חיים שני יוביל צוות שיקבע את המתווה להפחתת פליטות המדינה

כך אמר השר ארדו בכנס לכלכלה ירוקה של פורבס ישראל ■ ראש רשות המים: "מחיר המים המותפלים יותר זול ממחיר טיפול והולכה של מים ממוחזרים לחקלאות" ■ שר התשתיות: "הקלינטק דורש סבלנות - פה רגילים לאקזיטים מהירים"

"מחר צריכה לקום ועדת אנרגיות מתחדשות בראשותו של רה"מ, וזה חשוב יותר מהרפורמה במנהל מקרקעי ישראל", אמר השר להגנת הסביבה גלעד ארדן בכנס כלכלה ירוקה של פורבס ישראל. "רה"מ יצטרך לקבל הכרעות בין אינטרסים מתנגשים של החקלאות, הסביבה, התשתיות הביטחון וכן הלאה", הוסיף.

"פה צריכות להתקבל הכרעות כי לא ייתכן שישראל תהיה האחרונה בעולם המערבי שתייצר אנרגיות ממקורות מתחדשים", הדגיש ארדן. "כשתקום ועדת חקירה לבדיקת משק האנרגיה כפי שקורה בנושא המים, עניין ששר התשתיות מרבה לנבא, היא ראשית תבדוק איך לא עסקנו באנרגיות מתחדשות. האחריות היא גם עלינו, על המשרד להגנת הסביבה", אמר.

"דבר נוף - כדי להפחית פליטות גזי חממה צריך להיות מנגנון שבראשו יהיה גוף שיש לו אמירה מול משרדי הממשלה ושהם צריכים אותו. הייתי רוצה להיות זה שמוביל את התהליך, אבל עם כל הצער אני מבין שרוב משרדי הממשלה לא יקשיבו להנחיות", אמר

"אני שמח לומר כאן שאני סיכמתי עם מנכ"ל האוצר ואף שוחחנו על כך אתמול בערב שהוא יעמוד בראש הצוות היישומי ליישום אותה הצהרה של הנשיא פרס בוועדת קופנהגן לפיה ישראל תפעל להפחתת 20% מסך גזי החממה שצפוי להיות במדינה בשנת 2020. הצוות היישומי יורכב עם המנכ"לים בימים הקרובים וייצא לדרך בשבועות הקרובים. בהובלת משרד האוצר וראש הממשלה נפסיק לדבר יותר מדי ונביא לכך שכלכלת ישראל תהיה הרבה יותר סביבתית ירוקה בת קיימא".

בנושא ההתפלה, אמר פרופ' אורי שני, ראש רשות המים: "היום קרה אירוע חשוב - התחיל לעבוד מתקן ההתפלה בחדרה. מחיר ההתפלה בשוק, שנקבע על 2.01 שקל לקוב מים מותפלים, כל כך נמוך שהוא קורא למחשבה חדשה על כל ניהול משק המים בישראל", הוסיף.

"במחירים האלה בעצם המקור הגדול של המים, הים, הופך להרבה יותר זמין לשימוש. מחיר המים המותפלים האלה יותר זול ממחיר של טיפול והולכה של מים ממוחזרים לחקלאות", הוסיף.

"יש עלות סביבתית בכך שנדרשת יותר אנרגיה עבור התפלה מאשר לשם הולכת המים במוביל הארצי, נדרשת פי 3 אנרגיה בהתפלה. אבל כשמוליכים מים מהכנרת לת"א הם מים מליחים. ההתפלה יוצרת בעיה של תמלחות שפוגעות במקורות המים, אנחנו במפורש הגברנו במהלך השנים את כמויות ההמלחה של האקפוויפרים, כך שאם מדברים על חיבור של סביבה וטכנולוגיה זהו ממשק חדש ואנחנו בודקים האם תוספת האנרגיה הנדרשת להתפלה שקולה להמלחת מקורות המים בישראל. זה לפחות דורש בדיקה", הסביר שני.

"קשה להפריז בחשיבות השינוי. הוא דורש מאיתנו שקילה מחדש של תכנון משק המים בישראל. תהיה לו השפעה אדירה על ישראל ירוקה", הדגיש.

לנדאו: "הקלינטק דורש סבלנות - פה רגילים לאקזיטים מהירים"

קלינטק בהבדל מתעשיית ההיי-טק/טכנולוגיית המידע דורש סבלנות זמן פיתוח וכספים ניכרים. זמן ההשקעה ארוך ופה רגילים לאקזיטים מהירים", אמר שר התשתיות, ד"ר עוזי לנדאו היום במסגרת הכנס לכלכלה ירוקה שמארגן פורבס ישראל.

"אני רוצה לקוות שתימצא הסבלנות ונצליח, כמו בנורבגיה למשל עם נוקיה או כמו טבע שיש לנו, שישראל לא רק תמכור רעיונות אלא גם תהפוך ליצרן חשוב שמכניס הרבה", הדגיש.

בכנס ווטק אמר בוקי אורן שישראל היא בית יוצר של חדשנות. "המדינה גם בגודל של מעבדת פיילוט. מה שלעתים מקשה עלינו הוא להתקשר עם גופים אחרים כדי לייצא רעיונות", אמר.

עד היום הגישה הייתה לבצע אקזיטים או למצוא סוכן. בוקי אורן משנה גישה ואומר שצריך למצוא שותף. "הקושי לחדור לעולם הוא הקושי לפעול בזירות לא מוכרות. לכן מציאת שותף שמכיר את הזירה מבפנים תסייע בחדירת טכנולוגיות ובפיתוחן", ציין.