הראל רוכשת את מבטחת המשכנתאות EMI ב-35.5 מיליון דולר

רוכשת את מלוא המניות מ-AIG העולמית ■ EMI, העוסקת בביטוח אשראי למגורים המובטח במשכנתא, מוחזקת ע"י איי.אי.ג'י החזקות ■ הראל תממן את הרכישה ממקורותיה העצמאיים

קבוצת הראל השקעות שבבעלות משפחת המבורגר, רכשה הבוקר (ד') את חברת ביטוח המשכנתאות EMI, שבבעלות קבוצת AIG העולמית. מנכ"ל חברת הביטוח הראל הוא מישל סיבוני והיו"ר הוא יאיר המבורגר.

המו"מ בין הראל ו-AIG נחשף ב"גלובס" לפני מספר שבועות. את המכרז למכירת EMI ניהל דויטשה בנק. הראל תשלם 35.5 מיליון דולר (135 מיליון שקל) כאשר העסקה מותנית באישורים רגולטוריים של המפקח על הביטוח והממונה על הגבלים העסקיים. הקלוזינג צפוי בעוד 3 חודשים. מנכ"ל EMI היא צילה דסקל ובכוונת הראל להשאירה בתפקיד.

EMI, שהוקמה ב-1998, עוסקת בענף ביטוח אחד בלבד (חברת מונוליין) - ביטוח אשראי לדיור. היא חברת הביטוח היחידה בישראל העוסקת בתחום ופועלת מול לקוחות הבנקים הנוטלים משכנתאות. בהלוואת משכנתא רגילה, הבנק מעניק מימון של עד 70% מערך הדירה. במידה והלווה מעוניין לקחת משכנתא גבוהה מ-70% (בדרך כלל עד 85%) הבנק דורש ממנו כתנאי למימון לבטח את עצמו כנגד חדלות פירעון. את הביטוח מספקת EMI, אם נוטל ההלוואה לא עומד בהחזר לבנק, חברת הביטוח משלמת לבנק.

בשנים 2007-2008 חלה ירידה בביקוש לשיעורי מימון גבוהים, נפח הפעילות של EMI ירד והיא הציגה הפסד. בשנת 2009 חזרה EMI לרווחיות וסיימה את שלושת הרבעונים הראשונים של השנה עם רווח של 26.4 מיליון שקל, כך שהראל משלמת לפי מכפיל רווח 4. סך הפרמיות של EMI עמד מתחילת השנה על 38 מיליון שקל. ובשנת 2008 על 57 מיליון שקל.

ההון העצמי של EMI הוא 88 מיליון שקל. ההון העצמי המחושב על פי תקנות האוצר והכולל עתודות שטרם שוחררו הוא 301 מיליון שקל. מאחר ו-EMI נדרשת לשמור עתודות כנגד פוליסות שהנפיקה למשך עשר שנים (בהשוואה ל-3-5 שנים בביטוח חובה לרכב) היא תוכל להתחיל לשחרר עתודות לתוך הרווח בהיקף משמעותי החל בשנת 2012.

רכישת EMI היא רכישת חברת הביטוח השלישית שמבצעת הראל בשנתיים האחרונות לאחר שקנתה שליש מחברת ביטוחי האשראי וסיכוני סחר חוץ - ב.ס.ס.ח, (בה היא מחזיקה במשותף עם ביטוח חקלאי וחברת ביטוחי האשראי הגדולה בעולם היולר הרמס) ולפני חמישה חודשים את חלקה של שירותי בריאות כללית (35%) בדקלה. קבוצת הראל צמחה לאורך השנים באמצעות רכישות במקביל לצמיחה פנימית וצברה מומחיות במיזוג חברות ביטוח.

לאחר השלמת העסקה בכוונת הראל לפתח את עסקי EMI ולהציע ביטוחי משכנתאות גם למשכנתאות גדולות הניתנות ברכישת דירות יוקרה בפלח העליון של השוק. הערכות כי לאחר הרכישה יעלה דירוג האשראי של EMI כך שלבנקים יהיה תמריץ להגדיל את הפעילות עמה. להראל עצמה דירוג AA ולפי כללי באזל 2 מתן אשראי ללווים עם דירוג גבוה מחייב הקצאת הון נמוכה מאשר ללווים עם דירוג נמוך.