הסחר המקוון ברכב בישראל רחוק שנות אור מהתחכום האירופי

אך יש הזדמנויות - הדוגמה הפשוטה ביותר היא איתור "סטוקים" של מכוניות עם אפס קילומטרים ■ איך מצאנו ערימה שלמה של פיאט 500 ושלל מכוניות פולקסווגן, טויוטה, רנו וכו', כולן עם אפס קילומטר?

יש לנו הרבה סיבות לקנא באיכות החיים של הבריטים ואחת מהן היא שוק הרכב המתקדם שלהם. שוק הרכב הבריטי הוא מעין אב-טיפוס משוכלל לשוק הרכב הישראלי בנוסח "איך היינו יכולים להיות". נתח השוק של ציי הרכב מכלל השוק בבריטניה הוא השני בגודלו בעולם אחרי ישראל, ולענף הליסינג התפעולי החזק שלה יש קווי דמיון משותפים לענף בישראל - ולא במקרה.

חברת "אלבר", חלוצת הליסינג התפעולי הישראלי במתכונתו המודרנית, הקימה את האופרציה שלה באמצע שנות ה-90' על בסיס ידע שנלמד בבריטניה, ובתחילה אף הייתה לה שותפה אסטרטגית מהשוק הבריטי.

אבל כשמגיעים לשוק הפרטי ניכרים הפערים. בבריטניה קיים שוק רכב פרטי סופר-תחרותי, שבו נלחמים סוחרי הרכב החדש על כיסם של הלקוחות, שלא כמו בישראל, שבה מושלכים ללקוח הפרטי פירורים. בבריטניה התחרות היא בין רשתות דילרים ו"סופרמרקטים" לרכב, שכל אחד משווק מגוון מותגי רכב מהמלאי שלו.

את הדוגמה הטובה ביותר של היתרונות, שמביאה התחרות ללקוח הפרטי בבריטניה, אפשר למצוא במיזמי סחר הרכב באינטרנט. בבריטניה קיים שוק פעיל מאוד של "סופרמרקטים" לרכב, שפועלים בדרך-כלל מבסיסים לוגיסטיים נידחים, אבל מגיעים לכמעט כל בית-אב בזכות מערך מכירות אינטרנטי מתקדם. מילת המפתח היא שקיפות: לקוח שנכנס לאתר-מכר ומתעניין ברכב מסוים יכול לקבל את כל ההיסטוריה המפורטת של הרכב והשוואה של מחירו אצל דילרים אחרים, שמציעים רכב במפרט דומה.

זוהי רק ההתחלה. אתרי מכירות רכב דוגמת "AUTOEBID" מציעים לרוכשים רכב בשיטת "המכרז ההפוך". "הלקוחות" של האתר הם הדילרים שמציעים את מרכולתם ללקוחות, שמתעניינים ברכב מסוים. התחרות ביניהם מתנהלת כולה ברשת תוך הורדה מתמדת של המחיר בהתאם להצעות, שהגישו היריבים. הדילר שהציע את המחיר הנמוך ביותר לרכב שבו מתעניין הלקוח זוכה בו. האתר הזה מתגאה בהורדות מחיר שיכולות להגיע לעשרות אחוזים.

אוצר באתרים הישראליים

שיטות רכישה כאלה, שמשקפות את מלוא היתרונות של השוק התחרותי, עדיין רחוקות מהלקוח הישראלי מרחק שנות אור. אבל גם אתרי סחר הרכב האינטרנט הישראליים יכולים להביא כמה יתרונות למחפשי רכב חדש, אם יודעים כיצד להשתמש בהם.

הדוגמה הפשוטה ביותר היא איתור "סטוקים" של מכוניות עם אפס קילומטרים, שהיבואן "טיאטא" לשוק, לאחר שנאלץ לרשום אותם כיד ראשונה בתום 12 חודשים מייצורם. מדובר במכוניות חדשות עם אחריות מלאה, שלרובן יש גם תעודה, שמאשרת ש"היד הראשונה" הייתה היבואן עצמו כדי לשפר את מחיר המכירה בעתיד.

כדי להגיע למכוניות האלה צריך לבצע שלושה שלבים פשוטים: להיכנס לאחד מאתרי לוחות הרכב דוגמת "יד2" ו-WINWIN; להקליד במנוע החיפוש את שנת הדגם האחרונה וללחוץ על "חיפוש". לאחר סינון מרשימת התוצאות של מוכרים פרטיים, שהחליטו להיפטר מרכבם אחרי כמה חודשים, אפשר למצוא אוצר בלום של מכוניות חדשות עם אפס קילומטרים בהנחות מרשימות מאוד, עוד לפני מיקוח.

בדרך זו מצאנו ערימה שלמה של מכוניות פיאט 500 סימפטיות עם אפס קילומטרים, שלל מכוניות פולקסווגן, טויוטה, רנו ועוד, כולן עם אפס קילומטר. ההנחות הטיפוסיות נעו סביב 10%, אולם כאמור הן היו רק מחיר פתיחה.