חקירות מחוף אל חוף: חשיפת שיטות גיוס הכספים של ברוידי

פרשת השוחד בניו יורק היא לא הבעיה היחידה שעמה מתמודד יו"ר מרקסטון לשעבר: התחקירים שוטחים את מעלליו בקרב מקבלי החלטות בקרן הפנסיה של עובדי מדינה קליפורניה (קאלפרס) -החולשת על כ-200 מיליארד דולר ומשקיעה גם בקרנות הון סיכון ישראליות

הודאתו בשבוע שעבר של אליוט ברוידי, לשעבר יו"ר מרקסטון, במתן שוחד לארבעה מנהלים בכירים בקרן הפנסיה של עובדי מדינת ניו יורק הכתה לא מעט פעילים בישראל בתדהמה. בלוס אנג'לס, לעומת זאת, הופתעו פחות: מזה כחודש ימים שה"לוס אנג'לס טיימס" שוטח בפני קוראיו, בסדרת תחקירים, את מעלליו של ברוידי בקרב מקבלי החלטות בקרן הפנסיה של עובדי מדינה קליפורניה (קאלפרס). הקרן זו חולשת על כ-200 מיליארד דולרים, ומוכרת היטב גם בנוף הישראלי, בזכות השקעותיה בקרנות הון סיכון. כמו כן מפורט בעיתון חשד לניגוד עניינים של ברוידי בהשקעה של קרן פנסיה אחרת - של גמלאי מערך השיטור והכבאות בלוס אנג'לס (LAFPP), שבו היה חבר דירקטוריון - בחברת נדל"ן בעיר, שבעליה הם ישראלים לשעבר.

סדרת התחקירים של הטיימס אינה מכוונת ספציפית לעברו של ברוידי. נוכח הפסדי העתק של קאלפרס, המנהלת את כספם של כ-1.6 מיליון מגמלאי קליפורניה, ושל קרנות פנסיה נוספות, יצא העיתון לבחון אם ההפסדים נובעים מטעויות פיננסיות ומביש מזל בלבד, או שהיו גורמים נוספים. שם נכנס ברוידי לתמונה.

בחקירתו את הנהלות קאלפרס, חושף העיתון כיצד עבדה שיטת גיוס הכספים של ברוידי בקליפורניה. הדברים פורסמו במקביל לחקירות נגדו בניו יורק.

ברוידי, איש המפלגה הרפובליקנית ופעיל בולט בקהילה היהודית, תרם בעשור האחרון, יחד עם אשתו, כ-900 אלף דולרים לקמפיינים פוליטיים, בהם של שני חברי דירקטוריון של קאלפרס ושל מועמדים רפובליקנים לתפקידים בממשל של מדינת קליפורניה. במקביל השקיעה קאלפרס סכום נכבד של כ-50 מיליון דולרים במרקסטון. קרן הפנסיה של עובדי עיריית ניו יורק, אגב, השקיעה במרקסטון כ-250 מיליון דולרים.

הסיפור הפיקנטי יותר מגיע מקרן הפנסיה הקטנה יותר, של גמלאי מערך השיטור והכבאות בלוס אנג'לס, המנהלת כ-11 מיליארד דולרים עבור כ-25 אלף עמיתים. ברוידי, שהיה חבר במועצת המנהלים של קרן הפנסיה, נמנה עם התומכים בהשקעה שלה, ביולי 2007, בסך 30 מיליון דולרים בקבוצת CIM - חברת נדל"ן בלוס אנג'לס, שייסדו ב-1994 אבי שמש ושאול קובה, ואשר פועלת ברחבי קליפורניה.

מה כל-כך מיוחד בהשקעה הזו? ובכן, הרשות הפדרלית לניירות ערך בארצות הברית חושדת שהיא לא הייתה כה תמימה. על-פי פרסום הטיימס, שלוש שנים קודם להשקעה, ב-2004, השקיעה CIM במרקסטון שבראשותו של ברוידי סכום של כחצי מיליון דולרים, השקעה שב-CIM לא טרחו להזכיר במידע שלהם למשקיעים לפני שקיבלו את ההשקעה מקרן הפנסיה (שבה כאמור היה יו"ר מרקסטון חבר דירקטוריון).

ב-CIM טענו בתגובה כי הייתה זו רשלנות לא מכוונת, ושמייסדי החברה הכירו את ברוידי בנסיבות חברתיות וגילו בו עניין מעצם העובדה שחלק מהשקעותיה של מרקסטון בישראל. עוד טענו ב-CIM, באמצעות אליין וונג, סגנית הנשיא לקשרי משקיעים, שקרן הפנסיה השקיעה ב-CIM עוד לפני שברוידי בכלל צורף לדירקטוריון שלה. טענה זו התבררה כלא נכונה, שכן ברוידי הצטרף לדירקטוריון ב-2002 וכיהן בו עד למאי האחרון - אז התבקש על-ידי הרשות לניירות ערך לעזוב בגלל החקירה שהתנהלה נגדו בניו יורק.

בשלב זה, חשוב לציין, אין לחקירות הללו בקליפורניה השלכות פליליות בכל הנוגע לברוידי. ועדיין בקאלפרס אומרים בתגובה כי הקרן בוחנת כעת את יחסיה עם מרקסטון וכי עשויות להיות גם השלכות משפטיות.

ממרקסטון לא התקבלה תגובה עד למועד סגירת הגיליון. CIM סרבה להגיב.