נתניהו: "מערכת החינוך שלנו בצרות"

"המנכ"לית של אינטל ישראל רצתה להיות כאן מנהלת בית-ספר - אך קבעו שהיא לא מתאימה" ■ "אציג לממשלה מפת תחבורה ארצית שתהווה פיתרון לבעיית מחירי הדירות האסטרונומיים בגוש דן" ■ "אנו יוצאים מהמשבר הכלכליי, אך אין מקום לאופוריה"

רבים בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" המתינו למוצא פיו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, במושב שעסק במערכת החינוך בישראל; אך נתניהו החליט לפתוח את דבריו דווקא בהתייחסות למשבר הכלכלי: "אנו יוצאים מהמשבר העולמי ומתחילים לצמוח, אך אני לא חושב שיש מקום לאופוריה. אי אפשר לדעת אם כלכלת העולם תחזור לצמוח בשנים הקרובות כבעבר ואני חושב שיש עדיין סיכונים לא מבוטלים למשק הישראלי".

נתניהו הדגיש את הצורך של ישראל בצמיחה כלכלית כמענה לאתגרים הרבים, כולל הביטחוניים, העומדים בפניה. "זו גם הדרך לממן את הפיתרון לבעיית מערכת החינוך", אמר נתניהו. "במבט מעבר לשנים הקרובות, מנוע הצמיחה שלנו יהיה שדרוג ההון האנושי. במילים אחרות - הצמיחה לנפש תיתן מענה לצורכי הקיום והחינוך של ישראל, ובהמשך - החינוך יאפשר את הצמיחה".

נתניהו הדגיש את החשיבות בריסון תקציבי וטען כי המשמעת הפיסקלית היא "הסיבה לכך שלא התרסקנו במשבר האחרון". הוא אף התפאר בעובדה ששיעור הגירעון בישראל עומד על כ-5% מהתוצר השנה, לעומת מדינות אחרות במערב שהגיעו ל-10% ויותר, כדוגמת ארה"ב שמהווה את ליבת המשבר הכלכלי.

בנימין נתניהו / צלם: תמר מצפי

"מהלך הפחתת המסים נמשך עד היום הזה"

"השמירה על ההוצאות היא כמו שמירה על חשבון הבנק שלך שתמנע ממך לפשוט רגל; אך זה לא מה שייתן את הצמיחה", הוסיף נתניהו. "כדי שתהיה צמיחה לא מספיק לשמור על מסגרת תקציבית. המרכיב החיוני הוא הסרת חסמים במשק; הגדלת האפשרות ליזמות וחדשנות - קודם כל בסקטור הפרטי. מה שהזניק את הכלכלה שלנו הן רפורמות שהסירו חסמים והגדילו את התחרות במשק ושחררו משאבים".

נתניהו נתן כדוגמה את הסרת הפיקוח בשוק המט"ח בסוף שנות ה-90, אשר פתחה את שוק המט"ח והכניסה משקיעים לשוק הישראלי. בנוסף, נתניהו הזכיר את הפחתת המסים שנקט כאשר החל לכהן כשר אוצר ב-2003 ואמר כי המהלך "נמשך עד היום הזה", תוך שהוא מתעלם מהעלאות המסים בחודשים האחרונים, כדוגמת העלאת מס הבלו על הדלק או היטל הבצורת.

"אציג מפת תחבורה שתהווה פתרון למחירי הדירות האסטרונומיים בגוש דן"

נתניהו התייחס, כהרגלו, לרפורמה בשוק התכנון והבנייה ולחסמים בשוק הנדל"ן, אשר "יוצרים עיוות עצום במחירי הדירות שפוגעים בחלשים, בזוגות צעירים ובחיילים שידם אינם משגת".

"כדי להמשיך בתוואי הצמיחה, עלינו להמשיך בראש ובראשונה בהפחתת מס ההכנסה ומס החברות", הוסיף נתניהו. "איננו יכולים להמשיך במדינת חדרה-גדרה. זה לא נכון. עלינו לפתוח סוף סוף את הנגב והגליל והדבר הזה אפשרי קודם כל על ידי פריסת קווי תחבורה צפונה ודרומה. בקרוב אציג לממשלה מפת תחבורה ארצית שתשנה את פני המדינה. זה יהווה פתרון לבעיית מחירי הדירות האסטרונומיים בגוש דן".

"המערכת קבעה שמנכ"לית אינטל ישראל לא מתאימה לנהל בית ספר"

כאן עבר נתניהו לדבר על נושא הפאנל - חינוך. נתניהו הודה כי "מערכת החינוך בישראל נמצאת בצרות". הוא חזר על משנתו שלפיה עלייה בהשקעה בתלמידים לא תוביל בהכרח לשיפור בהישגים. "איך מטפלים בבעיה?", הוא שאל, ומייד ענה: "קודם כל, מיניתי אנשים טובים לנהל את המערכת. מיניתי את גדעון סער כשר חינוך. הדבר השני הוא גיבוי. אנחנו ניתן גיבוי לרפורמות הנחוצות במערכת החינוך".

נתניהו הדגיש את הצורך בשילוב אנשים רבים ככל הניתן בשוק העבודה, ולצורך כך אמר כי יש לכלול "מקצועות ליבה" בכל בתי הספר, כדוגמת שפות זרות. "בואו נתחיל ללמוד סינית, זה חשוב", אמר. "הדרך לעזור לחלשים היא לעזור להם יום יום, שבוע אחר שבוע, לעזור להם כאן ועכשיו".

באילו אמצעים מתכוון נתניהו להשתמש כדי ליישם את תוכניותיו? ובכן, ראש הממשלה הדגיש את חשיבות הצמיחה לצורך הגדלת תקציב משרד החינוך, אך הדגיש שוב כי "הגדלת משאבים לא מלווה תמיד בהגדלת יכולות. אנחנו רוצים שהגדלת תקציבים תביא לשיפור ביכולות וזה תלוי בניהול. יש שני דברים חשובים: שיפור מעמד המורה ושיפור יכולת הניהול. מאחורי כל בית ספר טוב עומד מנהל מוכשר. אנו חייבים לתת יותר אוטונומיה למנהלים".

"המנכ"לית של אינטל בישראל רצתה להיות כאן מנהלת בית ספר וקבעו שהיא לא מתאימה; אך היא הלכה להיות מנכ"לית של אינטל ישראל", אמר נתניהו, ברומזו להתנהלות הלקויה במשרד החינוך.

נתניהו ביקר גם את תרבות האקזיטים בישראל, והתבדח כשאמר: "כי מציון תצא תוכנה". הוא קרא להחזיר לארץ את המוחות, את הפיתוח ואת הישראלים הנמצאים בארה"ב לצורכי מחקר.