמר רובינשטיין. "גם ככה יש לנו כפייה מצפונית בדיני נישואים; עכשיו תהיה כפייה מצפונית בכל דיני המשפט. נצטרך להחליף את כל השופטים בארץ ברבנים, שתוצאות הפסיקה שלהם יהיו איומות ונוראיות".

מנכ"ל התנועה הרפורמית: "בשורה רעה מאד לדמוקרטיה הישראלית"

הרב גלעד קריב, מנכ"ל התנועה הרפורמית, אמר: "שר המשפטים, שאמור לבצר את שלטון החוק הדמוקרטי ואת מערכת המשפט בישראל, בחר להעניק רוח גבית לקבוצה הרואה בבתי המשפט כערכאות גויים - ולקעקע בכך פעם נוספת את אמון הציבור בשלטון החוק. השלטתה של ההלכה על החוק הישראלי אינה עולה בקנה אחד עם עקרונות הדמוקרטיה הבסיסיים, ועם אופייה של מדינת ישראל כמדינה מתקדמת ונאורה. העובדה כי שר המשפטים של מדינת ישראל מצדד במהלך מעין זה - ולו כמשאלת-לב - היא בשורה רעה מאד לדמוקרטיה הישראלית".