אקזיט ישראלי: אבוט רוכשת את סטארלימס ב-123 מיליון דולר

אבוט דיווחה כי הרכישה לא תשפיע על תחזיותיה לשנת 2009 ■ מניות סטארלימס זינקו לאחר ההודעה ■ חיים פרידמן: "היה כיף, וימשיך להיות כיף. הייתה הנאה גדולה להיות חלק מחברה שמגדירה את שוק היעד"

מסתבר שגם חברות ותיקות וצנועות יכולות לעשות אקזיטים מוצלחים. סטארלימס הישראלית, שנוסדה לפני 23 שנה, נמכרת ב-123 מיליון דולר, או 14 דולר למניה, לאבוט האמריקנית, שעוסקת בתחומים שונים של תעשיית הבריאות. מחיר המכירה גבוה ב-47% ממחיר השוק של סטארלימסלפני הפרסום בנוגע למכירה. בעקבות הפרסום זינקו מניות החברה והגיעו למחיר דומה לזה שלפיו נמכרה החברה.

סטארלימס מספקת מערכות תוכנה לניהול מידע במעבדות. השוק בו היא פועלת נקרא שוק ה-LIMS - ראשי תיבות של Laboratory Information Management Systems, וזה היה גם שמה הקודם של החברה, עד להנפקתה בנאסד"ק לפני שנתיים וחצי.

סטארלימס הוקמה על ידי האחים יצחק וחיים פרידמן, ושניהם מכהנים עד היום בתפקידים הבכירים ביותר בחברה. יצחק הוא מנכ"ל החברה, וחיים מכהן כסמנכ"ל הכספים שלה. יצחק פרידמן יישאר בחברה וינהל את פעילותה בתוך אבוט. החברה הוקמה עוד כששוק ה-LIMS היה בחיתוליו, זיהתה את הפוטנציאל בשוק, וגדלה יחד איתו. בשנים האחרונות היא התרחבה גם לשווקים משלימים.

בראיון ל"גלובס" לפני כשנה וחצי, סיפר יצחק פרידמן על תחילת הדרך. "אחרי שסיימתי לימודי גיאולוגיה, עבדתי כאיש מכירות בתחום הכרומטוגרפיה בחברת אלדן, שהייתה נציגת HP בישראל. כשמכרתי למעבדות, שמעתי בכל מקום 'מה עם מערכת לניהול מידע במעבדות?'. ל-HP היה אז מוצר כבד ויקר שלא התאים לשוק הישראלי. הייתי קצת נאיבי, אז הצעתי ל-HP לבנות מערכת כזאת, והסתכלו עליי כמו על 'משיגינע'. טבע חיפשה אז מערכת כזאת, ויחד עם חבר בנינו את המערכת הראשונה שטבע קנתה".

"היה כיף, וימשיך להיות כיף"

סטארלימס הונפקה לראשונה בבורסה של תל אביב ב-1993, וכעבור 14 שנים הפכה לדואלית, כשגייסה כ-30 מיליון דולר בנאסד"ק. ההנפקה בוצעה לפי מחיר של 13.5 דולר למניה. אולם מאז ההנפקה, מניית סטארלימס לא ביקרה שוב בגבהים הללו של 13.5 דולר - עד אתמול. כמו חברות רבות אחרות, גם היא סבלה מהמומנטום השלילי בשווקים, והתאוששה יחד עם השוק בחודשים האחרונים.

עוד קודם לכן, חצי שנה אחרי ההנפקה בנאסד"ק, סטארלימס פרסמה אזהרת רווח שהפילה את מניית החברה ב-22%. המנכ"ל פרידמן הגדיר את האזהרה ההיא כ"מעידה", אך אזהרת רווח נוספת, תשעה חודשים לאחר מכן, הפילה את המניה ב-12% נוספים.

מאז השפל של דצמבר שעבר - 3.15 דולר למניה (מתואם לחלוקת דיבידנד) - שילשה מניית החברה את ערכה. אתמול, בעקבות הדיווח על הרכישה בידי אבוט, זינקה מניית סטארלימס במסחר המאוחר ב-43.4% למחיר של כ-13.6 דולר למניה, ועקפה את המחיר לפיו הונפקה.

*חיים פרידמן, איך אתה מסכם את המעבר חברה משפחתית קטנה לחברה שנרכשת ב-123 מיליון דולר?

"היה כיף, וימשיך להיות כיף. הייתה הנאה גדולה להיות חלק מחברה שמגדירה את שוק היעד, שוק נישתי מאוד שבקושי זוכה להתעניינות, מבינה את הצרכים בשוק ושומרת על סבלנות בהפיכה משחקן מאוד קטן לשחקן גדול יותר".

