דן מרגלית: הגבתי לדברי ח"כ זאחלקה רק כשהשווה את אהוד ברק לרוצח נאצי וקרא לרמת-אביב שייח מוניס

לפי מרגלית, כל עוד העליב זאחלקה אותו אישית - הקפיד לא להגיב ■ ארגון אעלם בפנייה למנכ"ל הטלוויזיה החינוכית, בעקבות הראיון ב"ערב חדש" בו סילק מרגלית את זאחלקה מהאולפן: "מודאגים מהמגמה החדשה, שבה עיתונאים מרשים לעצמם להשתלח בח"כים הערביים" ■ האגודה לזכות הציבור לדעת: "דורשים שמרגלית יתנצל בפני הצופים" ■ החוצפה של זאחלקה / לילך סיגן

גינויים מימין ומשמאל נגד הראיון שניהל דן מרגלית עם ח"כ ג'מאל זאחלקה בתוכנית "ערב חדש". ארגון "זכות הציבור לדעת", בעל ההשקפה הימנית, ומהצד השני ארגון אעלם, פנו במחאה נגד מרגלית למנכ"ל הטלוויזיה החינוכית, יפה ויגודסקי.

בראיון התפתחה תגרה מילולית בין מרגלית לח"כ זאחלקה, עד שלבסוף סילק אותו מרגלית מהאולפן.

"השפה שהשתמש בה מר מרגלית והתעקשותו לומר זאת (לכנות את דברי הח"כ 'חוצפה' ל"א) שוב, הביאה להתפתחותו של עימות חריף בין השניים, שבסופו 'גורש' חבר הכנסת זאחלקה מהאולפן בעזרתו של איש ביטחון, בצורה המבזה אותו אישית ואת מעמדו כחבר כנסת", כתב ארגון אעלם. "אנו רואים את הדברים בחומרה רבה היות ולא זכור לנו, במשך שנים של מעקב אחרי התקשורת המשודרת בערוצים הישראליים, מקרה שבו גורש המרואיין - במיוחד נציג ציבור בכיר כחבר כנסת - מהאולפן".

לטענת אעלם, "אין ספק כי התנהגותו של מרגלית, ללא קשר לעמדותיו הפוליטיות, הייתה משפילה ופוגענית באופן שלא מתיישב עם אתיקה עיתונאית בסיסית. התנהגות זו איננה מביאה כבוד לתפקיד העיתונאים, ומהווה תקדים מסוכן שעשוי להפוך לדפוס לחיקוי בקרב עיתונאים צעירים... לאור התרבות המקרים וכן העובדה כי עמדותיו של חבר כנסת ערבי הביאה לגירושו מאולפן טלוויזיה, אנו חוששים כי יש מגמה ההולכת וצוברת תאוצה בקרב העיתונאים הישראליים, שבה עיתונאים מרשים לעצמם להשתלח בחברי הכנסת הערבים בשל עמדותיהם".

מרכז אעלם דורש כי מרגלית יתנצל בפני זאחלקה, ובכוונתם לפנות לבית הדין לאתיקה.

מהצד השני, "האגודה לזכות הציבור לדעת" כתבה לוויגודסקי כי "התנהלותו של דן מרגלית בראיון עם ח"כ זאחלקה היתה לא מקצועית, תוך איבוד עשתונות ובניגוד גמור לכללי האתיקה העיתונאית... ללא קשר לתוכן דבריו ודעותיו של ח"כ זאחלקה, דומה כי התלהמותו של מר מרגלית לקראת תום הראיון פגעה לא רק במרואיין אלא גם בתדמיתו כעיתונאי הגון ובערוץ".

ב"אגודה לזכות הציבור לדעת" תובעים היום (ב') כי מרגלית יתנצל בפני הצופים על ההתפרצות, וכי הטלוויזיה החינוכית תנקוט בצעדים הנדרשים על מנת שעבירות אתיות מעין אלה יימנעו בעתיד.

דן מרגלית מסר בתגובה: "בראיון השתמש ח"כ זאחלקה כלפיי בביטויים: 'אפס', 'עיתונאי חצר', 'אדם חסר מצפון' - והגרוע מכל 'מפיסטו'. על אף אחת מאמירות אלה לא הגבתי, ושמרתי על שקט מוחלט. אני הגבתי על דבריו רק כאשר הוא תיאר את אהוד ברק במאפיינים של הרוצח הנאצי הנתעב היידריך, שהיה קשור במוזיקה קלאסית וברצח יהודים. לא במקרה ח"כ זאחלקה, שהוא אדם משכיל, השתמש בדימוי זה. כאמור, בכל מה שנאמר באופן אישי עליי על-ידי ח"כ זאחלקה לא הגבתי. בסיום הראיון הוא קרא לרמת-אביב 'שייח מוניס'. זה היה ביטוי לכך שפניו הן לא לשלום, אלא לרצון לכיבוש של הארץ בידי בני עמו".