המועצה הארצית הכריעה: שטחי המסחר בכניסה לקיבוץ יקום לא יורחבו

התקבלה עמדת הוועדה המחוזית, ונדחה ערר הוועדה המקומית, שביקשה להוסיף 900 מ"ר תוך הוספת קומה שנייה למבנה המסחרי הקיים בצמוד לתחנת התדלוק

שטחי המסחר בכניסה לקיבוץ יקום שבשרון לא יורחבו, כך קובעת החלטה של ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה. בכך נדחה הערר שהגישה הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה על החלטת הוועדה המחוזית מרכז לדחות את תוכנית הרחבת שטחי המסחר בפאתי דרך הגישה לקיבוץ.

הוועדה המקומית ערערה נגד החלטת הוועדה המחוזית לקבל חלקית התנגדות של הארגון הסביבתי אדם טבע ודין ושל ד"ר אבי כהן מכפר חרוצים. התוכנית, ביוזמת קיבוץ יקום, מתייחסת להוספת זכויות בנייה למטרות מסחר ומשרדים לתחנת התדלוק והמסחר בכניסה ליקום. התוספת שהציעה התוכנית היא בהיקף של 900 מ"ר, תוך הוספת קומה שנייה למבנה המסחרי הקיים בצמוד לתחנת התדלוק.

בדיוניה של הוועדה המחוזית בתוכנית הסתבר שייעוד הקרקע בשטח התוכנית הוא "חקלאי / נוף כפרי פתוח", מה שמחייב בחינה של הוראות תמ"א 35 והשפעתן על התוכנית. לפי תמ"א 35 נמצא שטח התוכנית בתחום מרקם חופי עם רגישות נופית וסביבתית גבוהה. לפי תוכנית המתאר המחוזית תמ"מ 21/3, התכליות והשימושים המותרים באזור בייעוד "חקלאי / נוף כפרי פתוח" הם חקלאות, מתקני נופש וספורט, שטחים פתוחים, ייעוד, נופש ותיירות למעט אכסון, חניונים, דרכים וחניות, מסעדות ומזנונים, מתקני תשתיות ותחנות תדלוק. שימושים למשרדים ולמסחר לא מותרים בשטח התוכנית.

הוועדה המקומית טענה כי החלטת הוועדה המחוזית לדחות את התוכנית נגועה בהיעדר "הגינות שלטונית". לדברי הוועדה המקומית, מציעה התוכנית תוספת מצומצמת בלבד של שטחי מסחר. במקור, טוענת המקומית, ביקש הקיבוץ תוספת גדולה יותר של שטחי מסחר אבל בקשתו להקמת מבנה נוסף סורבה. לדברי המקומית, הפקדתה של התוכנית בצורה זו מגלמת איזון ראוי בין רצון היזם בפיתוח שטחי מסחר לבין הצורך לשמר את מאפייני האזור. *