סטנלי פישר: "בנק גדול שנכשל - צריך לתת לו ליפול"

גלובס tv פישר, בכנס איגוד הבנקים: "המשק הישראלי מתקדם טוב יותר ממה שצפינו בתחילת השנה - לגבי שנה זו, ותחזיות הצמיחה בו משתפרות גם כן" ■ "מגיע לבנקאים שבחים, אפשר להגיד שהתרופה הצליחה"

"לפני שנה היינו במצב קשה מאוד של המשבר. בנק ישראל הוריד את הריבית כמה פעמים וכך גם הבנקים המרכזיים המובילים האחרים בעולם. לפני שנה עוד לא ראינו תוצאות והתחלתי את נאומי כך: 'מגיע לכם הבנקאים שבחים ועומדים לפניכם אתגרים'. השנה אני אומר דבר דומה: מגיע לבנקאים שבחים, ועומדים בפנינו אתגרים קשים הקשורים לעתיד המשק. התרופה הצליחה, המשק העולמי כבר חזר לצמיחה והמשק שלנו יוצא מהמיתון במצב יותר טוב מהמדינות המפותחות האחרות", כך אמר היום נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, בכנס איגוד הבנקים שנערך בת"א.

פישר נאם בכנס השנתי של האיגוד, שעמד בסימן 50 שנים להקמתו. פישר הודה לראשי הבנקים על הכנסת כללי באזל 2 למערכת הבנקאות הישראלית בשנת משבר וציין כי "הכי חשוב שבאזל 2 קובע מערכת ניהול סיכונים שחיונית מאוד למשק הישראלי".

הנגיד התייחס לסוגיה שעלתה לגבי מיזוג של הבנקים דיסקונט ומזרחי טפחות לבנק אחד גדול: "האם לא יהיה טוב יותר אם יהיו לנו 3-4 בנקים גדולים במקום 2 היום? בעיקרון זה יותר טוב, אך השאלה היא האם 3-4 בנקים גדולים זה מצב יותר טוב מאשר 2 בנקים גדולים ועוד 5 קטנים? זו שאלה כבר אחרת. יכול להיות שמצב של 3-4 בנקים גדולים ייצור תחרות בטווח הקצר, אך כעבור חצי שנה נישאר עם 3-4 בנקים גדולים ואותה ריכוזיות כמו היום. לא ברור אם זה מצב יותר טוב ואנו צריכים לבדוק אותה לעומק", אמר הנגיד.

"שאלה נוספת היא האם לא כדאי לעבור למערכת של Universal Banking, כלומר לבנות מספר קבוצות פיננסיות גדולות ולתת להן להתחרות. אני עבדתי מספר שנים בתוך מוסד שכלל בנקים וחברת ביטוח ולא ראיתי שם יתרונות יוצאי דופן", כדבריו.

פישר התייחס גם ללקחים מקריסת ליהמן ברדרס ואמר שאין בנק שהוא גדול מדי מכדי ליפול, אך השאלה היא כיצד נותנים לו ליפול. "גם בנק גדול שנכשל צריך לתת לו ליפול, אך צריך לחשוב כיצד לפרק את הבנק", אמר הנגיד.

פישר התייחס למצב המשק הישראלי ואמר כי "הכלכלה העולמית מתאוששת ותחזיות הצמיחה בעולם עולות גם כן. גם המשק הישראלי מתקדם טוב יותר ממה שצפינו בתחילת השנה -לגבי שנה זו, ותחזיות הצמיחה בו משתפרות גם כן".