הקולנוע יורד אל העם בווגאס

תערוכת CES בווגאס תסמן עוד שלב בפרידה מאמצעי ההקלטה החד-פעמיים

העיר לאס-וגאס היא תמצית מרוכזת של סגנון החיים האמריקני. זוהי ממלכה מלאכותית, שטחית ונטולת ערכים, שבה הכסף הוא לא רק התכלית והערך העליון - אלא גם אמצעי ההגדרה העצמי של התושבים והמבקרים בה.

וגאס מאפשרת לאמריקנים להשיל מעליהם את התדמית החברתית הפוריטנית והמהוגנת שבה הם אוהבים להתעטף ביום יום, ולצלול לתוך הנאות הדוניסטיות שלוחות רסן, תוך העצמת האגו שלהם לממדי ענק.

לאס-וגאס משקפת היטב גם את מצב הכלכלה האמריקנית. כשבכל ארצות-הברית צמחה במהירות בועת נדל"ן, בלאס-וגאס היא התנפחה לממדים של צפלין. כשהאוויר יצא מהבועה, את הדי התפקעות בלון הנדל"ן של וגאס שמעו עד לבורסה בתל-אביב.

גם תערוכת מוצרי האלקטרוניקה השנתית CES, שתיפתח בשבוע הבא בווגאס, היא אירוע גדול מהחיים. מנהלים בכירים בחברות היי-טק, בסדר גודל של ביל גייטס ולארי אליסון, שבמשך רוב השנה לא אומרים כלום בלי ליווי של יועצי תקשורת צמודים, משחררים ב-CES את העניבה, ועולים לבמה כדי לקדם את המוצרים והטכנולוגיות שלהם, תוך הפגנת כישוריהם בסטנד-אפ, שירה ודרמה, בליווי ידוענים הוליוודיים.

כשמנערים את אבק הכוכבים הנוצץ ומסיטים הצידה את עשרות אלפי הגאדג'טים הסיניים בני-החלוף שמציפים את התערוכה בשנים האחרונות, אפשר למצוא ב-CES כמה חידושים וכיווני דרך טכנולוגיים אסטרטגיים חשובים, שחלקם מגדירים את כיווני השוק חודשים רבים לפני השקתם המסחרית.

תערוכת CES השנה עתידה לנעוץ עוד מסמר בארון של תעשיית התקליטורים ושאר אמצעי ההקלטה וההקרנה החד-פעמיים. התהליך החל כבר מזמן, עם הצניחה במחיר זיכרונות הפלאש הנשלפים גדולי הנפח והעלייה ברוחב הפס באינטרנט.

עוד מסמר בארון התקליטור

מכירות מכשירי ה-DVD והתקליטורים נמצאות בדעיכה. מצלמות הווידיאו החדשות עוברות להקלטת פלאש. תעשיית הרכב נוטשת את נגני ה-DVD הניידים לטובת חריץ USB. ואפילו יצרניות מוצרי האלקטרוניקה כמעט וכבר לא מייצרות יותר טלוויזיות או מערכות קולנוע ביתי ללא חריץ USB וחריץ לכרטיסי SD.

מי שעדיין נשאר נאמן ל-DVD ולבלו-ריי היא תעשיית הסרטים. בתעשייה טוענים כי התקליטורים נוחים יותר להפצה, ומספקים איכות צפייה גבוהה יותר עם שלל פונקציות בונוס. טיעון המחץ הוא שכמות המידע הנדרשת להעברת סרט באיכות HD מלאה למדיה אלקטרונית אינה פרקטית עבור רוב הלקוחות.

נראה כי גם הנימוק הזה עתיד להיעלם עם כניסתו של תקן USB3 החדש, שמאפשר העברה של נתונים לזיכרון אלקטרוני במהירות של עד 5 ג'יגה-ביט לשנייה - שיפור של מאות אחוזים לעומת מהירות העברת הנתונים בתקן USB2.

הפוטנציאל של הטכנולוגיה החדשה מומחש ב-CES דווקא בדור חדש של מכונות אוטומטיות לממכר והשאלת סרטים, שהיו עד כה הסמל המזוהה ביותר עם תעשיית הקלטות והתקליטורים הקלאסית.

קיוסק המולטימדיה שמציגה חברת Symwave בתערוכה מצויד בשקע USB3 מתקדם. לטענת יוצריו, ניתן להוריד באמצעותו בתוך 10 שניות בלבד סרט DVD מלא, כולל תוספות, לדיסק און-קי או אמצעי מדיה אחר עם זיכרון, כמו מחשב נייד או iPod.

כל עמדה כזו מכילה כמות לא מוגבלת של עותקים מכל סרט. המכשירים האלה חסינים יותר מפני ונדליזם, וניתן לעדכנם מרחוק ללא צורך בתחזוקה.

החיסרון היחיד כרגע הוא שאין בשוק כמעט התקני זיכרון נשלפים בתקן USB3. אלה צפויים להופיע רק במהלך 2010. לפי היצרנית, המערכת תומכת גם בחיבורי USB2, אך קצב ההטענה בתקן זה יהיה ממושך יותר.

אינטל מתכוונת לנצל את הבמה בווגאס להשקה רשמית של דור המעבדים החדשים שלה למחשבים ניידים. שמם המסחרי של המעבדים הוא Core I3 ו-Core I5. הארכיטקטורה שלהם דומה לזו של מעבד העל I7, שכבר נמצא בשוק.

ההבדל העיקרי בין ה-I3 ל-I5 הוא המעבד החזק יותר שיגיע עם פונקציה המכונה Turbo Boost, שמאפשרת להאיץ אוטומטית את מהירות השעון של המעבד מעבר למהירות הטבעית שלו, במקרה שרישות הטמפרטורה מאפשרות זאת.

קולנוע ביתי בנטבוק

עוד חידוש בדור המעבדים החדש שיושק בתערוכה הוא שדרוג משמעותי של המעבדים הגרפיים שמוטמעים בתוך השבבים של אינטל. את טכנולוגיית ה-GMA הוותיקה, שמגיעה כמעט כסטנדרט בכל מחשבי הנטבוק הזולים, תחליף טכנולוגיית אינטל HD גרפיקס.

לטענת החברה, השדרוג מתוכנן להעניק אפילו לניידים זולים יכולת צפייה והאזנה ברמה של קולנוע ביתי, עם פיענוח של שני זרמי HD ותמיכה מקבילה בפס קול ברמה של DTS-HD ובצליל היקפי בתקן 7.1.

בענף מעריכים כי כדי לנצל את יכולות התצוגה החדשות יפנו מחשבי הנטבוק בעלי המסכים הקטנים את מקומם למחשבים באותה רמת מחיר, אך עם מסכים גדולים יותר.

חידושים בטלוויזיות ובמסכים ביתיים ניצבו תמיד במרכז הבמה של תערוכת CES, וגם השנה לא ייפקד מקומם. מעבר למסכי התלת-מימד שיכבשו את הבמה, מסמלת התערוכה את תחילת הירידה אל העם של טכנולוגיית התצוגה המכונה Quad-HD.

מדובר במסכים עם רזולוציה של 2160X3480, בערך פי ארבעה יותר ממה שמכונה היום Full-HD. עד כה הוצעו מסכים כאלה לשוק המסחרי במחיר שנע סביב 20-50 אלף דולר. אולם דור חדש של שבבים, שיוצגו בתערוכה, יסללו עבורם את הדרך לשוק - בתנאי, כמובן, שתעשיית המדיה תוכל לתמוך בסרטים בסטנדרט כזה.