איזו חברה מכרה ביומדיקס תמורת 12 מיליון דולר?

מדובר ככל הנראה בסרג'יקל סטראקצ'ר, שנקראה בעבר הרניה סולושנז, אשר מפתחת מוצר לניתוחי בקע ■ ביומדיקס תרוויח 1.5 מיליון דולר מהעסקה

חברת ביומדיקס הודיעה אתמול (ג') כי אחת החברות הבנות במיט"ב, בה מחזיקה ביומדיקס כ-85%, תימכר לצד שלישי תמורת 11.85 מיליון דולר. שמה של החברה הנרכשת לא נמסר, אבל ככל הנראה מדובר בחברת Surgical Structure, שבעבר נקראה Hernia Solutions ופיתחה מכשיר רפואי לתחום של ניתוחי בקע.

מיט"ב מחזיקה בחברה 15.38%, כך שההכנסה של ביומדיקס מהעסקה תעמוד על כ-1.5 מיליון דולר. מתשקיף ביומדיקס עולה כי בחברה הושקעו כ-8 מיליון שקל, כאשר החממה השקיעה 2.3 מיליון שקל מתוכם. החברה רשומה בתשקיף לפי שווי של כ-15 מיליון שקל, כך שמדובר ברווח על השווי הרשום.

טלאי למפשעה והבטן

סרג'יקל פיתחה טלאי ייחודי לסגירת בקעים במפשעה ובבטן וכן מכשיר לקיבוע הטלאי למקומו. בראיון ל"גלובס" בעבר אמר מנכ"ל החברה, איתי ברנע, כי המוצרים הראשונים שלה יהיו מוכנים לשיווק במהלך 2009.

בניתוחי בקע לפרוסקופיים הקיימים היום מחדירים דרך הבקע עצמו טלאי, המגולגל כמו שטיח ומוחדר בצורה מקופלת לחלל הבטן. פתיחת הטלאי בתוך הבטח נעשית באמצעות מכשירים דמויי מסרגות (מכשירי לפרוסקופיה) המוחדרים גם הם דרך החור.

אחרי שפותחים את הטלאי, מצמידים אותו לקירות חלל הבטן מן הצד הפנימי. ואולם, ניתוחים אלה הם מסובכים מאוד ובגלל זה עדיין תופסים רק חלק קטן מהשוק.

בסרג'יקל הציעו שיטה חלופית להחדרת הטלאי. ברנע הסביר בראיון ל"גלובס": "המוצר הוא רשת עגולה שההיקף שלה הוא בלון שניתן לניפוח. מחדירים את הרשת במצב מגולגל כשבקצה צינור דק. דרך הצינור מנפחים אט אט, הרשת נפרסת ויש לנו בתוך חלל הבטן רשת עגולה עם בלון מנופח בהיקפה. את הקיבוע מבצעים עם מכשיר סיכות, המוחדר באופן לפרוסקופי. התהליך אורך רק כמה שניות, במקום חצי שעה בטיפול הלפרוסקופי הקיים".

הזזת רקמות

באזור המפשעה המצב מסובך עוד יותר, משום שצפוף באזור ויש להזיז רקמות שונות מהמקום כדי לבצע את תמרון הרשת המקופלת ופריסתה. לכן, כיום מבוצעים פחות ניתוחים לפרוסקופיים בבקעים במפשעה, אף ש-70% מהבקעים הם באזור זה. לכן, לפי המייסד, ד"ר אמיר סולד, זהו המוצר המעניין יותר של החברה.

המוצר כולל שני בלונים, המשולבים זה בתוך זה. מחדירים את שניהם ביחד, מנפחים את הבלון הראשון כך שמורחקות הרקמות המפריעות הצידה ואז מנפחים את הבלון השני בחלל שנוצר.

כעת משחררים את הבלון הראשון ומושכים אותו החוצה. במקרה הזה, אין צורך לקבע את הרשת למקום מכיוון שהיא נתפסת בין הצפק (רקמה המצפה את המעי) לבין השריר. עם הזמן צומחת עליה רקמה שמחזקת את דופן הבטן וסותמת את החור בנוסף לטלאי.

את סרג'יקל הקימו סולד, מנתח לפרוסקופי וראש האיגוד הישראלי לניתוחים אנדוסקופיים, יחד עם ד"ר איברהים מטר מבית החולים בני ציון בחיפה.