קיבלת כסף שחור? היזהר מהאישה

בתביעת מזונות לוקחים בחשבון גם "כסף שחור" - גרושתך יכולה להרוויח מהלשנה

מה צבעו ירוק, אין לו טעם ואין לו ריח, והוא לא ערבה? כסף שחור. זהו הכסף שנתבע בשבוע שעבר בתביעת ענק שהגישה בארה"ב גרושתו של סטיבן כהן, אחד ממנהלי קרנות הגידור העשירים בעולם, שהונו נאמד ב-6 מיליארד דולר.

הגרושה טוענת כי בחלוקת הרכוש ביניהם בעת גירושיהם העלים ממנה המיליארדר מיליוני דולרים שהוא הרוויח ממסחר לא חוקי באמצעות מידע פנים, כסף שהולבן לאחר מכן בעזרת שותפו, עורך דינו.

בעקבות תביעתה נפתחה נגד המיליארדר והחברה שבבעלותו חקירה, המשקיעים החלו למשוך את כספם בחזרה, ונראה כי האבן שהשליחה הגרושה עומדת לגרום לא רק לגלים אלא לצונאמי.

כסף שחור הוא כל כסף שהורווח שלא כחוק, אבל בדרך-כלל הכוונה היא בעיקר לכסף שלא דווח למס הכנסה, וכזה, מסתבר, יש הרבה. בישראל מתגלגלים כספים בשווי עשרות מליארדי שקלים בשנה מתחת לאפו של מס הכנסה, ונראה שכולם לוקחים חלק בחגיגה.

מה שהיה בעבר נחלתם של שיפוצניקים ומורים פרטיים, התפשט לכל מקצוע עצמאי, משדרני תקשורת ועד רופאים, ולכאורה נדמה שכולם מרוויחים. הלקוח מרוויח כי הוא משלם פחות וזוכה להנחה, המעלים בוודאי מרוויח, ולמעשה אין קורבן אישי - שכן מי שנפגע הוא המדינה, והתפיסה היא "אנחנו כבר נתנו מספיק למדינה, עכשיו שמישהו אחר ישלם".

אז מתי העסק מתפוצץ? בין היתר בזמן גירושים, ובעניין זה מתברר כי גרושתו של כהן לא לבד. כדי לתפוס את מעלימי המס, מס הכנסה מפעיל בין היתר "קו אדום" המכונה "מלשינון", דרכו מוזמן הציבור ליצור קשר עם רשויות המס ולדווח על מעלימים. שלא במפתיע 80% מהפונים למלשינון הן נשים, ללמדנו שאם מאחורי כל גבר מצליח עומדת אישה - הרי שהיא עומדת מאחוריו גם כדי לדחוף אותו למטה בעת הצורך.

מה יוצא להן מזה מעבר לנקמה מתוקה? כסף, כמובן. בתביעה למזונות בית המשפט לוקח בחשבון גם הכנסה מכספים שחורים, ומהבחינה הזאת האישה בהחלט יכולה להרוויח.

על פניו, בית המשפט לענייני משפחה אינו זקוק לחקירת מס הכנסה כדי לפסוק כי הבעל מרוויח יותר ממה שהוא מצהיר, ופעמים רבות די לו ברמת חיים גבוהה ומנקרת עיניים שהצדדים מנהלים ללא הסבר משכנע על מקורם, או שימוש תכוף בכספים מזומנים בהיקף גבוה.

אולם, אם האישה מתקשה להוכיח את היקף ההכנסות המוברחות - הפנייה לרשויות המס יכולה לסייע לה, שכן לרשויות המס אמצעים יעילים יותר לבדיקת הכנסותיו האמיתיות של הבעל.

לעניין זה יש לציין כי בית המשפט לענייני משפחה לא עובד בשיתוף-פעולה עם רשויות המס, וגם אם הוא יפסוק כי הכנסתו של הבעל גבוהה יותר מהמוצהר - הוא לא יפנה למס הכנסה מיוזמתו כדי לדווח על הבעל.

גם בחלוקת הרכוש בית המשפט ייתחשב בכספים שהוברחו, וכל האמור לגבי גברים מעלימי הכנסה - נכון גם לנשים. יש להביא בחשבון שאם רשויות המס מתערבות - הן יקחו את המגיע להן גם מחלקו של בן-הזוג בעוגה, וכדי לא לשאת בתשלום למס הכנסה מחלקו ברכוש, בן-הזוג יצטרך להוכיח כי הוא לא ידע שעל העלמת ההכנסות ולא היה שותף להן.

אין מדובר בהוכחה פשוטה, אך אם בית המשפט משתכנע כי ההעלמה מקפחת את בן-הזוג - הוא יכול לדאוג לחלוקה הוגנת יותר של הרכוש על-ידי שינוי האיזון.

כך, למשל, בית המשפט לענייני משפחה בירושלים שלל מבעל זכויות שהיו מגיעות לו בפנסיה של רעייתו, לאחר שהאחרונה הוכיחה כי הבעל שהיה קבלן עצמאי העלים מהרכוש המשותף הכנסות שקיבל במזומן.

הבעל במקרה כזה נענש על חטאו 3 פעמים: הוא גם צריך לשלם למס הכנסה את אשר העלים כולל קנס, הוא גם צריך לשלם מזונות גבוהים יותר מכיוון שבחישוב ההכנסה נכלל הכסף השחור, והוא גם הפסיד את חלקו ברכוש בגובה הסכום שהעלים.

העלמת מס נתפסת כעבירה שולית, אך המחיר בגינה יכול להיות יקר מאד, רק תשאלו את אל קפונה. צריך להביא בחשבון שכשמתגרשים - השותף השקט שבבית יכול להפוך לאויב הגרוע ביותר, וביצוע עבירה נותן בידיו נשק כבד ליום הדין.