"כיצד חודשים לאחר שלבייב טען שאפריקה משגשגת, הוא שינה זמירותיו באורח קיצוני?"

השופטת אלשיך אישרה אמנם את מתווה הסדר החוב באפריקה, אך לא חסכה את שבט לשונה מבעל השליטה בחברה ומהמוסדיים ■"ההסדר רחוק מלהיות מיטבי או נטול תהיות, והמשקיעים המוסדיים אינם רשאים להתפרק מאחריותם כלפי הציבור", אמרה

הסדר החוב של אפריקה ישראל עבר אתמול משוכה נוספת, גם אם פורמלית, בדרכו להפוך לעובדה מוגמרת. השופטת ורדה אלשיך אישרה, כצפוי, את מתווה ההסדר המעודכן שסוכם אתמול לפנות בוקר בין החברה ונציגויות האג"ח, והעבירה אותו לאישורה של אסיפת בעלי האג"ח מ-13 הסדרות שהנפיקה החברה. השופטת קבעה כי אסיפת מחזיקי האג"ח תתקיים בתוך 30 יום, ותוצאותיה יונחו בפניה תוך 48 שעות מסיום האסיפה.

נזכיר כי בעוד שבהסדר המקורי 550 מיליון השקלים במזומן היו אמורים להתחלק באופן שווה בין הסדרות השונות, במתווה ההסדר המעודכן יקבלו מחזיקי שלוש סדרות האג"ח הקצרות שהנפיקה אפריקה, ובראשן סדרה ט', סכום של 450 מיליון שקל (כ-370 מיליון שקל יותר ממה שהם היו אמורים לקבל על פי ההסדר המקורי).

"תמיהה רבה" על התנהלות לבייב

אלשיך ציינה כי על הנושים יהיה לתת את הדעת על העובדה כי הסדר זה, בשונה מהסדרים אחרים שנחתמו עד היום, מתפרס על פני שנים ארוכות ולכאורה חלקים גדולים ממנו נעדרים ביטחונות ממשיים.

בדברי הסיכום של השופטת, היא הביעה תמיהה על התנהלות אפריקה ישראל בהחלטתה לבקש הסדר חוב: "עולה תמיהה רבה כיצד חודשים ספורים לאחר שלבייב הציג את אפריקה כאילו היא יציבה ומשגשגת, הוא שינה את זמירותיו באורח קיצוני ו'נזכר' לפתע כי אותה חברה עצמה עומדת על סף חדלות פרעון. "האם אכן אותו משבר נדל"ן בארה"ב ובמזרח אירופה אשר עמד במרכז הנמקותיו והסבריו בא לעולם אך ורק במהלכם של אותם חודשים מעטים, או שמא הרבה קודם לכן? אתמהה", אמרה השופטת אלשיך.

עוד ציינה השופטת כי על מחזיקי האג"ח להחליט כיצד לשקלל את התועלת הצפויה להם, ככל שצפויה, מהישארותו של לבייב כבעל שליטה ועד כמה "לתגמל" בעלי שליטה על סוג כזה של התנהלות. לדבריה אין ביהמ"ש יכול או מוסמך "להחליף שיקולים אלו של כדאיות בשיקול דעתו הוא".

השופטת הדגישה כי ההסדר שהוצע רחוק מאוד מלהיות מיטבי או נטול תהיות והמשקיעים המוסדיים אינם רשאים להתפרק מאחריותם ומחובת האמון והזהירות המוגברת כלפי הציבור אשר בכספו הם אוחזים. "וזאת לא על ידי גלגול תפוח האדמה הלוהט של ההכרעה בדבר הכדאיות לפתחו של ביהמ"ש. בסופו של יום, כאשר מגיע יום הדין בו עליהם לעמוד בפני הציבור, לא ביהמ"ש הוא אשר יכול ומוסמך להכריע במקומם, וליטול על עצמו אחריות לתוצאות מעשיהם", אמרה.

ללא המלצה לאשר את ההסדר

נוכח הפשרה אליה הגיעו מחזיקי סדרות האג"ח, הגיעה השופטת לידי מסקנה כי יש להעביר את ההצעה בנוסח הנוכחי שלה לאישורה של אסיפה אחת של בעלי האג"ח, וזאת בלא שתהיה בהחלטה זו כל המלצה לאשרה הלכה למעשה. הדברים אמורים בעיקר בסעיף בו מוותרים הנושים על הזכות להגשת תביעה אישית כנגד בעל השליטה והנהלת החברה.