טבע רוכשת את טאישו היפנית בעשרות מיליוני דולרים

היקף העסקה לא פורסם ■ הערכות: לכל היותר מדובר בעסקה בהיקף 100 מיליון דולר ■ טבע קאווה פארמה תרכוש לפחות 66.7% ממניות טאישו ■ החברות צפויות להשלים את העסקה לפני סוף 2009

טבע הודיעה היום כי חברת טבע קאווה פארמה, השותפה של טבע ביפן, חתמה על הסכם לרכוש את רוב מניות החברה היפנית טאישו פארמה (חברה פרטית).

במסגרת ההסכם, טבע קאווה תרכוש לפחות 66.7% ממניות טאישו. החברות צפויות להשלים את העסקה לפני סוף 2009. פרטי העסקה לא פורסמו. גורמים בשוק מעריכים כי היקף העסקה מגיע לכל היותר ל-100 מיליון דולר. מניית טבע נסחרת בשיא גם בוול סטריט וגם בבורסה של תל אביב.

טאישו מייצרת ומשווקת למעלה מ-200 מוצרים גנריים ישירות לבתי מרקחת, מרפאות ובתי חולים, כמו גם לערוצים סיטונאיים, באמצעות מערך שיווק ומכירות מבוסס. בנוסף, לטאישו יכולות מחקר ופיתוח ומפעל ייצור למוצרים פרמצבטיים. הכנסותיה לשנת 2009 הסתכמו במעל ל-100 מיליון דולר.

העסקה הינה צעד נוסף בקידום המטרה האסטרטגית של טבע קאווה להפוך לספקית הגנרית המועדפת בשוק היפני באמצעות שיווק תרופות גנריות באיכות גבוהה ובמחירים סבירים. זאת בהתאם לתוכניתה של ממשלת יפן להרחיב את השימוש בתרופות גנריות במדינה. טבע קאווה תמנף את נוכחותה של טאישו בשוק הגנריקה היפני ואת מומחיותה בפיתוח, רישום, ייצור ושיווק תרופות גנריות ביפן.

"טאישו, ביכולתה ובמומחיותה, תהווה קרש קפיצה מהותי לפעילות טבע קאווה ביפן. זהו צעד נוסף וחשוב למימוש יעד הצמיחה שלנו ביפן", אמר שלמה ינאי, נשיא ומנכ"ל טבע,

"טאישו הינה ספקית תרופות גנריות באיכות גבוהה לשוק היפני. האיחוד עם טבע קאווה מסמל עידן חדש עבור טאישו. שיתוף הפעולה בינינו לבין טבע קאווה יאפשר לנו ליהנות מהזדמנויות חדשות בשוק ולצמוח בצורה משמעותית. הנהלת טאישו ועובדיה מצפים לעבוד עם טבע קאווה על מנת לעמוד באתגרים הניצבים בפנינו", אמר קניצ'י אימוטו, נשיא טאישו.

השוק הפרמצבטי ביפן הוא השני בגודלו בעולם, והוא מוערך בכ-80 מיליארד דולר. על פי נתוני IMS והאיגוד היפני למוצרי פארמה גנריים, נכון לשנת 2006 שיעור השימוש בגנריקה בשוק זה היה נמוך במיוחד והיווה רק 5.7% אחוז במונחי ערך (כ-4.6 מיליארד דולר) או 16.9% מסך המרשמים, במונחי כמות. ב-2007 פרסמה הממשלה היפנית תוכנית להגדלת השימוש בגנריקה לכדי 30% עד שנת 2012.

נזכיר כי בסוף ספטמבר 2008, טבע חתמה על הסכם עם קאווה כדי לבסס חברת תרופות גנרית מובילה ביפן. מדובר בשיתוף פעולה 50-50 כדי למנף את היכולות של שתי החברות.