לגנא נרכשה לפי שווי של 600 מיליון שקל - ומוצעת בחינם

אזורים מציעה את מניות השליטה בחברה למחזיקי האג"ח כחלק מההסדר עימם ■ איל הון, שהוזכר כמועמד לרכישת לגנא: "לא השתמשו בי"

פחות משבוע לאחר שחברת אזורים דווחה על מגעים למכירת השליטה בחברת הבת שלה, לגנא , לאיש העסקים החיפני איל הון, מדווחת היום חברת הנדל"ן על מתווה להסכם עקרוני להסדר עם מחזיקי האג"ח של לגנא.

במסגרת ההסכם תעביר אזורים לידיהם את מניות השליטה (51% מלגנא) ללא תמורה, ובנוסף היא תעביר למחזיקי האג"ח את השליטה ביתר חברות הקבוצה: אנגל אירופה, אנגל משאבים ואנגל מזרח אירופה.

מבחינת אזורים יש חשיבות גדולה להפחתת נטל ההתחייבויות של חברה כלולה במאזן שלה. במסגרת ההסכם אזורים מוכנה אפילו להפקיד בידי הנאמן מיליון שקל - סכום סיוע שישמש למימון הפעילות השוטפת של לגנא ובפרט לצורך הכנת הדוחות הכספיים. יתרת הסכום תעמוד לרשות מחזיקי אגרות החוב ללא כל הגבלה.

למרות שטיוטת ההסכם נחתמה עם מחזיקי האג"ח אין עדיין ודאות שהיא תצא לפועל. הצדדים ינסו לסיים את ההליך עד לסוף שבוע הבא כדי שאזורים תוכל להיפטר סוף-סוף מהנטל הכבד של חברת הנדל"ן הכושלת, שפעילותה מתרכזת בעיקר במזרח אירופה.

את מניות השליטה בלגנא רכשה אזורים מידי יעקב אנגל בנובמבר 2006 לפי שווי חברה פנטסטי של 600 מיליון שקל, אך כיום נסחרת לגנא לפי שווי שוק של 23 מיליון שקל בלבד. במקביל, היא נושאת בנטל התחייבויות ענק בסך של כשני מיליארד שקל, מהן 750 מיליון שקל למחזיקי האג"ח.

עד היום השקיעה אזורים בלגנא כחצי מיליארד שקל, אך הפחיתה את מרבית ההשקעה בספרים. ללגנא, שהפסידה 155 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של השנה, גרעון של 287 מיליון שקל בהון העצמי, והערת "עסק חי".

מניית לגנא הגיבה היום בצורה פושרת, בעלייה של 0.3%. ייתכן שהסיבה היא שההסדר עדיין מותנה באישור של הבנקים, וכאמור גם באישורם של מחזיקי האג"ח.

על פי תנאי ההסכם תעניק אזורים, בניהולו של דוד נצר, למחזיקי האג"ח ייפוי כוח בלתי חוזר למשך שנה להצבעה באמצעות יתרת מניות לגנא שבידי החברה (23%) וכן אופציה לרכישת יתרת מניות לגנא שבידי אזורים במהלך תקופת הביניים. לגבי הפרויקטים באוקראינה, אזורים תפעל בשיתוף עם החברות הבנות לרבות העברת סכומים שתקבל בגין השקעתה לידי המחזיקים.

מחזיקי האג"ח של לגנא זומנו ליום רביעי השבוע כדי לדון בהסכם, ולאשר אותו.

הון: אזורים נוהגת בי בהגינות

איל הון, המועמד האלמוני לרכישת השליטה, שכנראה סיים את תפקידו השולי בסאגת לגנא, אמר היום ל"גלובס": "מלכתחילה הובהר לי שלנציגי האג"ח יש קדימות, ואם הם יחזרו למו"מ תהיה להם עדיפות, ולכן לא עשו לי מעקף ולא השתמשו בי".

הון הוסיף כי "אזורים מתנהגת איתי בהגינות וכך צריך לנהל מו"מ. אני מסופק אם העסקה עם מחזיקי האג"ח תצא לפועל כי יש שתי משוכות גבוהות: אישור מחזיקי האג"ח ואישור הבנקים, ואני לא רואה איזו תועלת, שתעלה על מה שהיה להם קודם, תצמח למחזיקי האג"ח מההסדר. ממילא מניות אנגל אירופה היו משועבדות לטובתם. לקיחת פוזיציה לא תוסיף למחזיקי האג"ח שום דבר, ומנגד תטיל עליהם אחריות כבעלי מניות לכל מה שמתרחש".

לדבריו, "לאזורים זה משתלם כי הסיכוי שמחזיקי האג"ח יתבעו אותם בעתיד יורד דרסטית. נוכח ניגוד העניינים בין מחזיקי האג"ח של לגנא ומחזיקי האג"ח של אנגל אירופה ואנגל משאבים, זה עלול ליצור סיטואציה שתפתח מלחמת גוג ומגוג ואז גוברים הסיכויים שהבנקים, יפתחו במסע מימוש אגרסיבי.

הון אמר עוד כי "המהלך שמוביל עו"ד מני גורמן, המייצג את מחזיקי האג"ח, עלול לחזור אליו ואליהם כחרב פיפיות".