בית שמאי: קשה בלי תואר אקדמי

12 שנה מנסה הנדסאי בניין לקבל הסמכה כשמאי מקרקעין, רק כדי לגלות בסוף ההליך המפרך כי הסמכתו נדחתה משום שאינו מחזיק בתואר אקדמי

עד כמה קשה לפעמים לאזרח הקטן לפלס דרכו מעלה ולהיכנס לאיגודים מקצועיים, יעיד סיפורו של מר לוי, שבמשך למעלה מעשור מנסה להירשם בפנקס שמאי המקרקעין ולעסוק בשמאות - וללא הצלחה.

חוק שמאי המקרקעין, שחוקק בשנת 2001, בא להסדיר את מעמד המקצוע וההצטרפות אליו, וקבע בין היתר כי תואר אקדמי מוכר הינו תנאי להצטרפות לפנקס שמאי המקרקעין. כן נקבע כי תנאי הרישום בפנקס יהיו כפופים לדין הקודם לתקופה של 7 שנים.

חומה בצורה

מר לוי הוא הנדסאי בניין מוסמך העובד בתחום הנדל"ן, שהחל בשנת 1997 בלימודי שמאות מקרקעין - כלומר עוד בטרם חוקק חוק שמאי המקרקעין. מסלול זה כלל לימודי שמאות, התמחות של כשנתיים במשרד שמאות ושורה ארוכה של בחינות אותן עורכת מועצת שמאי המקרקעין.

לוי סיים בהצלחה את לימודיו והתמחותו, ובמשך מספר שנים ניסה לעבור את הבחינה המסכמת שעורכת המועצה. לטענתו, כל שלב בדרכו נעשה לאחר שהמועצה אישרה את השלמת השלבים הקודמים. באפריל 2009 קיבל לוי הודעה כי עבר סוף סוף את הבחינה, וכי הוא רשאי להגיש בקשה ולהירשם בפנקס שמאי המקרקעין - אך זמן קצר לאחר מכן חזרה בה המועצה בטענה כי אין הוא מחזיק בתואר אקדמי וניסיונו להיבחן היה לשווא, שכן ממילא אין הוא עומד בתנאי הסף לשם רישום בפנקס שמאי המקרקעין. זאת, למרות שלוי הודיע למועצה בעבר מפורשות כי אין הוא מחזיק בתואר אקדמי. בנוסף הודיעה המועצה ללוי כי אין היא מכירה בהתמחותו, שכן הוא אינו עומד בתנאים הנהוגים כיום לקבלת היתר להתמחות.

וזה עוד לא הכל. מועצת שמאי המקרקעין הודיעה ללוי, כי אם לא ישלים לימודים אקדמיים בתוך שנתיים ייאלץ להיבחן בשנית בבחינה המסכמת. בקשתו של לוי כי תינתן לו שהות סבירה של 4 שנים להשלמת לימודיו לתואר אקדמי נתקלו בחומה בצורה. על כן לוי הגיש עתירה מינהלית לבית המשפט המחוזי בירושלים, כנגד מועצת שמאי המקרקעין במשרד המשפטים.

שהות סבירה

בעתירה, שהוגשה ע"י עו"ד אילן בומבך, מבקש לוי מביהמ"ש להורות למועצה לנמק מדוע לא תאפשר לו להירשם בפנקס שמאי המקרקעין במידה וישלים לימודי תואר אקדמי, אותו החל לאחרונה, בתוך 4 שנים במקום בתוך שנתיים.

לוי מבקש לתת לו שהות סבירה להשלים את לימודיו - ואין הוא מבקש בעתירתו להורות על רישומו בפנקס שמאי המקרקעין, בניגוד לדעת המועצה. גם בשביל להשיג את המעט הזה, הוא נזקק להתערבות בית המשפט. השופט נועם סולברג כבר קבע מועד לדיון בעתירה. *