האם רונית קן ו-IDB מתכוונים לתת לעסקת הנסון לגווע מעצמה?

הדד-ליין לעסקת הנסון חל ביום ג' הבא ■ עד כה נמנעה הממונה על הגבלים עסקיים לדחות את בקשת הרכישה של יצרנית הבטון באופן רשמי ■ ייתכן והצדדים "מושכים את הזמן" כדי לרדת מהעץ מבלי להתעמת

האם הצדדים המעורבים בעסקת הנסון -משאב מתכוונים לתת לעסקה לגווע מעצמה? מבדיקת "גלובס" עולה כי המועד האחרון להשלמת העסקה הוא ה-29 בחודש, קרי יום שלישי הבא. עד כה טרם התקבלה החלטה רשמית מטעם הממונה על הגבלים עסקיים הדוחה או מאשרת את רכישתה של יצרנית הבטון השנייה בגודלה בישראל באמצעות יצרנית המלט מקבוצת IDB , שבשליטת נוחי דנקנר והמשפחות מנור ולבנת.

יצרנית המלט משאב מתכננת לרכוש את הנסון מידי HeidelbergCement הגרמנית תמורת 450 מיליון שקל בתוספת המזומנים בקופתה. החשש של הממונה, כמו של גורמים כדוגמת קבלנים בשוק, הוא מפגיעה בתחרות בשוק הבטון - שכן משאב מחזיקה גם במונופול המלט נשר, ולקבוצת IDB פעילות בשורה ארוכה של תחומים משיקים. עד כה רמזה קן באופן לא רשמי כי דעתה אינה נוחה מקיומה של העסקה.

העובדה שהמועד האחרון להשלמת העסקה הוא כה קרוב מאפשרת לממונה להשתהות בפרסום החלטה פומבית שצפויה להיות שלילית עד למועד בו העסקה תהפוך ללא רלוונטית - וכך להימנע מעימות גלוי עם נוחי דנקנר. מבחינתן של משאב ו-IDB, יתכן ועדיף שהעסקה תמות "מות נשיקה" באופן טבעי מאשר לקבל סירוב רשמי וידוע לכל מהממונה.

בקבוצתו של דנקנר שומרים בימים אלה את הקלפים קרוב לחזה: למרות שמשאב משוכנעת כי העסקה לא תפגע בתחרות והיא עשויה לערער על פסיקה שלא לטובתה, עד כה נמנעה כלל תעשיות , החברה באמצעותה חולשת IDB על משאב (75%), לדווח לבורסה על הארכה של הדד-ליין לעסקה. כך למשל מתייחסת כלל תעשיות לסוגיה בדו"ח הצעת המדף שפרסמה עם הנפקת האג"ח שבצעה בתחילת החודש:

"משאב ייזום ופתוח בע"מ עדכנה את החברה כי היא מנהלת מגעים עם חברת האם של הנסון (ישראל) בע"מ להארכת המועד הסופי להשלמת התנאים המתלים. המועד הסופי כפי שנקבע בהסכם המקורי הוא 29 בדצמבר 2009. אין כל ודאות כי המועד הסופי יוארך".

במקרה או שלא, הן בהנסון ישראל והן בחברה האם שומרים על דממת אלחוט ומפנים את הבמה למסרים עדינים מצד קן ו-IDB. אחת הסברות הן שגם אם תתקבל תשובה שלילית מהממונה וגם אם משאב תערער עליה, לא בטוח ש- HeidelbergCement תמתין לתוצאות ההליך, שעשוי לערוך מספר שנים; בנוסף, לא ברור באיזו מידה ההסכם עם משאב מאפשר לה לסגת במקרה כזה, ולנהל מו"מ עם צדדים אחרים. זאת, במיוחד מאחר ובשנה האחרונה נקלעה החברה הגרמנית לקשיים על רקע המשבר הכלכלי העולמי, והעסקה מהווה מבחינתה ניסיון להיחלץ מהקשיים ולשפר את רמת הנזילות.

ממשאב סירבו להגיב. ממשרדה של הממונה על הגבלים עסקיים ומ- HeidelbergCementטרם נמסרה תגובה.