קודקס: עלייה של 60% בביקוש לעורכי דין בכל התחומים

ההתעוררות הכללית במשק אינה פוסחת על עורכי הדין: ברבעון האחרון נרשמה עלייה רוחבית של כ-60% בדרישה לעורכי דין ביחס לרבעון המקביל אשתקד ■ האם מדובר בהתאוששות אמיתית או שנוצרת כאן בועה נוספת?

לפני כשנה היינו עדים לגל קריסות של גופים פיננסיים גדולים בארה"ב, בראשם ליהמן ברדרס, שזרע הרס כלכלי ברחבי העולם. כולנו שאלנו אז, איך ומתי זה יפגע בנו, בישראל? לא חלף זמן רב לפני שחווינו את גלי הפיטורים בתחום ההיי-טק ובתחומים נוספים, וגם הקריסות והקשיים בחברות קטנות ובינוניות לא איחרו להגיע. בראשית 2009, עסקאות רבות הוקפאו ושוק ההון כמעט עמד מלכת.

למרות שהמשבר רק "טלטל את הסירה בישראל, ולא הפך אותה על פיה", כדברי גורמים רבים במשק, ראינו בהמשך שגם המשחתות הגדולות בים הישראלי - בהן צים ואפריקה ישראל - לא היו חסינות מיתון. זמנם להתפתל בין נושיהם השונים לרצונן לשרוד הגיע באחרונה לשיא, כשנאלצו לגבש הסדרי נושים לאור קשיים לפרוע את חובות האג"ח שלהן.

גם משרדי עורכי הדין בארץ הרגישו את המיתון על בשרם. לאחר "7 השנים הטובות" של שוק ההון, שבמהלכן נולדו עשרות משרדי "כולבו" ענקיים (בקנה-מידה ישראלי), משרדים ביצעו מיזוגים, קידמו שכירים לשותפות וצירפו עשרות עורכי דין לשורותיהם, כי היה צורך אמיתי בכוח-אדם שיטפל בעסקאות ובתשקיפים המרובים - פתאום, בין לילה כמעט, נעצרו החגיגות.

במהלך השנה ניסו מרבית המשרדים לשמור את הקלפים קרוב לחזה ולא לחשוף את עומק המשבר שחוו, אך מעת לעת נחשפו פרטים מדאיגים על משרדים שונים, החל בעצירת הגיוסים, דרך הפחתות שכר רוחביות וכלה בפיטורים מאסיביים.

אולם, שנה אחרי ההלם הגדול, וכשהמשק הישראלי עדיין חווה את רעשי המשנה של רעידת האדמה, נדמה שאצל עורכי הדין אפשר כבר לשמוע את תרועת החצוצרות. רגע לפני "שלב הסיכומים", בדקה עבור "גלובס" חברת ההשמה "קודקס", מהמובילות בארץ בהשמת משפטנים, מה קרה ברבעון האחרון של 2009, שהתאפיין באופטימיות ובאווירת התאוששות כללית.

צמיחה רוחבית

מהנתונים שנאספו בקודקס עולה כי ברבעון האחרון של 2009 הוצעו 332 משרות לעורכי דין, המבטאים גידול של כ-60% במספר המשרות המוצעות לעומת הרבעון המקביל ב-2008, אז הוצעו באמצעות קודקס 208 משרות בלבד. אחד התחומים שהתעוררו ברבעון הזה היה תחום שוק ההון, שסבל מקיפאון עמוק בתקופת המשבר (ראו טבלה).

בקודקס בחנו גם האם ההתעוררות בגיוסים מתרחשת במגזר מסוים - ציבורי או פרטי - יותר מאחרים, והאם גודל המשרד מהווה פקטור נוסף במשוואה. מהנתונים שאספו עולה כי הצמיחה היא רוחבית. עם זאת, התברר כי בקרב חברות ומשרדים גדולים יש התעוררות גדולה יותר, המתבטאת בגידול של 7% בייצוג של החברות בביקוש לעורכי דין לעומת הרבעונים הקודמים של השנה, וגידול של 5% בייצוג של המשרדים הגדולים.

גם הביקוש לעורכי דין בכירים צמח במהלך הרבעון האחרון. בקודקס זיהו עלייה של כ-15% בפתיחת משרות בכירים לעומת הרבעונים הקודמים, וכן עלייה בכמות עורכי דין בכירים שמגששים ובודקים את ההצעות הקיימות.

