אוסקר גרוס על 2010: לונג מניות ודולר, שורט אג"ח ממשלתיות

בבית ההשקעות צופים שיפור בכלכלה האמריקנית ■ הסקטורים המומלצים: ענפי התחבורה, התעשייה, הבריאות, התשתיות והתקשורת ■ וגם: המלצות ישירות על מניות וקרנות סל בוול סטריט

התחזית של בית ההשקעות אוסקר גרוס נשענת על יסוד עיקרי ברור מאוד: אופטימיות ביחס לשוק האמריקני. "אנחנו חיוביים מאוד ביחס לארה"ב, ולכן משקלה בתיק צריך להיות גבוה מזה של השווקים המתעוררים ואירופה", אומר אילן שטרק, מנהל חדר עסקאות באוסקר גרוס ישראל. באותה נשימה, מעריך שטרק שהדולר יתחזק, ובכך יפגע במחירי הסחורות ובמניות השווקים המתעוררים.

התחזיות של אוסקר גרוס נשענות על נתוני המאקרו שמגיעים מארה"ב, תוך הדגשת נתוני הצריכה, התעסוקה והתעשייה. והנה עיקרי הנתונים הללו, שמתחילים לבשר על רוחות של שינוי: נתוני המכירות הקמעונאיות עלו ב-1.3% בנובמבר לעומת תחזית לעלייה מתונה יותר של 0.6%. רמת ההוצאה עומדת היום על 352 מיליארד דולר, בדומה לסוף 2005.

אחרי שברבעון הראשון האשראי לצרכנים ירד בכ-46 מיליארד דולר - ירידה בקצב שנתי של כ-7% - ברבעונים הבאים היא התמתנה. באוקטובר היה מדובר כבר בירידה של 3.7%, כלומר 3.5 מיליארד דולר, נתון שמעיד על ירידה שנתית בקצב של 3.5%.

שיפור בנתוני המאקרו

"אם המגמה הזאת תימשך, אז המצב אכן ישתפר", אומר שטרק. "אם נקשר את הנתונים הללו למלאים של החברות - שבאוקטובר גדלו בפעם הראשונה זה 13 חודשים - הם יצביעו על שיפור בפעילות הכלכלית בארצות הברית מאז תחילת הרבעון הרביעי".

שטרק מסביר כי "על אף שמדובר בעלייה מתונה במצב המלאים, אנחנו עדיין רואים זאת כצעד חשוב בהתאוששות הכלכלית. העלייה במלאים תשפיע על מספר נתוני מפתח - התעסוקה והייצור, ולכן צפוי גם שיפור ברווחיות של החברות".

עידוד נוסף שואב שטרק מנתוני הייצור התעשייתי, שבנובמבר עלה מעל התחזיות, והשלים התאוששות הדרגתית מהקיץ האחרון. נתוני הייצור התעשייתי ב-12 החודשים האחרונים מציירים צורת V, כלומר התאוששות חדה. המשך המגמה תביא את הייצור התעשייתי לטריטוריה החיובית בתחילת 2010.

גם הנקודה הכואבת בכלכלה האמריקנית, נתוני האבטלה, מראים שיפור. "בסך הכול, ההפרש בין התעסוקה העונתית לתעסוקה הלא-עונתית הצטמצם בחודש נובמבר ל-0.6%", אומר שטרק. "אך עדיין יש סיבות להאמין כי שיעור אבטלה של 10% הוא גבוה מדי. ממחזורי עסקים קודמים ניתן להסיק כי כאשר שיעור האבטלה יחל לרדת מרמות גבוהות מ-8%, הירידה תימשך מספר רבעונים".

תחום התעסוקה, למשל

התאוששות בתחום התעסוקה תקרין במישרין על חברות גיוס ויישום. שטרק מציג את חברת מונסטר וורלדוויד (סימול: MWW), אותה הוא מגדיר כ"מעניינת", שעוסקת בגיוס והשמה באינטרנט, ותהנה מהשיפור בשוק התעסוקה. הוא צופה כי הגיוס דרך האינטרנט יגדיל את נתח השוק שלה בתוך שוק הגיוס וההשמה.

החברה בונה את העסק שלה עכשיו, בשעה שהמתחרות שלה מתקשות לעשות זאת בתקופה הנוכחית. 60% מהכנסות החברה מגיעות מארה"ב ו-40% משאר העולם. מבחינת תחומי פעילות, 80% מההכנסות נובעות מגיוס והשמה ו-15% מפרסום באתרים שלה.

שורט על אג"ח אמריקניות

זו אחת ההמלצות של שטרק. הוא מסביר כי המרווח בעקום התשואות בין אג"ח של ממשלת ארה"ב לשנתיים לאג"ח לעשר שנים הגיע לשיא של 30 שנה, והמרווח בין אג"ח לעשר שנים לבין אג"ח לשלושים שנה נמצא ברמות גבוהות מאוד גם כן.

