דווקא הצעירים ייהנו מהארכת תקופת הזכאות לדמי אבטלה

כפי שנחשף ב"גלובס" באוגוסט האחרון, העיכוב הרב ביישום ההחלטה נבע מדרישתה של מנכ"לית המוסד לביטוח לאומי, אסתר דומיניסיני, לשנות את הסעיף בהסכם הקואליציוני שקבע כי תקופת האבטלה תוארך ב-30 יום

תשעה חודשים מאז שנחתם ההסכם הקואליציוני בין מפלגת העבודה לליכוד, ושבעה חודשים מאז שהתקבלה בעניין החלטת ממשלה, אישרה היום (ב') ועדת העבודה של הכנסת את הארכת תקופת הזכאות לדמי אבטלה.

כפי שנחשף ב"גלובס" באוגוסט האחרון, העיכוב הרב ביישום ההחלטה נבע מדרישתה של מנכ"לית המוסד לביטוח לאומי, אסתר דומיניסיני, לשנות את הסעיף בהסכם הקואליציוני שקבע כי תקופת האבטלה תוארך ב-30 יום. דומיניסיני דרשה לקבוע תוספות דיפרנציאליות, כאשר הנהנים העיקריים מתוספת ימי האבטלה יהיו דווקא האוכלוסיות הצעירות. הדרישה הזו של דומיניסיני הייתה שנויה במחלוקת, לאור העובדה כי לצעירים קל יותר למצוא עבודה, ולכן אם קובעים תוספת דיפרנציאלית יש להיטיב דווקא עם המבוגרים.

ועדת העבודה אישרה בסופו של דבר את המתווה של הביטוח הלאומי, לפיו מובטלים עד גיל 25 שזכו עד היום ל-50 ימי אבטלה יזכו לתוספת של 15 ימים; מובטלים בגילאים 25-28 שזכו עד היום ל-67 ימי אבטלה יקבלו 30 ימים נוספים; ומובטלים בגילאים 28-35 שקיבלו עד היום 100 ימי אבטלה, יזכו לתוספת של 25 ימים. התוכנית תיכנס לתוקף מיד ואף באופן רטרואקטיבי, מיום ה-1 בדצמבר 2009.

יצוין כי כיום ישנם 54.9 אלף מובטלים הנמנים עם האוכלוסייה הצעירה שתזכה להארכת תקופת האבטלה, וזאת בעוד שמספרם של כלל המובטלים עולה על 200 אלף.

אסתר דומיניסיני הסבירה בעבר ל"גלובס" כי ההחלטה להיטיב דווקא עם הצעירים נובעת מהעובדה ששכבה זו נושאת ממילא בנטל הכבד של גידול ילדים ותשלומי משכנתא וכדומה, בעוד שהמבוגרים מקבלים כבר כיום מעל 100 ימי אבטלה. "ההחלטה לפעול להרחבת תקופת הזכאות לדמי האבטלה לאוכלוסיית הגילאים הצעירים נובעת בין היתר מהקיצוצים שחלו בעבר בדמי האבטלה ובמשך תקופת האבטלה על קבוצת גילאים זו", הסבירה היום דומיניסיני.

גם שר הרווחה, יצחק הרצוג, בירך על המהלך: "מדובר בצעד חשוב, נכון וחיוני עבור מובטלים רבים, אשר רוצים לעבוד ומבקשים בכל דרך להשתלב מחדש בשוק העבודה. הנפגעים העיקריים עקב המשבר הכלכלי הייתה קבוצת הגילאים הצעירים עד גיל 35, הכוללת בתוכה מגוון רחב של אנשים לרבות אקדמאים ובעלי משפחות. אני מאמין כי התוספת בימי האבטלה תסייע להם להשתלב מחדש בשוק העבודה".

האירוניה בכל הסיפור היא שההחלטה להאריך את תקופת הזכאות לדמי אבטלה התקבלה בעיתומו של המשבר הכלכלי, אולם בישראל כמו בישראל היישום של ההחלטה יחל דווקא אחרי שכל הסימנים מצביעים על התאוששות שוק העבודה וירידה ברמת האבטלה. במשרד האוצר דאגו מראש כי הארכת תקופת הזכאות תהיה תקפה רק עד דצמבר 2010, כך שבסוף תקופה זו ישראל תחזור לעמוד בתחתית המדינות המפותחות בכל הקשור לאורך תקופת הזכאות לדמי אבטלה.