הדיווחים שמתקבלים מהשוק תומכים בנתונים הללו. בין היתר, דיווחנו ב"גלובס" בתקופה האחרונה על עזיבתו של עו"ד ערן באלינט, שותף ומנהל מחלקת הנדל"ן במשרד זליגמן, יחד עם 3 עורכי דין מהמחלקה, למשרד שבלת; על עזיבתם של 7 שותפים ו-18 עורכי דין ממשרד רון גזית לטובת פירמה עצמאית (צעד שאילץ את משרד גזית לגייס, ומהר, עשרות עורכי דין); על צירוף שני שותפים חדשים למשרד הרצוג-פוקס-נאמן; צירוף 4 שותפים ו-6 עורכי דין חדשים למשרד נשיץ-ברנדס; וכן, על צירוף 7 עורכי דין חדשים למשרד י. זלצמן, גילת, קנולר, גראוס, סלומון ושות'. והכול תוך פחות מחודשיים.

מה זה אומר בעצם? האם הנתונים מאשרים את תחושת האופטימיות השוררת בשוק? האם משרדי עורכי הדין מתאוששים מהמשבר? האם נחזור בקרוב לצמיחה המטאורית של המשרדים שאפיינה את 2007 ואת השנים שקדמו לה?

בקודקס רואים בנתוני הרבעון סממן ברור ליציאה מהקיפאון בו היה שרוי השוק עד כה. "ההפשרה ניכרת במספר פרמטרים בו-זמנית: גידול בביקושים לעורכי דין; ביקושים גוברים בתחומי עיסוק שחוו מכה קשה במהלך המשבר וביקוש לעורכי דין בכירים; כמו גם בשינויים מבניים, כגון פיצולי משרדים ויוזמות חדשות המתאפשרים בעקבות שינויי האקלים ועלייה זהירה במפלס האופטימיות בענף", אומרת עו"ד אלינור מור-סיטבון, מנכ"לית קודקס.

קדחת הגיוסים

לדברי עו"ד דוד חודק, ראש משרד עוה"ד גרוס, קלינהנדלר, חודק, בהחלט קיימת מגמת עלייה בגיוס עורכי דין. "ברבעון האחרון של 2009, מה-1 בספטמבר ועד היום, גייסנו 14 עורכי דין וצירפנו שני שותפים. יש התעוררות מסוימת בשוק ברבעון הזה".

גם במשרדו של עו"ד גיורא ארדינסט, ארדינסט, בן נתן ושות', הגיוסים בעיצומם. "קלטנו 5 עורכי דין חדשים ברבעון האחרון. הגיוסים ב-2009 גדלו משמעותית, הרבה מעבר לאותה תקופה ב-2008, ויש תחושה של חזרה לנורמליות. חוץ מהחמישה שגייסנו, אנחנו מחפשים עוד עורכי דין טובים", אומר ארדינסט.

קדחת הגיוסים לא פסחה גם על משרד שבולת. "הצורך התעורר גם אצלנו. ברבעון האחרון גייסנו שותף ו-3 עורכי דין בכירים בתחום הנדל"ן, ואנחנו מחפשים עוד שניים בתחום זה. מעבר לכך, גייסנו עוד 3 עורכי דין, לתחומים שונים, בהם דיני עבודה וליטיגציה. אנחנו מחפשים עוד שני עורכי דין עם ניסיון ורקע אמריקני לתחום המסחרי ולניירות ערך. גייסנו לאורך כל השנה, אבל בחודשים האחרונים נתנו יותר דגש להוספת כוח-אדם", אומר עו"ד יעקב ישראלי, שותף בכיר במשרד.

האם הגיוסים הללו נובעים מצרכים אמיתיים של השוק או שאנחנו חוזרים לבועת הגיוסים המאסיביים שאפיינה את 2007 והתפוצצה לחלק מהמשרדים בפרצוף?

עו"ד רלי לשם, מראשי משרד מיתר-ליקוורניק-גבע&ברנדווין-לשם, סבור כי הגיוסים ברבעון האחרון של 2009, משקפים לא רק צרכים טבעיים ושוטפים, אלא גם את ציפיות השוק להתאוששות וצמיחה. "אני חושב שרבים מתעוררים היום לטובת העתיד. אתה לא יכול לגייס מהיום למחר וזו טעות לגייס אנשים אחרי שמגיעה העבודה, כי אז אתה תמיד נמצא בפיגור לעומת הצרכים שלך. משרדים לא מעטים קוראים היום את המפה, וההערכות שלהם על השיפור הכלכלי שצפוי בעתיד הנראה לעין מוביל אותם לגיוסים".

עו"ד מור-סיטבון מוסיפה: "ענף המשפט הינו ענף של נותני שירותים וכתוצאה מכך הביקוש לעובדים נגזר ישירות מהאקלים הכלכלי השורה במשק כולו ומושפע באופן מהיר יחסית לשווקים אחרים לעסקאות ולפעילות בשווקים".

