אירופה ננעלה בירידות בעקבות הורדות הדירוג לספרד וליוון

יוון תתקשה לקבל הלוואות מהבנק המרכזי של אירופה ■ S&P הוריד את תחזית הדירוג לספרד ל"שלילית" ■ התמ"ג של יפן צמח בקצב שנתי של 1.3% ברבעון השלישי - הרבה פחות מההערכות הראשוניות

אירופה נסחרה היום (ד') בירידות שערים, בהמשך לנעילה השלילית הבוקר באסיה, ובשל חששות כי הורדת דירוג האשראי של יוון תקשה על הבנקים והממשלה ביוון לקבל הלוואות מהבנק המרכזי האירופי (ECB) משום שהאג"ח הממשלתיות של יוון לא מספיק יציבות כדי לשמש כערבונות, ולאחר שליוון הצטרפה היום גם ספרד לה הורידה S&P את תחזית הדירוג ל"שלילית" תוך שהיא משמרת את הדירוג על "+AA". הבורסה המובילה במדריד ירדה ב-2.3% ובאתונה נרשמה גם היום ירידה חדה של 3.4%.

"השינוי בתחזית נובעת מציפיותינו לצמיחה נמוכה באופן משמעותי בתמ"ג, וגירעון תקציבי גבוה ומתמשך לעומת מקבילותיה " נאמר היום על יד S&P בהתייחס לספרד.

סוכנות דירוג האשראי פיץ' הודיעה אתמול (ג') על הורדת דירוג האשראי של יוון ל +BBB, הדירוג השלישי הכי נמוך של סוכנות הדירוג, ועדכנה מטה את אופק דירוג האשראי ל"שלילי". סוכנות הדירוג S&P העבירה את יוון לרשימת מעקב שעלולה להוביל להורדת דירוג. היו ניסה שר האוצר היווני להרגיע: "אין סכנה שיוון תגיע לחדלות פרעון". "אנחנו פועלים ומתקדמים במהירות כדי להראות לאזרחים ולשווקים שאנחנו בדרך הנכונה". בנוסף, השר ציין כי יוון לא מתכוונת לבקש את חבילת הסיוע של האיחוד האירופי.

מגזר הפיננסים בבריטניה הגיב היום להודעתו של שר האוצר הבריטי כי הוא מטיל 50% מס על הבונוסים לבכירי הבנקים, זאת על בונוסים הגבוהים מ-25 אלף פאונד (40,700 דולר). דארלינג: "בנקים צריכים לשים בראש סדר העדיפויות לבנות מחדש את החוסן הפיננסי שלהם ולהגדיל את היקף ההלוואות שלהם לציבור".

שוקי אסיה ננעלו בירידות שערים לאחר שהתמ"ג של יפן צמח בקצב איטי מהתחזיות ברבעון השלישי ועל רקע הודעת חברת נשקל מדובאי על הפסד ענק.

התמ"ג של יפן צמח בקצב שנתי של 1.3% ברבעון השלישי, לעומת גידול של 4.8% על פי הנתונים הראשוניים שפורסמו בחודש שעבר. הנתונים המעודכנים הצביעו גם על ירידה נמשכת במדד המחירים לצרכן (CPI). במונחים נומינלים, הכלכלה היפנית התכווצה ב-0.9%, יותר מנתון הראשון שהצביע על התכווצות של 0.1% בלבד.

נשקל PJSC, חברת פיתוח הנדל"ן השייכת לדובאי וורלד, חברת האחזקות הריבונית של דובאי, דיווחה על הפסד של 3.65 מיליארד דולר במחצית הראשונה. במורגן סטנלי מעריכים כי היקף פריסת החובות של חברות ריבוניות בדובאי גדל בכמעט פי 2 ל-46.7 מיליארד דולר.

סין חוששת מהיווצרות בועת נדל"ן

סין מתכננת להקטין את היקף מתן ההלוואות לבין 7 טריליון יואן (1 טריליון דולר) ל-8 טריליון יואן בשנה הבאה. זאת לעומת היקף הלוואות של 8.9 טריליון יואן (1.3 טריליון דולר) בעשרת החודשים הראשונים של 2009. כך מסר גורם בכיר בסין לסוכנות בלומברג.

קברניטי הכלכלה של סין מעודדים תזרים חופשי של אשראי כדי לתמוך בכלכלה, ובמקביל חוששים מפני היווצרות בועת נדל"ן. סין תשמור על מדיניות מוניטרית מרחיבה יחסית על מנת למנוע האטה בקצב הצמיחה השנתי.

נציין כי סין זקוקה לקצב צמיחה שנתי של 8% לפחות כדי למנוע "חוסר יציבות פוליטית". חבילת התמריצים של ממשלת סין בהיקף 4 טריליון יואן (586 מיליארד דולר) והיקף שיא של מתן הלוואות, עוזרים ליצואנים לממן חובות ומעניקים נזילות לשוק הנדל"ן.

פולקסווגן תרכוש 20% מסוזוקי

פולקסווגן , יצרנית כלי הרכב הגדולה ביותר באירופה, תרכוש 20% מסוזוקי היפנית תמורת 222.5 מיליארד ין (2.5 מיליארד דולר), במטרה להגדיל את נוכחותה בהודו. החברה הגרמנית תעביר לסוזוקי את התשלום עבור האחזקה בינואר. סוזוקי היא החברה האם של מארוטי סוזוקי אינדיה, המייצרת כמחצית מכלי הרכב הנמכרים בהודו.

חברת האלקטרוניקה היפנית סוני חוזה הפסד שנתי ראשון מאז 1958. סוני הודיעה בחודש שעבר כי תפטר 250 עובדים על מנת לקצץ בעלויות. החברה תסגור מפעל במיאגי פרפקטור.

יצרנית כלי הרכב טויוטה , מתכננת להפחית את השקעות ההון ב-70 מיליארד ין, מהסכום עליו החליטה במארס. כך מדווח עיתון ניקיי היפני.