סאנדיי ואורמת חתמו על אופציה להקמת תחנת PV בשדה צבי

בסופו של תהליך אמורה סאנדיי להקים במושב שבנגב תחנה סולארית פוטו-וולטאית בהיקף ייצור של 45 מגוואט בהשקעה של 800 מיליון שקל ■ ההסכם בין אורמת לסאנדיי הוא בשלב ראשון על 5 מגוואט מתוך זאת, שכן זה ההיקף שצפוי לקבל אישור בקרוב

חברת סאנדיי, הפועלת כאינטגרטורית בתחום הסולארי הפוטו-וולטאי, חתמה על הסכם אופציה עם מושב שדה צבי שבנגב להקמת מתקנים סולאריים בשטח של עד 800 דונם במושב. המתקנים הכפופים לחוזה הם בהספק מצטבר של 45 מגוואט, בעלות הקמה הנאמדת ב-800 מיליון שקל.

מתקן ראשון מתוך זאת, בהספק של 5 מגוואט, אמורה סאנדיי להקים לכשהמדינה תתחיל לאשר פרויקטים שמעבר ל-50 קילוואט, בשותפות עם חברת האנרגיה אורמת מיבנה. זאת, כחלק מהסכם שנחתם בין שתי החברות מוקדם יותר השנה, במסגרתו יהיו שותפות בהקמה ובמימון תחנות כוח סולאריות ברחבי הארץ, בהיקף מצטבר של 36 מגוואט ובעלות המוערכת ב-700 מיליון שקל.

באשר לחוזה שנחתם עם שדה צבי, מסביר קובי דינר, מייסד ומנכ"ל סאנדיי, כי "חתמנו למעשה עם המושב על חוזה שכירות שיאפשר לנו להגיש את הבקשה לרישיון העקרוני להקמת הפרויקט. צריך להציג בפני הרגולטור זיקה למקרקעין לשם קבלת הרישיון", הוא אומר.

ההשקעה בשלב הראשון של ה-50 מגוואט מוערכת בכ-90 מיליון שקל, ודינר מעריך שחלק מהמימון יגיע מגופים פיננסיים בנקאיים ומוסדיים ישראלים וזרים.

מחכים לפברואר

נושא הביורוקרטיה של המתקנים הבינוניים, כאלה שבהיקף ייצור שמעל 50 קילוואט ועד ל-5 מגוואט, אמור על-פי הערכות להיפתר בקרוב. כך העריך שר התשתיות עוזי לנדאו, במושב הקלינטק שהתקיים באחרונה בוועידת ישראל לעסקים השנתית של "גלובס". לגבי יתר ה-40 מגוואט שבחוזה האופציה עם המושב, ש"נמצאים תחת הרגולציה של המתקנים בהיקפי ייצור של עד 60 מגוואט, צפוי להתקיים שימוע בפברואר ואנחנו מקווים שהעניינים יתחילו לזוז ושנוכל לקדם את הפרויקט", אומר דינר.

חברת סאנדיי אנרג'י פעילה בשוק האנרגיה הסולארית בישראל משנת 2007. מאז נכנסו לתוקף תקנות "החשמל הירוק" בישראל ביולי 2008, מחזיקה סאנדיי לדבריה פרויקטים המתוכננים לשלוש השנים הקרובות בהיקף של כמיליארד שקל, הן במערכות בהספק עד 50 קילוואט - תחת הרגולציה למתקנים לצריכה עצמית - והן בתחנות כח סולאריות קרקעיות במגזרים ההתיישבותי, העסקי, והציבורי.