משה כחלון: "משרדי עמד על כך ש-012 סמייל לא תימכר לחברת סלולר"

שר התקשורת בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס": "גם מירס היתה אמורה להימכר לחברת סלולר, אך הדבר היה פוגע בתחרות - ולכן מוטורולה קיבלה מסר ברור שמשרד התקשורת לא יאפשר למירס להימכר לחברת סלולר"

"הצלחה של מדינה, כל מדינה, תלויה ומבוססת על התפתחות שוק התקשורת" - כך אמר היום (ב') שר התקשורת, משה כחלון, בוועידת ישראל לעסקים 2009 של "גלובס".

לדבריו, "האסטרטגיה שלנו במשרד התקשורת בנויה על התחרות, כי היא חיונית לצמיחה. שוק התקשורת בישראל עוד לא אמר את מילתו האחרונה".

"ההחלטות שקיבלנו הן החלטות מכוננות שנתנו כיוון לשוק התקשורת במדינת ישראל. מפת התקשורת נראית כפי שהיא נראית כי אנשי משרד התקשורת עבדו קשה והחליטו החלטות נכונות", אמר השר.

כחלון הוסיף כי "העסקאות שנעשו באחרונה ממחישות את כוונת המשרד לבזר ולהרחיב את שוק התקשורת. חברת בזק היתה צריכה למכור את 012 סמייל. זה לא סוד שאם 012 סמייל היתה נמכרת לחברה אחרת ולא ליוסי מימן - אז הקופה של בעלי בזק הנוכחי היתה מתמלאת יותר, אבל המשרד עמד על כך ש-012 סמייל לא תימכר לחברת סלולר".

"לגבי מירס - אותו דבר", אמר כחלון. "החברה היתה אמורה להימכר לחברת סלולר, אך הדבר היה פוגע בתחרות. מוטורולה העולמית קיבלו מסר ברור שמשרד התקשורת לא יאפשר למירס להימכר לחברת סלולר".

"כולי תקווה שמי שקנה את מירס ירכוש גם את התדרים שאנחנו מוציאים בתקופה הקרובה כדי שנכניס מפעיל סלולרי רביעי, כי זה חשוב מאוד לתחרות בשוק".

אלישע ינאי, נשיא ומנכ"ל מוטורולה ישראל, אמר בדיון: "זה לא נכון שהתנגדתי למכירת מירס. מירס היא בדור שני כרגע, והיא צריכה ללכת לדור שלישי. מירס חייבת להשתדרג לדור שלישי או הרביעי. היא חייבת לעבור לדור השלישי מיד. למוטורולה אין ציוד לדור שלישי, ולכן היינו חייבים לתת להם הזדמנות להתפתח".

ריצ'ארד האנטר, מנכ"ל 013 נטוויז'ן, שהשתתף אף הוא בדיון, אמר: "אני מבקש מהמשרד להתערב ולתת לנו להיות MVNO. אנחנו רוצים להסתער על שווקים חדשים".

בועז גולן, היועץ המשפטי של רשות ההגבלים העסקיים, אמר כי "הבעיה העיקרית בשוק היא שיש כאן 3 שחקנים עם אותו נתח שוק כבר שנים, אנחנו לא רואים את מירס מצליחה לפרוץ למועדון של הלקוחות הכבדים. החסם המרכזי הוא של המדינה, והוא החסמים להקמת אנטנות חדשות. היום כמעט לא מעשי לפרוס רשת חדשה. אם לא נראה פיתרון לזה, לא נראה פיתרון מבני לבעיה הזו. ההשפעה של MVNO היא לא קיימת או זניחה לפי בדיקות שלנו בחו"ל, ההשפעה תבוא משחקנים חדשים. המכירה של מירס לפטריק דרהי היא התחלה בשביל לעשות את זה".

בתגובה לדברים שנאמרו בפאנל אמר השר כחלון כי "חלק מהטענות לרגולציה צודקות. תארו לכם מה יגיד מנכ"ל לבעלי חברה שלא יבוא בטענות לרגולציה. האופציות שלו בסכנה. לגבי הקלות בזק? אנחנו משחררים לו הקלות מדי יום. זה שאבי גבאי רוצה את זה במהירות של 200 קמ"ש אני מבין, אבל אנחנו זוחלים קצת יותר לאט".