פרידמן אומר עוד שהעובדה שהחברה ציבורית עזרה לסטארלימס לייצר מותג חזק יותר, וללקוחות שלה להרגיש יותר בנוח: "האתגר הגדול של חברה קטנה זה לא התחרות היום-יומית, אלא איך חברה קטנה ומשפחתית מאפשרת ללקוח ענק לקנות ממנה מערכת קריטית. זה היה תמיד האתגר הגדול. הבחירה של אבוט בנו, והעובדה שהם מבססים את הפתרון שלהם בתחום על סטארלימס, הוא חלק ממסלול ההתקדמות שלנו, אולי השיא במסלול ההתקדמות".

פרידמן מדגיש שהנהלת סטארלימס לא שמה את החברה על המדף. "זו לא הייתה יוזמה שלנו, לא העמדנו את עצמנו למכירה ולא ניהלנו תהליך מכירה של החברה, לגמרי לא. לאורך השנים היו פה ושם הצעות, אבל הן לא נראו מבחינתנו כאלה שמאפשרות לחברה, לעובדים וללקוחות להרגיש נוח. כשבאה ההצעה מאבוט, שמשאירה את סטארלימס כיחידה אוטונומית ובשלמותה, אהבנו את זה והמשכנו לדבר".

*אם לא תכננתם להירכש, הערכתם שצמחו לבד?

"כן, בוודאי. יש לנו תוכניות לצמיחה, אבל כמו כל דבר בחיים יש סיכון בהשלמת התוכניות האלה. להערכתנו, ההצעה של אבוט הוגנת ומשקפת את היכולת שלנו לצמוח בעתיד".

המתעשרים מהעסקה

חיים פרידמן יהיה גם אחד מאלו שירוויחו אישית מהעסקה. שווי אחזקותיו בחברה הנמכרת מגיע ל-8.1 מיליון דולר, בעוד שיצחק פרידמן מחזיק במניות ששוויין 21.6 מיליון דולר. מרוויחים נוספים הם הראל ביטוח, שתרשום רווח של כ-12 מיליון שקל על מכירת האחזקות בשווי כ-12 מיליון דולר, וכלל ביטוח שתרשום רווח של 10 מיליון שקל על מכירת אחזקותיה.

סטארלימס היום מעסיקה כ-170 עובדים. החברה היא אחת מחמש החברות המובילות בשוק, והיא החברה הציבורית היחידה שמתמקדת בנושא זה בלבד (pure player) - לפחות עד שתושלם המכירה ומניותיה יימחקו ממסחר. העסקה צפויה להיסגר במהלך הרבעון הראשון של שנת 2010.

שוק ה-LIMS המסורתי, ניהול מידע במעבדות, מגלגל כ-500 מיליון דולר בשנה והוא שוק צומח, אך מדובר בשוק בוגר. רוב הצמיחה של סטארלימס מהשוק הזה מגיעה משדרוגים של מערכות ישנות, או מהחלפת חברות אחרות שיצאו מהתחום והפסיקו לתמוך בלקוחות.

בחברה זיהו את הצורך בהשגת מנועי צמיחה חדשים, והתרחבו בשנים האחרונות לשני תחומים משיקים - SDMS, פתרון לטיפול בכל תחומי המידע הלא-מובנה במעבדות - מסמכים, קול, וידאו ותמונות, ו-ELN, מעין מחברת אלקטרונית לשימוש במעבדות. החברה פונה גם לתחומים קרובים כמו LIS, ניהול מסמכים במעבדות של בתי חולים. התחומים האלה מכפילים את שוק היעד שלה.

בשלושת הרבעונים הראשונים של 2009, סטארלימס רשמה הכנסות של 22 מיליון דולר ורווח נקי של כ-5 מיליון דולר. רוב הכנסותיה מארה"ב, וסטארלימס תכננה להפחית את התלות בארה"ב ולגדול באזורים נוספים.

בכנס אנליסטים שערכה החברה לפני כחודש, דיבר המנכ"ל על האפשרות לעשות זאת באמצעות רכישות. "אנחנו מסתכלים על רכישות טקטיות קטנות, לצורך התרחבות גיאוגרפית", אמר פרידמן. "אלה רכישות קלות, כמעט אורגניות. לגבי רכישות יותר אסטרטגיות, עדיין לא מצאנו משהו ממש מעניין, אבל אולי גם זה יקרה". אבל זה, כמו שמתברר כעת לא קרה. בתהליך הקונסולידציה, סטארלימס היא היום הנרכשת, ולא הרוכשת.