100 אלף שקל קנס לסוכנות הנסיעות גוליבר בגין הטעיית צרכנים

כתב האישום כלל 6 אישומים בגין עבירות של הטעיה המתייחסת לזכות הביטול וכן הטעיה בנושא המחירים ■ משרד התמ"ת: בימים אלה מתנהלים תיקים נוספים נגד סוכני נסיעות בעבירות לפי חוק הגנת הצרכן

שופט בית משפט השלום בראשון-לציון, אברהם היימן, הרשיע את סוכנות הנסיעות גוליבר תיירות בעבירות של הטעיית צרכנים והטיל עליה קנס כספי של 100,000 שקל, וכן חייב את החברה לחתום על התחייבות להמנע מעבירות דומות למשך שנתיים.

פסק הדין ניתן בעקבות כתב אישום שהגישה עו"ד טלי קינן ממשרד התמ"ת, בו הואשמה החברה ב-6 אישומים בגין עבירות של הטעיה המתייחסת לזכות הביטול וכן הטעיה בנושא המחירים.

חוק הגנת הצרכן מאפשר לצרכן לבטל טיסה לחו"ל או חבילת תיור המתבצעות בעסקת מכר מרחוק תוך 14 יום מיום ביצוע הרכישה, ובלבד שהשירות שצריך להינתן לא יחול בתוך 7 ימים לפני מועד הביצוע העסקה. דמי הביטול במקרה כזה יעמדו על סך 100 שקל או 5% מסכום העסקה - הנמוך מבין שניהם.

על-פי כתב האישום, בשנת 2006 הוזהרה חברת "גוליבר תיירות בע"מ" על-ידי משרד התמ"ת כי עליה לפרט את זכות הביטול באתר האינטרנט, והתיקון בוצע בהתאם. בשנת 2008, בעקבות תלונות הצרכנים, מצא משרד התמ"ת כי פירוט זכות הביטול קיים באתר של גוליבר, אך החברה נמנעה בפועל ממימוש זכות הביטול הלכה למעשה. מאוחר יותר, בשנת 2009, מצא משרד התמ"ת כי פירוט זכות הביטול הושמט מאתר האינטרנט כליל, וכן טופס הגילוי שנמסר לצרכנים לא כלל את זכות הביטול המוקנית לצרכנים בחוק.

מכתב האישום עולה כי צרכן שרכש 3 כרטיסי טיסה וביטל את העסקה כדין אצל גוליבר תיירות בשנת 2008 - נדרש לשלם קנס של 50 דולר ובנוסף 100 שקל לכל כרטיס, כתנאי לביטול העסקה, וזאת הן בניגוד לחוק והן בניגוד להתחייבות החברה לפי התקנון שבאתר האינטרנט. דפוס דומה חזר על עצמו גם בתלונה נוספת שהגיעה לתמ"ת.

במקרה אחר צרכנית אשר רכשה כרטיסי טיסה מגוליבר גוליבר בשנת 2009 התלוננה כי החברה לא מפרסמת באתר האינטרנט את הפרטים לגבי זכות הביטול המוקנית לה לפי החוק, ומוקדניות החברה סירבו לבטל את הזמנתה אחרי שגילתה באיחור את הזכות המקונית לה על-פי חוק. בגין המקרים הנ"ל הורשעה גוליבר בהטעיה בעניין זכות הביטול.

הפלגות במחיר יקר מהפרסום

עוד עולה מכתב האישום כי החברה פרסמה הצעה לרכוש כרטיסי הפלגות. הצרכנים שביקשו לרכוש את העסקה הנ"ל נדרשו הם לשלם מחיר גבוה יותר מהרשום בפרסום, ואילו ביצוע העסקה במחיר שפורסם הותנה בהזמנת חדר ל-4 אנשים, כאשר תנאי זה לא הופיע בפרסום כלל. בגין המקרים הנ"ל הורשעה גוליבר בהטעיה בעניין המחיר.

השופט קבע בפסק הדין כי יש להחמיר בענישה ככל שמדובר בעבירות על חוק הגנת הצרכן, דעה שהובעה על-ידו בעבר במספר רב של פסקי דין הדנים במימוש זכויות הצרכנים על-פי החוק.

לדברי עו"ד טלי קינן ממשרד התמ"ת, בימים אלה מתנהלים תיקים נוספים נגד סוכני נסיעות בעבירות לפי חוק הגנת הצרכן, שהמשותף להם ולתיק זה הוא התניית תנאים מעמדת כוח, הגורמים להטעיית הצרכן שהוא הצד החלש בעסקה.

לדבריה, "בעסקת מכר מרחוק, כאשר אין מפגש בין המוכר לקונה, על הצרכנים להקפיד לבדוק כי מופיעים בפרסום תנאי הביטול וכל תנאי העסקה המלאים. כל תלונה על היעדר גילוי נאות או הטעיה במחיר העסקה תיבדק בהתאם על-ידי גורמי האכיפה של התמ"ת".

לדברי סגנית שר התמ"ת והאחראית על תחום הצרכנות, ח"כ אורית נוקד, "פסק הדין יעודד צרכנים נוספים לא לחשוש ולפנות לערכאות משפטיות כאשר הם מרגישים שנעשה להם עוול. בנוסף, מדובר בתמרור אזהרה כלפי החברות במשק כי משרד התמ"ת אוכף וימשיך לאכוף את החוקים שבאים להגן על הצרכן ולשמור על זכויותיו".

מגוליבר נמסר בתגובה כי "החברה עושה כל מאמץ לשמור על טובתו של הצרכן בביצוע ההזמנה ולפעול בהתאם לחוק הגנת הצרכן. גוליבר שמה לה למטרה לספק לצרכן את כל המידע הדרוש בביצוע עסקת מכר מרחוק, תוך ביצוע כל התיקונים הנדרשים בעקבות המקרה המתואר".