לא עוד בועה

בניגוד לעבר, ההערכות הן שהציפיות היום ריאליות ומבוססות באופן ישיר על אינדיקטורים של צמיחה שמראה המשק כולו. יש תחושה של חזרה איטית לנורמליות בתחום הגיוסים, ולא לבועת 2007. לשם: "אווירה חיובית בשוק לא פוסחת על משרדי עורכי דין, בעיקר משרדי עורכי דין שפעילים בשוק ההון ובתחום המיזוגים והרכישות".

עם זאת, מבהיר עו"ד לשם, צריך לשים לב לנתון משמעותי נוסף במשוואת הגיוסים. "הביקושים הם פונקציה של צמיחה במשרדים שעשו צמצומים או הפסיקו קליטה. שם כמובן שיש התעוררות. הם מרגישים שהמשבר מסתיים ורוצים לתגבר חזרה את הצוות ולהיערך לעתיד. במשרדים שלא עשו צמצומים ולא הקפיאו צירוף של עורכי דין חדשים, צורך זה פחות אקוטי. זאת אומרת שהשאלה כרגע צריכה להיות לא 'מי גדל בחודשים האחרונים', אלא 'איך הם עומדים לעומת המצב טרום המשבר'".

עו"ד ארדינסט מוסיף עוד גורם למשוואה: האפקט הפסיכולוגי. לדבריו, הגיוסים העכשוויים בחלק מהמשרדים מהווים בסך-הכל התפכחות מתחושת האבדון. "2009 היתה שנה סבירה לחלוטין מבחינת היקפי הפעילות במשרדי עורכי הדין. אצלנו הפעילות היתה רבה והאנשים בעומס. כשפרץ המשבר, באוגוסט-ספטמבר 2008, היתה תחושה שהשמיים נפלו. בנקים בחו"ל קרסו אחד אחרי השני ותוך כמה חודשים נוצר מחנק אשראי משמעותי מאוד. אבל די מהר, במהלך 2009, התברר שהחיים נמשכים. התחילו טפטופי אשראי לעסקאות, נעשו עסקאות משמעותיות והיתה מגמת שיפור כל הזמן. זה הורגש לכל אורך 2009, מהרבעון הראשון והלאה יש גרף מתמשך של שיפור ותחושה של אופטימיות ועשייה, אבל זה הגיע לשיא ברבעון האחרון".

עו"ד ירון אלחנני, שותף מייסד במשרד קנטור-אלחנני-טל, סבור כי זה לא רק "תחושות" ו"אווירה" של יציאה ממשבר שמובילים לגיוסים, אלא מצב אובייקטיבי משופר. "יש קשר ישיר בין המצב הכלכלי כמו שהוא נראה כרגע (ויש עליו עדיין ויכוחים בין כלכלנים אם זה באמת יציאה מהמשבר או לא), לבין החזרה לשיווי משקל בגיוסים במשרדי עורכי דין. השינוי במצב הכלכלי בשוק בהחלט מורגש. בתקופת המשבר היתה תקופה של קיפאון בעסקאות נדל"ן, ובחודשים האחרונים שוק הנדל"ן רותח, יש עסקאות ופעילות, כך שאנחנו צריכים עוד עורכי דין למחלקת הנדל"ן. במחלקת מימון עסקאות אצלנו היה איזשהו קיפאון, אבל נכון להיום יש עסקאות לרכישת ומכירת חברות, והן מצריכות כוח-אדם רציני. במקביל, יש עדיין הרבה עבודה שהיא פועל יוצא של המשבר. זה לא שהמשבר נגמר וכל הכינוסים והטיפול בהסדרי חובות ופריסת חובות, כמו של אפריקה ישראל, כבר לא קיימים יותר. יש עוד הרבה מאוד עבודה שקשורה בזה. זה מתבטא בזה שאנחנו צריכים עוד אנשים".

מה צופן העתיד? או לכל הפחות הרבעון הבא? אף אחד לא יכול לענות על השאלה הזו בוודאות. לרוב מתחמקים ממנה ופוטרים אותה באמירה "אני לא נביא", ואלה שכבר מעזים לתת הערכה מלומדת נוטים להיות זהירים מבעבר. ובכל זאת, נדמה שמרבית עורכי הדין מסכימים כי מגמת הצמיחה והגיוסים רק תימשך. "המשק לא יקבל מכה נוספת שתחזיר את הגלגל אחורה. הכיוון סומן והוא הולך לקראת שיפור", אומר עו"ד ישראלי.

וחודק מסכם: "אי-אפשר לדעת כלום. בהנחה שמגמת ההתאוששות במשק תתחזק, הגיוס יימשך. אבל לא יהיו דרמות. יהיו גיוסים במספרים די גדולים, אבל בצורה מדודה ומתונה".

33