סטנלי פישר עושה זאת שוב: מעלה את הריבית ב-0.25% ל-1.25% - חודש שני ברציפות

בנק ישראל: "ההחלטה להעלות את הריבית באה על רקע סביבת האינפלציה" ■ החזאים בשוק צופים כי ריבית הבסיס במשק תעלה ל-3% בעוד שנה ■ רונן מנחם ממזרחי טפחות: "בחודשים הבאים תחול רגיעה בשוק הדיור, אשר תקל על בנק ישראל לנקוט ריסון הדרגתי ומדוד"

נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, העלה את הריבית לחודש ינואר ב-0.25% לרמה של 1.25%. זהו החודש השני ברציפות שהנגיד מחליט להעלות את הריבית והפעם השלישית מאז אוגוסט האחרון, אז עמדה ריבית הבסיס במשק בשפל היסטורי של 0.5% בלבד.

ההערכות בשוק היו חצויות באשר לריבית, כאשר חלק מהאנליסטים, כדוגמת גולדמן זאקס, ציפו כי פישר יותיר את הריבית על כנה. עם זאת, מרבית הגופים בשוק ציפו להעלאה של 0.25%, כדוגמת ברקליס, מריל לינץ', מיטב ועוד, שכן בימים האחרונים התגברו הציפיות בשוק להעלאת הריבית.

כמו בחודש שעבר, גם ההעלאה הפעם הגיעה בשל החשש של בנק ישראל מהתגברות הלחצים האינפלציוניים במשק. מדד המחירים לצרכן עלה בנובמבר ב-0.3% ובכך הסתכמה האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים ב-3.8% - מעל היעד העליון של בנק ישראל (3%). יצוין כי העלייה באינפלציה בשנה האחרונה נובעת, בין היתר, מהעלאות מיסי הממשלה (כדוגמת היטל הבצורת והעלאת מס הבלו על הדלק), כך שבנטרול הגורמים הללו הייתה האינפלציה השנתית מסתכמת ב-2.6%.

"ההחלטה להעלות את הריבית לינואר באה על רקע סביבת האינפלציה בישראל שנמצאת בחלק העליון של תחום יעד יציבות המחירים, על רקע הצמיחה בארץ שממשיכה להתבסס ועל רקע העליות במחירי הנכסים ובתוכם הדיור", נכתב בהודעת בנק ישראל. "עם זאת, גם לאחר העלאה זו, ממשיכה המדיניות המוניטארית להיות מרחיבה. העלאת הריבית הנוכחית היא חלק מתהליך הדרגתי של החזרת הריבית לרמה 'נורמאלית' שמסלולו ייקבע בהתאם להתבססות הצמיחה במשק העולמי והישראלי, לקצב עליית הריבית של הבנקים המרכזיים העיקריים, ולסביבת האינפלציה".

ריבית של 3% בעוד שנה?

ההתאוששות הכלכלית בישראל והיציבות בשער החליפין מהוות קרקע נוחה לישר להעלות את הריבית. לאחר שהמשק הציג צמיחה חיובית בשני הרבעונים האחרונים ויצא מהמיתון, בבנק ישראל מציינים כי "על פי מרבית האינדיקטורים, הפעילות הריאלית במשק ממשיכה לגדול".

הבנק אף מפרסם ממצאים ראשוניים של סקר החברות לרבעון הרביעי, מהם עולה כי מאזן הנטו הכולל של המגזר העסקי חיובי, לאחר 5 רבעונים שבהם הוא היה שלילי (או חיובי אך לא מובהק). כמו כן, המדד המשולב עלה ב-0.6% בנובמבר זה החודש השמיני ברציפות. המדדים בחודשים האחרונים עודכנו אמנם מטה, אך נראה כי הדבר לא מטריד את בנק ישראל, אשר מתמקד יותר בריסון האינפלציה.

לפי ממוצעי הערכות החזאים, צפויה האינפלציה בשנת 2009 להסתכם ב-4.2%. ממוצע התחזיות ל-12 החודשים הבאים עומד על 2.75% - קרוב ליעד העליון של בנק ישראל. בנק ישראל מציין עוד, כי לפי התחזיות צפויה העלאה נוספת של הריבית בינואר, בשיעור של 0.1%, כאשר הצפי הוא שבעוד שנה מהיום תעמוד הריבית במשק על 3%.

אך בבנק מוטרדים יותר מהעלייה בציפיות האינפלציה, מאשר חריגת האינפלציה בפועל מהיעד הממשלתי. ציפיות האינפלציה הנגזרות משוק ההון נמצאות במגמת עלייה בחודשים האחרונים, כך, למשל, בינואר עמדו הציפיות ל-12 חודשים קדימה על 1.25% בלבד, אולם היום הן עומדות על כ-2.75%. בחודש האחרון לבדו עלו ציפיות האינפלציה לשנה הקרובה בכ-0.25%.

ומה צפוי בהמשך? ובכן, רונן מנחם, אסטרטג ההשקעות הראשי בבנק מזרחי טפחות, מעריך כי הריבית במשק תעלה לסירוגין בחודשים הבאים. לדבריו, "המדדים האחרונים מצביעים על כך שבחודשים הבאים תחול רגיעה בשוק הדיור, אשר תקל על בנק ישראל לנקוט ריסון הדרגתי ומדוד. איגרות החוב הממשלתיות הלא-צמודות יגיבו להעלאת הריבית בירידה מסוימת שתורגש לאורך העקום, ללא דגש על מח"מ זה או אחר".