אפריקה השיגה הסדר חוב גם בבניין הטיימס בניו יורק: יניב לה רווח של 370 מיליון דולר ברבעון הרביעי

החוב בפרויקט יופחת ב-60% ל-267 מיליון דולר ■ התמורות לבנקים המלווים: מחצית מהזכויות בבניין, 5% ממגדל השעון, תשלום במזומן של 30 מיליון דולר ושטר חוב נדחה בהיקף של 28 מיליון דולר ■ הנושים שספגו את ה"תספורת": קרן Five Mile, בלקרוק הבריטית, בנק CIT וגם קרדיט סוויס

ב-30 באוקטובר, כאשר אפריקה ישראל הגיעה למתווה הסדר חוב עם המוסדיים, נודע כי החברה נמצאת בשלבים סופיים למימון מחדש של פרויקט רכישת בניין ה"טיימס" בניו יורק. היום (ג') מודיעה החברה באופן רשמי כי ההסכם נחתם ובתמורה להקטנת היקף החוב ב-60% אפריקה תוותר על מחצית מזכויותיה בפרויקט. ההסכם כולל גם הזרמת כספים על ידי אפריקה, ורווח שיירשם כבר בדו"חות הרבעון הרביעי של השנה.

ההסכם יניב לאפריקה רווח של 370 מיליון דולר, שיירשמו כאמור בדו"חות הרבעון הרביעי. במוקד ההסכם ניצבת הפחתת החוב של אפריקה ישראל בפרויקט מ-652 מיליון דולר ל-267 מיליון דולר, בתוספת 75 מיליון דולר שיועמדו כמסגרת אשראי. החברה הזרימה מקופתה 25 מיליון דולר ו-5 מיליון דולר נוספים הוזרמו על ידי אחד המלווים שהפך לשותף בחברת בניין הטיימס. יתרת המימון תיפרע בעוד 5 שנים. יצוין כי גם לאחר ההסדר זכויותיה של אפריקה בבניין הטיימס משועבדות לנושים.

במסגרת ההסכם בוטלו וצומצמו ערבויות שהעמידה אפי ארה"ב, החברה הבת של אפריקה ישראל, למלווים, בהיקף של 70-90 מיליון דולר. אך למול ויתורי החוב קיבלו המלווים לידיהם מחצית מהזכויות בבניין, אופציה לרכישת שטחים נוספים בו, התחייבות מותנית מצד אפריקה לתשלום של 2.5 מיליון דולר, 5% מהזכויות של אפריקה במגדל השעון (The Clock Tower) ושטר חוב נדחה בהיקף של 28 מיליון דולר עליו תשלם אפריקה ריבית של 8% בשנה.

ההסכם יביא לביטול ערבות שהעמידה אפי ארה"ב לנושים בהיקף של 60 מיליון דולר, ובנוסף יתרת החוב בגין בניין הטיימס לא תיכלל עוד בדו"חות הכספיים של אפי ארה"ב, מה שיחזק את הונה העצמי. הסיבה להפסקת הרישום היא ההעברה של מחצית השליטה בבניין לנושים וכתוצאה מכך הפסקת הרישום המאוחד של החברה המנהלת את בניין הטיימס בדו"חות אפי ארה"ב.

צניחה של 58% בערך הבניין תוך שנתיים וחצי

"עסקה זו היא חיובית מבחינת אפריקה ישראל, אבל זו היתה צפויה ומתומחרת במלואה במחיר המניה", אומר יובל בן זאב, מנהל מחלקת המחקר בכלל פיננסים. "כמו בתל אביב, כך גם בניו יורק. חשיבותה הגדולה של העסקה היא מתן אוויר לנשימה לחברת הנכס ולאפי ארה"ב כולה. ללא העסקה, היתה החברה הבת המחזיקה בבנין הטיימס חברה פושטת רגל בפועל. כעת קיבלה חברת הנכס מרווח זמן של חמש שנים לייצוב העסק וליצירת ערך עתידית. העסקה אינה נטולת מחיר: אפי ארה"ב ויתרה על כמחצית מהנכס, כך שבתהליך השבחה עתידי היא תהנה מחלק מוקטן מיצירת הערך".

ההרפתקאה של אפריקה בפרויקט הטיימס התחילה באפריל 2007, אז היא רכשה בתקופת השיא את הבניין הישן של עיתון ה"ניו יורק טיימס", הממוקם ליד הטיימס סקוור, תמורת 525 מיליון דולר. לאחר הרכישה נטלה החברה הלוואות נוספות לצורך שיפוץ ופיתוח שהביאו לחוב של 715 מיליון דולר. ואולם, כידוע, משבר הנדל"ן בארה"ב הוביל לירידה חדה בערכי הנכסים, ירידה שסיבכה גם את אפריקה. לפי הדו"חות הכספיים של אפריקה לרבעון השלישי, שוויו של בניין הטיימס עמד על 220 מיליון דולר בלבד, כלומר ירידה של 58% בערכו מאז הרכישה.

היום, כשנתיים וחצי לאחר הרכישה, מדברים באפריקה על שיפוצים בבניין הטיימס לאחר השגת הסדר החוב. "בכוונת אפי ארה"ב והמלווה השותף לפעול לשינוי ייעוד של בניין הטיימס, המיועד כיום בעיקרו לשימוש משרדים ומקצתו לשטחי מסחר, לשם הגדלת שטחי המסחר בבניין (המרתפים ו-4 הקומות הראשונות בבניין הטיימס), הסבת שטחי המשרדים בקומות 5-11 בבניין למלון והסבת שטחי המשרדים ב-4 הקומות העליונות בבניין לדירות יוקרה", מסרה החברה בדיווח לבורסה.

הסדר החוב האמור כולל "תספורת" לא מבוטלת לנושים של אפריקה בפרויקט. קרן הפרייבט אקוויטי Five Mile Capital Partners היא אחת מהנושים הגדולים של אפריקה בפרויקט, ולצידה עומדת קרן ההשקעות בלקרוק, אותה קרן שמכרה באוגוסט את מניותיה באפריקה ישראל מסיבות פוליטיות לכאורה. הנושים האחרים הינם, בין היתר, בנק CIT והבנק השוויצרי קרדיט סוויס.