"המשמעות היא, בדרך כלל, שהכלכלה משתפרת, אך בראייה קדימה ניתן לצפות לשיעורי ריבית גבוהים יותר בטווח הארוך, תוך הבנה שהפדרל ריזרב מחזיק בריבית במצב סטטי, כלומר שהריבית קצרת הטווח מעוגנת", מסביר שטרק. "מכך ניתן להבין שהגענו לתפנית, כאשר המידע הקיים כבר מוכיח למשקיעים שההתאוששות הכלכלית בדרך".

שטרק ממליץ לעקוב אחרי אג"ח לשלושים שנה, אם התשואה תפרוץ את הרמה של 4.5%, ואחרי אג"ח לעשר שנים, אם התשואה תפרוץ את הרמה של 3.6%.

כעקרון, שטרק סבור כי ההשקעה באיגרות חוב ממשלתיות בתנאים הנוכחיים אינה מתגמלת. זאת, לאור נתוני מדד המחירים ליצרן ולצרכן. כל טווחי הפדיון באיגרות הממשלתיות, עד ארבע שנים, נותנים תשואה נמוכה מרמת מדד המחירים לצרכן. "זה לא משהו שיגרום לפאניקה, אבל זו נקודה למחשבה", אומר שטרק, וממליץ להיחשף בהדרגה לשורט על אג"ח ממשלתיות (ראו טבלה).

הדולר הגיע לתחתית - ויתחזק

לאורך כל 2009 הדולר נחלש מול מטבעות רבים. אך שטרק מדגיש כי הוא כנראה ראה את התחתית וכבר התחיל לתקן. "כעיקרון ניתן לראות קשר הפוך בין הדולר לשווקים בארה"ב, ושאלת היום היא האם התחזקות הדולר תביא להיחלשות השווקים", אומר שטרק. "אם מסתכלים על הקשר בין הדולר לשווקים לאורך שנים, אפשר לראות שהוא מורכב, ולא ברור תמיד שהוא שלילי. לכן כדאי לשאול מה הסיבה להתחזקות הדולר.

"אם מדובר בבריחה מסיכון, כמו מקרה דובאי, או הורדת דירוג למדינה באירופה - אז הקשר יהיה שלילי. אם התיקון בדולר יבוא בתגובה למספר אינדיקטורים כלכליים חיוביים ורווחיות טובה של חברות, ייתכן מאוד שנראה קורלציה חיובית, ושהשווקים יתחזקו במקביל לדולר. היפוך קורלציה זה דבר שקורה מהר מאוד. כך, לדוגמה, בשנים 2004 ו-2005 ניתן היה לראות היפוך קורלציה מהיר מאוד, ולכן כדאי היום להיות עם יד על הדופק. שינויים כאלה יכולים להיות מהירים".

הסקטורים שיבלטו

לקראת 2010, שטרק ממליץ לבנות תיק שיעניק ביטוי לשיפור בכלכלה האמריקנית. בבית ההשקעות ממליצים, ברוח הדברים הקודמים, על חשיפה לדולר, שורט על אג"ח של ממשלת ארה"ב, וכן על חשיפה לענפי התחבורה, תעשייה, בריאות, תשתיות ותקשורת.

כיצד להיחשף לענפים הללו? לצד רכישת דולרים, אופציה נוספת עליה ממליצים באוסקר גרוס היא להשקיע בקרן הסל (ETF) (PowerShares DB US Dollar Bullish סימול: UUP), שעוקבת אחרי הדולר מול סל מטבעות עולמי.

שורט על אג"ח של ממשלת ארה"ב ניתן לבצע באמצעות שתי קרנות אחרות: ProShares UltraShort 20 Year Treasury (סימול: TBT), שעושה שורט כפול על אג"ח של ממשלת ארה"ב לעשרים שנה ויותר. שטרק מדגיש כי הסיכון בקרן גבוה בגלל השורט הכפול והפרמיה המשולמת על גלגול חוזים. הקרן השנייה היא ProShares Short (סימול: TBF), שעושה שורט אך לא כפול על אג"ח ממשלתיות לתקופה דומה.

לסקטור התחבורה מומלץ להיחשף באמצעות השקעה בקרן הסל iShares Dow Jones Transportation Average (סימול: IYT), שעוקבת אחרי מניות ענק כמו ברלינגטון (סימול: BNI), פדקס (סימול: FDX) יוניון פסיפיק (סימול:UNP) ו-UPS (סימול: UPS). בתחום התעשייה הוא ממליץ על הקרן Industrial Select Sector SPDR (סימול: XLI), שחשופה לחברות כמו ג'נרל אלקטריק (סימול: GE) ו-3M (סימול: MMM).

בתחום הבריאות ההמלצה הוא על הקרן Pharmaceutical HOLDRS (סימול: PPH) או על Health Care Select Sector SPDR (סימול: XLV), שמייצרות חשיפה למניות כמו ג'ונסון & ג'ונסון (סימול: JNJ), פייזר (סימול: PSE), מרק (סימול: MRK) ומעבדות אבוט (סימול: ABT).

חשיפה לסקטור התשתיות ניתן להשיג באמצעות קרן הסל SPDR Utilities Select Sector (סימול: XLU), ולסקטור התקשורת באמצעות הקרן Telecom HOLDRS (סימול: TTH), שחשופה לחברות כמו AT&T (סימול: T) ו-וריזון (סימול: VZ).