אטיאס: "כאן לא אמריקה ולא צריך לשכנע אנשים לגור בשכירות. בישראל, מי שאין לו דירה אין לו ביטחון עצמי"

גלובס tv שר הבינוי והשיכון: "ייקח חודש-חודשיים, עוד כמה סקפטים יאמרו את דבריהם, אבל המחירים יירדו. עם ישראל גר בכל הארץ - ונשפיע לא רק בת"א אלא בכל המקומות"

שר השיכון והבינוי, אריאל אטיאס, מתחייב להמשיך בתוכניתו להצפת שוק הנדל"ן בקרקעות על מנת להוזיל את מחירי הדירות בישראל. אטיאס, שהאזין לדוברים במושב הנדל"ן בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס", אשר אמרו כי מחירי הדירות ימשיכו לעלות גם ב-2010, הגיב ואמר: "ההיגיון של הקבלנים והיזמים זה להגיד שמחירי הדירות לא יירדו. מה זה יעשה להם? במו ידיו יפגעו בעצמם ויצטרכו להוריד מחירים".

אטיאס הדגיש כי הוא "משקיע יומם ולילה" בנושא הוזלת מחירי הדירות, כיוון שנושא זה טמון בליבת המשפחה. "מי שאין לו דירה מרגיש שיש לו חסר, שאין לו ביטחון עצמי", הוסיף אטיאס. "אנחנו לא באמריקה ואנחנו לא צריכים לחנך את הציבור שהוא לא צריך לקנות דירה ולגור בשכירות. אנשים כאן לוקחים התחייבות מעבר ליכולת שלהם; אף אחד לא בטוח ב-100% במקום העבודה שלו או בהוצאות העתידיות שלו".

"לקחתי על עצמי משימה קשה מאוד", המשיך אטיאס. "זה לוקח זמן, ולא צריך לשים לב למלעיזים ולאלה שאומרים שהמחירים ימשיכו לעלות כל הזמן כי אין קרקעות. יש אינספור בעיות; לא הכל במגרש שלי ולא עלי המלאכה לגמור. אך יש בידי כלים לעשות כל מה שניתן. אין בידי להוריד מסים; אני יכול להסביר לאוצר שזו שערורייה ש-40% ממחיר הדירה הם בסופו של דבר מסים, אך אני מחפש לפעול".

בהתייחסו לבעיית היצע הדירות אמר אטיאס: "אנחנו השחקן הגדול ביותר בשוק, ולכן עלינו לשחק בצד של ההיצע. כשיש היצע גדול המחיר חייב לרדת. ייקח עוד חודש-חודשיים, עוד כמה סקפטים יאמרו את דבריהם אבל זה יקרה. עם ישראל גר בכל הארץ ואנחנו נשפיע לא רק בת"א אלא בכל המקומות".

אטיאס שיתף את הנוכחים גם בנתונים של משרד השיכון, שלפיהם באיזור חדרה-גדרה ישנן 53 אלף יח"ד מתוכננות, אך "תקועות" בגלל חסמים. "אני מתעסק בזה ברמה יומיומית. אנחנו עוברים פרויקט פרויקט כדי לשחרר את הדירות", אמר. "בשבועות הקרובים נבטל החלטת ממשלה קודמת שהייתה להפסיק לתכנן במרכז. זו הייתה החלטה לא נכונה ואנחנו נתקן".

אריאל אטיאס / צלם: איל יצהר

"פועלים להגן על משתתפי קבוצות הרכישה"

כדוברים לפניו, אטיאס התייחס גם הוא לטרנד החם ביותר בשוק הנדל"ן קבוצות הרכישה. "זה לא ענף הדיור כולו", הוא אמר. "אי אפשר להתייחס גם לכל קבוצות הרכישה כמקשה אחת. ישנם הוותיקים, שכבר בנו ומסרו דירות, וישנם החדשים, שעוד לא מסרו דירה אחת אבל ממשיכים למכור. הטרנד הזה התחיל במגדלי יוקרה. אני לא מנסה להשפיע על דירות היוקרה; זה עולם אחר ומי שיש לו שישלם. אך בנושא הזה של המצטרפים החדשים לקבוצות אנחנו מבצעים תהליך בדיקה שייקח מספר חודשים. אנו רוצים להחיל רגולציה בענף הזה כדי להגן על הרוכשים כי יש פה סיכונים".

"ברבעון הראשון של 2010 נגמור את העבודה הזו בנושא קבוצת הרכישה. איננו מנסים לפגוע בכדאיות קבוצות הרכישה או לעזור לקבלנים - אלא רק להגן על הצרכנים", הבהיר אטיאס.