לאחר מחיקת כ-90% מכספי האג"ח: ערן גורן "סוגר את הבסטה"

אדר מכשירים פיננסיים, שהפסידה את כספה במשבר הסאב פריים, מבקשת לחלק את כספי כרית הביטחון ולפרק החברה ■ בעלי האג"ח ימחקו כ-53 מיליון שקל

שלוש וחצי שנים בלבד לאחר הנפקתה, עומדת חברת אדר מכשרים פיננסים , שהנפיקו ערן גורן ורני פרידריך, בפני סיום דרכה המאכזבת. אדר, שהיקף החוב שלה למחזיקי האג"ח עומד על קרוב ל-60 מיליון שקל, צפויה להחזיר להם רק 1.7 מיליון דולר (כ-6.5 מיליון שקל) - כ-10% בלבד - שהם כרית הביטחון של האג"ח.

היום הודיעה החברה כי תכנס אסיפת מחזיקי אג"ח בעוד כשלושה שבועות, ותציע להביא לפירוק החברה ולחלוקת הכסף הנותר למשקיעים. על פי הערכות בשוק ההון, ההחלטה לפרק את החברה נובעת מכך ששווי כרית הביטחון עלה בצורה ניכרת בחודשים האחרונים.

כרית הביטחון של אג"ח אדר הושקעה באג"ח של סוכנויות המשכנתאות הממשלתיות האמריקניות פאני מיי ופרדי מק. בפברואר האחרון עמד שווי הכרית על כ-800 אלף דולר בלבד, ואילו מאז התאוששות השווקים הוכפל שווייה לרמה של 1.7 מיליון דולר.

מכיוון שלאדר אין מקורות הכנסה מלבד כרית הביטחון, הרי שהוצאות התפעול של החברה נגבות מתוך מאותה כרית, ולכן נראה כי משתלם לבעלי האג"ח - למרות שהם יוצאים בשן ועין מההרפתקה הפיננסית באדר - לסגור את החברה ולחלק את הכספים שנותרו.

חשיפה ל-CDO בסיכון גבוה

ביולי 2006 אדר הונפקה וגייסה 68 מיליון שקל. מחזיקי האג"ח הגדולים של החברה הם בית ההשקעות די.בי.אם, הראל ומגדל. הכסף שימש להשקעה בהנפקת החוב של חברת אלטיוס, שהיא בעצמה חברה ייעודית שרכשה תיק אג"ח מגובי משכנתאות בהיקף של כ-1.5 מיליארד דולר. תיק המשכנתאות בנוי כ-CDO בשכבות לפי רמת הסיכון, כאשר אדר רכשה את השכבה ברמת הסיכון הגבוהה ביותר.

עם פרוץ משבר הסאב פריים נפגעה גם אלטיוס, כאשר השכבה בה השקיעה אדר הייתה הראשונה להימחק, וכל שנותר למחזיקי האג"ח הוא כרית הביטחון שלה. אלא שגם כרית ביטחון זו לא הושמה בפיקדון בבנק, אלא הושקעה באג"ח סולידיות כביכול, ברמת דירוג גבוהה של AAA.

אלא שלרוע המזל היה מדובר, כאמור, באג"ח של פאני מיי ופרדי מק, שבמשבר האחרון ריחפה סכנה מעל קיומן, מה שהביא לנפילה במחירי האג"ח שלהן. בסופו של דבר, חילץ הממשל האמריקני את שתי סוכנויות המשכנתאות, ומחירי האג"ח שלהן התאוששו, כך ששווי כרית הביטחון עלה.

באדר מציינים כי לאור העובדה של "היעדר סיכוי מעשי לקבלת הכספים מהנכסים המגבים, עומדת על סדר היום מכירת נכסי כרית הביטחון, חלוקת הסכומים למחזיקי האג"ח, הפסקת פעילות החברה וחיסולה".

בשוק ההון מעריכים כי ישנו סיכוי גבוה כי ההצבעה לפירוק אדר תעבור בתחילת החודש הבא, אך לא מן הנמנע כי מחזיקי האג"ח ידרשו כי הפעילות לא תחוסל לחלוטין. זאת, כדי שאם בכל זאת נכסי אלטיוס יתאוששו והחברה תוכל להחזיר את הכסף לאדר (כיום נראה כי הסיכוי לכך הוא אפסי), מחזיקי האג"ח של החברה ייהנו מכך.