שנת 2010 בבורסות של סין: חברות זרות בשנחאי; היי-טק בשנזן

בורסה בשנזן עבור חברות טכנולוגיות, הייטק וביוטק ובורסה לחברות זרות בשנחאי ■ עו''ד תהילה לוי- לאטי: "זירת המסחר החדשה הינה עדות למאמציה של סין לעודד צמיחה מקומית ולעזור לחברות סטארט אפ סיניות במימון"

סין, השוק הגדול בעולם להנפקות, פתח בחודש אוקטובר האחרון זירת מסחר חדשה, בנוסף לזירות המסחר הקיימות כיום בשנזן ובשנחאי. זירת המסחר החדשה, מיועדת לחברות הי טק מתפתחות, ממוקמת בבורסת שנזן ומורכבת מחברות טכנולוגיה, ביוטק, קלינטק וכדומה.

"זירת מסחר זו אמורה להוות את הנאסד"ק של שוק המניות הסיני", אומרת עו''ד תהילה לוי- לאטי . זירת המסחר מורכבת מורכב מכעשרים ושמונה חברות פרטיות קטנות העוסקות בחידושים טכנולוגיים מובילים. כל החברות הללו נהנו מהרקעת מחירי המניות בימים הראשונים לפעילות.

זירת המסחר החדשה הינה עדות למאמציה של סין לעודד צמיחה מקומית ולעזור לחברות סטארט אפ סיניות במימון וזאת, בשוק מניות שהעדיף חברות ממשלתיות גדולות לאורך זמן רב. נכון לעכשיו, מאות חברות סיניות מחכות לתורן בכדי להירשם למדד החדש. אולם, ראשית, עליהן לעמוד בדרישות קבלה, כדלקמן:

1. על החברה להיות חברה מוגבלת במניות, המאוגדת כחוק בסין (על מחצית מהיזמים להיות בעלי דומיסיל בסין) והינה פועלת בעקביות בסין כשלוש שנים או יותר. החברה צריכה להראות רווחיות עקבית של כעשרה מיליון יואן או יותר בשנתיים הקודמות להגשת הבקשה. על שווי הנטו של נכסי החברה לעמוד על סך של כ- 20 מיליון יואן או יותר. הסכום הכולל של הון המניות של החברה לאחר ההצעה יעמוד על סך של כ- 30 מיליון יואן.

בנוסף, זירת המסחר שנפתחה בשנזן, מתעדת להתיר לחברות זרות להירשם למסחר בזירת המסחר הקיימת בשנחאי, בשנת 2010. שינוי זה הינו חלק מהתוכנית הכוללת המתעדת להפוך את שנחאי למרכז סחר עולמי עד שנת 2020 וכן להעלות את רמת ההשקעות הזרות בשוק הסיני. המטרה הינה להתיר לחברות זרות, אשר יענו על הדרישות, להנפיק מניות במדד המניות הקיים בשנחאי לחברות מקומיות.

החברות הזרות הראשונות שיוכלו להירשם למסחר הינן חברות סיניות בבעלות מלאה זרה, אשר כבר פועלות בסין אבל מאוגדות מחוץ לסין ורשומות בבורסות אחרות בעולם. בנקים מרכזיים זרים אשר כבר פועלים בסין גילו עניין רב להירשם למסחר במדד המניות בשנחאי. אולם, הרגולציה בנוגע לרישום חברות זרות למסחר טרם הושלמה ועדיין נותרו מגבלות וקשיים שונים בדבר רישום חברות זרות למסחר בסין, כדלקמן: המערכת המשפטית הסינית המתפתחת, היעדר שקיפות, היעדר כוח אדם מנוסה והשליטה על המרות המטבע.

עו"ד תהילה לוי-לאטי, מסבירה כי "פתיחת שוק המניות הסיני לחברות זרות יאפשר למשקיעים סינים להשקיע בחברות בינלאומיות. בעוד שהכלכלה הסינית ממשיכה להתפתח ולצמוח, זירת המסחר החדשה בשנזן ופתיחת זירת המסחר הקיימת בשנחאי לחברות זרות יספקו מוצא לרזרבות המטבע העצומות והחסכונות הרבים של המשקיעים הסינים. שינויים בחקיקה אלו מצביעים על הזדמנויות עצומות לחברות בינלאומיות וישראליות אשר מעוניינות לגייס כספים בשוק הסיני. אומנם, בתחילה הזדמנויות אלו יהיו בידי החברות הבינלאומיות אשר כבר פעילות בסין אולם, בעתיד מדובר על הזדמנויות לחברות בינלאומיות אשר רואות את סין כמפתח להתפתחותם העתידית ומעוניינות לגייס כספים בשוק זה".

תהילה לוי- לאטי היא עורכת דין בפירמת ZAG/JUNZEJUN שנחאי, בבעלות משותפת של משרד זיסמן, אהרוני, גייר & עדי קפלן ושות' (ZAG&K)