גפן ותמר של כלל מובילות את תשואות קופות הגמל הגדולות

קופות אנליסט מובילות את דירוג הקופות הקטנות ■ במקום השלישי דש גמל עם תשואה של 35.53%, ובמקום הרביעי פסגות גמל כללי (32.55%). אחריהן בר יציב של הדס מרכנתיל עם תשואה של 30.88%, ותגמולים ועתיד של אקסלנס

דמי הניהול של קופות הגמל נמצאים בכותרות בשבועות האחרונים, מאז ש"גלובס" פרסם את הבדיקה המראה כי מכירת קופות הגמל לגופים המוסדיים גרמה לקפיצה של 70% בדמי הניהול תוך שנתיים. החודש ערכנו שינוי קטן בטבלאות הדירוג, ומעכשיו הן יציגו גם את דמי הניהול שגובה כל קופה.

התבוננות על דמי הניהול בחתך קופה, מעלה כמה תהיות. בקרנות הנאמנות נהוג שקרנות מנייתיות וגמישות גובות דמי ניהול גבוהים יחסית ואילו קרנות שקליות ואג"חיות גובות דמי ניהול נמוכים. בקופות גמל, מתברר, הדברים אינם מתנהלים כך.

ניקח למשל את יסודות של אקסלנס, קופה סולידית מוצלחת ביותר שנמנעת ממניות ומנכסי סיכון. יסודות מחזיקה 30% מנכסיה במזומנים ובפיקדונות, ועוד 49% באג"ח ממשלתיות, והיא גובה דמי ניהול של 1.35%. שתי הקופות הכלליות הגדולות האחרות של אקסלנס גובות דמי ניהול דומים: תגמולים גובה 1.46%, ועתיד גובה 1.36%.

מדוע אם כן גובה אקסלנס בקופה הסולידית שלה דמי ניהול גבוהים הדומים לאלה שנגבים על ידה בקופה כללית אגרסיבית, המנהלת מניות ואג"ח קונצרניות? הרי תוחלת התשואה של קופה סולידית נמוכה מאוד ומסתכמת באחוזים ספורים בשנה, בעוד שקופה כללית החשופה לסיכון אמורה גם לתת תשואה גבוהה יותר. התשובה לשאלה שלנו היא פשוטה ומובנת מאליה - כי אפשר. כי הצרכן לא יודע כמה הוא משלם, לא מבין את ההבדל, ולא קולט את משמעות דמי הניהול והשפעתם על החיסכון.

מאיפה הגיעו 2 מיליארד שקל?

ומכאן לדירוג נובמבר. בצמרת נמשכת הסטגנציה. במקום הראשון בדירוג הקופות הגדולות (מעל מיליארד שקל) נמצאות שוב קופות כלל ביטוח. גפן מובילה עם תשואה מצטברת של 37.93%, ותמר אחריה עם 36.28%. בדירוג התלת שנתי נמצאת תמר במקום השני עם 24.47%, וגפן במקום השלישי עם 23.33%. כספי תמר, כמו כל נכסי כלל ביטוח, מנוהלים בחברה האחות, כנף, בניהול רועי יקיר.

במקום השלישי דש גמל עם תשואה של 35.53%, ובמקום הרביעי פסגות גמל כללי (32.55%). אחריהן בר יציב של הדס מרכנתיל עם תשואה של 30.88%, ותגמולים ועתיד של אקסלנס (30.53%, 30.33% בהתאמה).

והנה נקודה למחשבה. תגמולים ועתיד מנוהלות באותו גוף ומציגות אותה תשואה בשנת הגאות 2009, אבל בבדיקת תשואות ל-36 חודש לתגמולים תשואה של 5.21% ולעתיד של 15.2%. כמעט פי שלושה.

במקום ה-12 נמצאת גדיש שנכסיה הגיעו ל-19.7 מיליארד שקל - עלייה של כמעט שני מיליארד שקל מהחודש הקודם. זו לא טעות דפוס, אך מצד שני גם לא מדובר פה בגל של מצטרפים לגדיש. פשוט חרמון וקציר של פסגות, בעבר של פריזמה, מוזגו החודש לקופות אחרות, ובכך סיימה פסגות להעלים כל זכר למותגים הבעייתיים שרכשה.

שוב אנליסט

בדירוג הקופות הקטנות (מנהלות מעל 300 מיליון שקל) משעמם מאוד. קופות אנליסט ממשיכות להוביל ולא נותר לנו אלא להעתיק את מה שכתבנו בחודשים האחרונים, ולעדכן את המספרים. ראשונה גמל כללי ב' עם תשואה ל-12 חודשים של 74.32%, ואחריה גמל כללי עם 53.35%. במקום השלישי דש פלטינה עם 48.01%.

במקום הרביעי מיטב תגמולים עם 43.43% ואחריה ילין לפידות גמל עם 40.91%. להבדיל מבתי השקעות גדולים שבהם מנהלי השקעות צעירים עוסקים בניהול ההשקעות השוטף במסגרות שנקבעות על ידי ועדות השקעה, דב ילין ויאיר לפידות, מוותיקי שוק ההון, מנהלים בעצמם את ההשקעות עד רמת הנייר הבודד. התוצאה, גם הרב שנתית, מוכיחה שיש יתרון לוותק ולניסיון.

מי שרוצה להיזכר בימי פריזמה העליזים יכול להביט בתשואה התלת שנתית של פסגות סגנון גמל בטא (17.52%-) שנולדה מתוך סגנון חרמון ורקיע, ונמצאת במקום ה-32 בדירוג.

22