לובצקי: "מי שלא פעל מהבטן המשבר הזה בעצם פסח עליו"

גלובס tv יו"ר IBI ל"גלובס TV": "הקורבנות היחידים של המשבר הם מחזיקי קופות הגמל, בעלי התיקים ובעלי קרנות הנאמנות, שבאותם 3-4 חודשים של פאניקה מכרו או הפסיקו להשקיע במניות" ■ "אם היום התשואות בתיקים או קופות הן 20%-30% - בשנה הבאה יהיו חד-ספרתיות במקרה הטוב"

"אם אני מסתכל היום על מצבם של המשקיעים בשוק ההון אחרי השנתיים 2008-2009 שכוללות שנה אחת של משבר ושנה אחת של יציאה מהמשבר - במצטבר זהו אחד מצמד השנים הטוב ביותר. הם עשו 10% קדימה לשנתיים האלה. הקורבנות היחידים, ואני חוזר ואומר - בשוק ההון עצמו, הם אותם מחזיקי קופות גמל, בעלי תיקים ובעלי קרנות נאמנות שבאותם 3-4 חודשים של פאניקה מכרו או שעברו ממסלול מנייתי למסלול חסר סיכון" - כך אומר צבי לובצקי, הבעלים והיו"ר של בית ההשקעות IBI, בראיון ל"גלובס TV", שנערך לקראת ועידת ישראל לעסקים בשבוע הבא.

"בעצם זה קצת לקח, שבעצם כל מי שלא פעל מהבטן המשבר הזה בעצם פסח עליו לגמרי, והקורבנות הם אותם 10%-20% מהפעילים בשוק ההון שהגיבו בצורה קיצונית", הסביר לובצקי.

- איפה אתה מזהה את הסיכונים שנמצאים כיום בשוק ההון?

"הדבר שבאופן ודאי הוא בועתי וחייב לרדת הוא שוק איגרות החוב הממשלתיות - גם בארץ וגם באמריקה. נכון, אמנם, שהירידה שלו היא לא איזה קטסטרופה אלא ירידה מתונה, אבל זו תופעה עולמית שנובעת מהבריחה של כסף. הדברים ה'כאילו בטוחים' קשורים במחיר. המחירים שלהם גבוהים והתשואות שלהם נמוכות, ואין ספק שבשלב מסויים של החיים הדברים האלה משתנים, ולי אישית אין ספק שרמת התשואות הנוכחית היא רמה זמנית".

"אני לא יודע אם זה ייקח חודש או חצי שנה או שנה - אבל נדמה לי שזה האיזור שבו יהיה אובדן הערך הגדול ביותר, למרות שהירידות יהיו באחוזים לא גדולים, אבל שם נמצא רוב הכסף העולמי. אני חושב שאחת הדרכים לצמצם את הסיכון הזה היא או לא להיות שם, או, כיוון שאין הרבה ברירות, להיות במקומות הקצרים בלבד - ששם, גם אם תשתנה רמת התשואות, הפגיעה תהיה קטנה מאוד".

- מאחורינו כ-9 חודשים של עליות מאוד חזקות בשוקי ההון. האם למרות העליות האלה היית עדיין ממליץ על מניות בתיק ההשקעות?

"אני חושב שלא רק שהוא מומלץ באופן כללי, אלא שהרי מה זה תיקים וקופות? התיקים הם בעצם צירוף שבו כל אחד קובע לפי דרגת הסיכון שלו, לפי אופי הכסף ולפי הצרכים שלו. התובנה שלי היא שכל אחד, לפי האחוזים שלו, צריך להיות היום במיקס שהוא יותר לטובת אקוויטי מאשר איגרות חוב"

- אנחנו על התפר של 2009-2010. איך אתה ניגש ל-2010, ומה אתה חושב שכדאי שהמשקיעים יזכרו לקראת השנה החדשה?

"כיוון שברור שהשנה הבאה לא תהיה כמו השנה, וכיוון שברור שהתשואות יכללו הפסדי הון ולא רווחי הון, אז א' - צריך קודם כל לשדר את הדברים האלה, לעצמי, לכל מי שאני קשור איתו ולכל מי שאני מטפל בכספו, מפני שאחת הבעיות היא שכמו שהירידות משחיתות את טעם המשקיעים, גם העליות משחיתות אותו. ואני חושב שההיערכות לשנה הזאת היא בהחלט שונה. אם היום התשואות של תיקים, קופות או תיקים מעורבים היו 20%-30%, התשואות במקרה הטוב יהיו חד ספרתיות בשנה הבאה".