ת"א ננעלה בירידות: רציו התרסקה ב-41% במחזור אדיר

רציו צנחה על רקע מימושי בעלי עניין ■ אפריקה מוכרת את תדיראן טלקום ואנגלו סכסון ■ EMG של אמפל תמכור גז טבעי למכתשים אגן ■ קבוצת דלק מחלקת דיבידנד של 150 מ' ש' ■ הריבית עלתה ב-0.25% ל-1.25%

בורסת תל אביב ננעלה היום (ג') בירידות שערים, מגמה בה שהתה לאורך רוב יום המסחר. ברקע, אירופה נסחרת בעליות שערים בהובלת מדד הפוטסי הבריטי שמטפס ב-0.6%; החוזים בוול סטריט אותתו על פתיחה חיובית בוול סטריט - וכך היא אכן נפתחה. המדדים המובילים באחד-העם סיימו בירידות של 0.1%-1% בהובלת מדד הנדל"ן. מחזור המסחר הסתכם ב-1.9 מיליארד שקל.

בנק ישראל העלה את הריבית ב-0.25% ל-1.25%

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, העלה אתמול את הריבית לחודש ינואר ב-0.25% לרמה של 1.25%. זהו החודש השני ברציפות שהנגיד מחליט להעלות את הריבית והפעם השלישית מאז אוגוסט האחרון, אז עמדה ריבית הבסיס משק בשפל היסטורי של 0.5% בלבד. כמו בחודש שעבר, גם ההעלאה הפעם הגיעה בשל החשש של בנק ישראל מהתגברות הלחצים האינפלציוניים במשק. מדד המחירים לצרכן עלה בנובמבר ב-0.3% ובכך הסתכמה האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים ב-3.8% - מעל היעד העליון של בנק ישראל (3%).

בהודעת בנק ישראל נכתב, כי "גם לאחר העלאה זו, ממשיכה המדיניות המוניטרית להיות מרחיבה. העלאת הריבית הנוכחית היא חלק מתהליך הדרגתי של החזרת הריבית לרמה 'נורמלית' שמסלולו ייקבע בהתאם להתבססות הצמיחה במשק העולמי והישראלי, לקצב עליית הריבית של הבנקים המרכזיים העיקריים, ולסביבת האינפלציה".

ומה צפוי בהמשך? ובכן, רונן מנחם, אסטרטג ההשקעות הראשי בבנק מזרחי טפחות, מעריך כי הריבית במשק תעלה לסירוגין בחודשים הבאים. לדבריו, "המדדים האחרונים מצביעים על כך שבחודשים הבאים תחול רגיעה בשוק הדיור, אשר תקל על בנק ישראל לנקוט ריסון הדרגתי ומדוד. איגרות החוב הממשלתיות הלא-צמודות יגיבו להעלאת הריבית בירידה מסוימת שתורגש לאורך העקום, ללא דגש על מח"מ זה או אחר".

נמצא מחליף לענתבי כממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון

שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, הודיע אמש לפרופ' עודד שריג על כך שהחליט למנות אותו לממונה הבא על שוק ההון, ביטוח וחיסכון. שריג צפוי להיכנס לתפקיד במהלך ינואר 2010 עם פרישתו של הממונה הקודם, ידין ענתבי.

רציו צונחת במחזור הגדול ביותר בבורסה

רציו צנחה היום במחזור הגדול ביותר בשוק לאחר שזינקה בחודש האחרון ביותר מ-50% בעקבות עסקאות הגז הגדולות האחרונות במשק.

בהמשך למימוש האחזקות בחברה הפיליפינית, ל"גלובס" נודע כי אפריקה ישראל סיכמה עקרונית על מכירת מפעל תדיראן טלקום - מפעל המרכזיות הגדול בישראל בו היא מחזיקה 50%, לאיש העסקים משה כהן. כהן הוא מבעלי חברת סיעתא (SYATA), וככל הנראה חברתו תיקח על עצמה את החובות שצבר המפעל, המוערכים בעשרות מיליוני שקלים. כמו כן, הודיעה הבוקר החברה כי מכרה את סוכנות הנדל"ן אנגלו סכסון תמורת 23 מיליון שקל.

המנכ"לים לשעבר של חברת קרליין, אלחנן שקד ונחום שנקל, שהחזיקו בה (25%) ביחד עם חברת פריגו (75%) באמצעות שותפות, תובעים מפריגו לשלם להם 25% משוויה של קרליין - 300 מיליון שקל. זאת, בטענה כי פריגו מכרה את קרליין לחברת אמיליה פיתוח ללא הסכמתם ובניגוד להסכם השותפות. קרליין נמכרה תמורת 205 מיליון שקל והשניים טוענים כי שוויה עומד על 600 מיליון שקל.

העלאת הריבית אמש ל-1.25% תעזור לשיפור המרווח המימוני של הבנקים הישראליים - ביניהם נמנה את פועלים , לאומי , דיסקונט ומזרחי טפחות .

ספקית הגז הטבעי EMG, בה מחזיקה (12.5%) חברת ההשקעות אמפל שבבעלות איש העסקים יוסי מימן, הודיעה אמש לאחר סיום המסחר בוול סטריט כי חתמה על הסכם לאספקת גז טבעי למכתשים אגן לשימוש תעשייתי בחמש השנים הקרובות. פרטיו הכספיים של החוזה לא נמסרו ואספקת הגז תחל מאמצע 2010.

קבוצת דלק הודיעה אתמול לאחר נעילת המסחר כי תחלק דיבידנד לבעלי מניותיה בסך של כ-150 מיליון שקל או 13.22 שקל מניה. יום האקס נקבע ל-6.1.2010 ויום התשלום בפועל ל-18.1.2010.

טבע המשיכה אמש לטפס בוול סטריט לשיא מחיר היסטורי, כשבשוק מחכים בקוצר רוח לכנס שעורכת החברה ב-7 לינואר 2010.

מחלקת המחקר של בנק מזרחי החלה לסקר את מניית הראל והציבה מחיר יעד של 215 שקל עם המלצת החזק. ההמלצה נובעת מכך שעל אף הצפי לשיפור מתמשך בתוצאות, סבורים במזרחי שביחס לשאר החברות בענף, הראל אינה מתומחרת בפרמיה גבוהה מעל השוק.

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]