דויטשה בנק: "כלכלות בלתי רשמיות תרמו לבלימת המשבר"

"שיעור גבוה של עסקאות במזומן, העלמות מס וסחר בסמים מייצרים הון שמסייע לכלכלה לבלום את הצמיחה השלילית" ■ גם מדינות בעלות אוכלוסיה "ישרה במיוחד", כגון אוסטריה, צרפת והולנד, רשמו ביצועים טובים יחסית במהלך המשבר

כלכלות "בלתי רשמיות", הידועות גם כ"כלכלות צל", עשויות לתרום להגנתן של מדינות אירופה בעת מיתון, בתנאי שהפעילות הבלתי חוקית תהיה בקנה מידה משמעותי. כך עולה מדו"ח של דויטשה בנק.

המסקנה שאליה הגיעו החוקרים בדויטשה בנק היא שמדינות שבהן שיעור גבוה של עובדי בניין שמחלטרים, עסקאות שמתבצעות במזומן וללא קבלות, השתמטויות ממס ופעילויות בלתי חוקיות כמו סחר בסמים, רשמו התכווצויות קטנות יותר במהלך המשבר הכלכלי החמור, לעומת שכנותיהן הישרות יותר.

התכווצה פחות

מצב זה מתקיים רק אם "כלכלת הצל" גדולה, כמו ביוון, שהמגזר הציבורי שלה שטוף שחיתות, כפי שהודה החודש ראש הממשלה, יורגוס פפנדריאו. למרות הבעיות הפיסקליות הגוברות של יוון, התכווצה כלכלתה השנה בכ-1% בלבד, לעומת התכווצות ממוצעת של כ-4% באיחוד האירופי.

עם זאת, גילה דויטשה בנק שגם מדינות בעלות אוכלוסיה "ישרה במיוחד", כגון אוסטריה, צרפת והולנד, רשמו ביצועים טובים יחסית במהלך המשבר. דויטשה בנק עצמו רמז שאין להתייחס ברצינות מוחלטת לממצאי המחקר, וציין שהמדינות שרשמו את הביצועים הגרועים ביותר כללו את גרמניה, שתושביה "אינם מתאפיינים ביושר חסר פשרות בחייהם המקצועיים כמו האוסטרים למשל, אך גם אינם משקיעים מאמץ רב כל-כך בתחמון הרשויות כמו היוונים, למשל".

לפי חישובי דויטשה בנק, "הרמה השלילית ביותר של פעילות כלכלת צל" עומדת בדיוק על 14.3318% מהתמ"ג הרשמי. גרמניה, שבה מגיע היקף הפעילות של כלכלת הצל ל-14.6% "ניצבת על סף התרחיש הגרוע ביותר".

מחבר הדו"ח, סבסטיאן קובש, הודה כי "לא עלה בידו למצוא תשובה פשוטה" לשאלה מדוע תרמה השנה הכלכלה השחורה - בין אם גדולה ובין אם קטנה - לחוסנן הכלכלי של המדינות.

אחד ההסברים הוא שמגזר בלתי רשמי שתפקודו חלק, מספק חלופה בת-קיימא לאזרחים שנחשבים מובטלים בעיני הרשויות. עם זאת, גם יושר ללא פשרות בקרב שיעור נכבד מהאזרחים תרם לחוסן הכלכלי.

לאמץ את דרך הישר

נראה כי ניתן לשפר את הביצועים הכלכליים העתידיים באמצעות עידוד התנהגות ישרה. "אם אנשים יחושו שהמדינה מתייחסת אליהם בהגינות, ושהם מקבלים חבילה נאה של מוצרים ושירותים בתמורה למסים שהם משלמים, יגברו הסיכויים שהם ישלמו מסים, והדבר יגדיל את הכנסות המדינה", אמר פרופסור פרידריך שניידר מאוניברסיטת לינץ', אוסטריה.

בדויטשה בנק ממליצים בבירור לאמץ את דרך הישר. לפי מחברי הדו"ח, המשבר בשוק השירותים הפיננסיים - וייתכן שגם בעיותיה החמורות של יוון - הוכיחו ש"המוסר וההגינות הם המפתח לפעילות עסקית בת-קיימא".

14.3% מהתמ"ג הרמה השלילית ביותר של פעילות כלכלת צל.