לא ירוק יותר: השקעות הקלינטק צנחו ב-38% בשנת 2009

ההשקעות בתחום ב-2009 הסתכמו ב-4.85 מיליארד דולר, לעומת 7.6 מיליארד דולר ב-2008 ■ מנגד, מספר עסקאות ההשקעה גדל מעט, כולל 110 כאלו בשלבים מוקדמים בתחום הרכישות בלטה רכישת סולל בידי סימנס

למרות שבסוף 2008 כבר נרשמה ירידה בהשקעות ההון סיכון בחברות קלינטק, הרי שבסיכומו של דבר הייתה זו עדיין שנת שיא בתחום מבחינת היקף ההשקעות. לעומתה, ב-2009 כבר נרשמה ירידה חדה בהשקעות, בשיעור של 36%.

לפי האתר גרינטק מדיה, בשנה שחלפה הסתכמו השקעות ההון סיכון בעולם בתחום הקלינטק ב-4.85 מיליארד דולר, לעומת 7.6 מיליארד דולר ב-2009. מנגד, מספר עסקאות ההשקעה דווקא גדל מעט והגיע ל-356, לעומת 350 בשנה שקדמה.

את החלל שנוצר, מבחינת השקעות ההון סיכון, מילאו ב-2009 במידה רבה הממשלות בעולם, שיזמו פרויקטים גדולים של תשתיות. ועדיין, חרף הירידה, גם בשנה החולפת נרשם היקף השקעות הון סיכון מהטובים אי פעם, שנבע מתוך אמונה שהקלינטק הוא הדבר הבא בהיי-טק.

האנרגיה הסולארית והביופיול הובילו

מנתוני גרינטק מדיה עולה, כי תחום האנרגיה הסולארית המשיך להוביל את גיוסי ההון סיכון, כפי שהיה בארבע השנים הקודמות, עם גיוסים בהיקף של 1.4 מיליארד דולר ב-84 השקעות.

המגזר השני בהיקף הגיוסים היה הביופיול, עם 976 מיליון דולר ב-44 עסקאות השקעה. ב-2008 גם צברו מומנטום ההשקעות ברשתות חשמל חכמות (Smart Grid), אחסון אנרגיה ומכוניות חשמליות. לצידן, המשיכו לבלוט השקעות בתחומי אנרגיית הרוח, פתרונות תאורה חסכונית ותחום פתרונות המים, בו בוצעו 33 גיוסים בהיקף כולל של 130 מיליון דולר.

בגרינטק מדיה מציינים כי ההשקעות נעשו בכל השלבים, כולל אלו המוקדמים, אשר בתחומים אחרים נפגעו קשות במהלך תקופת המשבר העולמי. כך, בוצעו השנה 110 סבבי גיוס ראשון והשקעות Seed. כמעט 20% מהשקעות ההון סיכון בטכנולוגיות ירוקות בוצעו מחוץ לגבולות ארה"ב, כאשר רבות מהן היו בבריטניה ובצרפת.

ה"סיבוב" של החברה לישראל

בכל הנוגע לגיוסי כספי הון סיכון ב-2009, בלטו סילבר ספרינג נטוורקס, שגייסה 100 מיליון דולר מגוגל ונצ'רס, פאונדיישן קפיטל, קליינר פרקינס ונורטגייט קפיטל; החברה הסולארית מקליפורניה Solyndra, שגייסה 198 מיליון דולר מקרן האקוויטי Argonaut ומפרמונט; והמיזם הסולארי Suniva, שגייס 75 מיליון דולר בסבב גיוס שלישי.

עסקת השקעה בולטת נוספת באה מצידה של ענקית הנפט אקסון מובייל, שהתחייבה להשקעה רב-שנתית של 300 מיליון דולר בחברת הביופיול סינתטיק ג'נומיקס.

מצד ההון סיכון, הקרנות שבלטו בהשקעות בתחום הקלינטק היו קושלה ונצ'רס, DFJ, CMEA, NEA קליינר פרקינס, NGEN פרטנרס, פאונדיישן קפיטל ו-Quercus Trust.

גם עסקאות רכישה היו השנה בקלינטק ובהן לא שוכחים בגרינטק מדיה את זו של חברת סולל הישראלית, אותה רכשה חברת סימנס תמורת כ-418 מיליון דולר.

גם בתחום של ההנפקות בבורסה, שמתאושש בהדרגה, נרשמה הצלחה בולטת לקלינטק, זו של יצרנית הסוללות החכמות לשוק הרכב החשמלי A123.

החברה, שיצאה להנפקה ראשונה (IPO) בסוף חודש ספטמבר לפי שווי של 1.386 מיליארד דולר, שווה היום כבר 2.3 מיליארד דולר, זינוק מרשים של 66%.

גם במקרה הזה יש זווית ישראלית, והיא השקעה של 15 מיליון דולר שביצעה החברה לישראל ב-A123 טרם ההנפקה, השקעה שבתוך קצת יותר משנה רשמה רווח על הנייר של יותר מפי-2.