המשבר ביוון מתרחב: בתי חולים חייבים 7 מיליארד אירו

בעלי החוב - חברות התרופות ■ משרד הבריאות היווני לא מעביר תשלומים סדירים לבתי החולים מאז 2005, השנה שבה הושגו הסדרים לכיסוי החובות שלהם משנים קודמות

יצרניות ציוד רפואי ותרופות מובילות באירופה התלוננו בנציבות האירופית בבריסל על אי-פירעון תשלומים על הציוד שהן סיפקו למערכת הבריאות היוונית, בהיקף שלטענתן מגיע לכמעט 7 מיליארד אירו.

התלונות מגיעות על רקע מאמצי ממשלתיוון לגייס הון בשווקים הבינלאומיים כדי לממן את הגירעון התקציבי המנופח שלה ואת החוב הציבורי, בתנאים של הפחתת דירוג החובות שלה על-ידי הסוכנויות הבינלאומיות. השבוע (ד') הורידה סוכנות S&P את דירוג האג"ח ארוכות-הטווח של יוון ל-BBB פלוס מ-A מינוס, בעקבות פיץ', שהפחיתה את דירוג החוב היווני בשבוע שעבר.

לקנות קצת זמן

שר האוצר היווני, יורגוס פפאקונסטנטינו, יצא השבוע ל"רואוד שואו" בבירות אירופיות במאמץ לשקם את אמינותה של ארצו כלווה, לפני שיוון תשיק את תוכנית גיוסי ההון שלה בסך 55 מיליארד אירו בינואר. "יש הרבה נכונות ביוון לעשות מה שנחוץ כדי לצמצם את הגירעון", אמר פפאקונסטנטינו אתמול ל"פייננשל טיימס". הוא הוסיף כי "הדאגה הגדולה ביותר שלנו היא איך לקנות בינתיים קצת זמן".

ראש הממשלה, יורגוס פפנדריאו, סימן השבוע את השחיתות במערכת הרכש של בתי החולים הציבוריים ביוון כ"תופעה שיש צורך דחוף לעקור מהשורש", כאשר הוא פתח בקמפיין נגד שחיתות במגזר הציבורי. הממשלה הסוציאליסטית הודיעה, כאשר היא נכנסה לתפקידה לפני חודשיים, שהיא תעניק עדיפות להסדר החובות העומדים של בתי החולים במדינה, בהיקף שהיא העריכה ב-2.5-3 מיליארד אירו.

יורגוס פפנדריאו, ראש ממשלת יוון / צלם בלומברג

אבל יאניס כריסופאתיס, משפטן בהתאחדות חברות התרופות ביוון, אמר שהחוב בפועל גדול משמעותית מאומדני הממשלה. לדבריו, בסוף השנה שעברה הצטבר חוב של 5.2 מיליארד אירו ליצרניות התרופות והציוד הרפואי, ועד אוגוסט השנה תפח החוב הזה ל-5.6 מיליארד אירו.

משרד הבריאות היווני לא מעביר תשלומים סדירים לבתי החולים מאז 2005, השנה שבה הושגו הסדרים לכיסוי החובות שלהם משנים קודמות.

הליכים משפטיים

כריסופאתיס הצביע על הצעה "מדהימה" של ממשלת הימין הקודמת ביוון שנעשתה באפריל, לפיה חברות התרופות והציוד יספקו לבתי החולים הלוואות נוספות כדי לגלגל את החובות שלהם הלאה, במקום לדרוש פירעון שלהם. החברות סירבו להצעה, וכמה מהן פתחו באחרונה בהליכים משפטיים בבתי משפט יווניים נגד בתי חולים, בגין חובות שהצטברו לעיתים לארבע שנים.

הפדרציה האירופית של תעשיית התרופות הגישה תלונה רשמית נגד ממשלת יוון בנציבות האירופית, בטענה שהיא מפירה את ההנחיה של האיחוד האירופי בדבר תשלום מהיר של חשבונות לספקים. אוקטפארמה, יצרנית שווייצרית של מוצרי פלזמה לדם, השיגה באחרונה צו ביניים להקפאת נכסיו של בית חולים יווני שחייב לה עשרות מיליוני אירו.