חקיקה חדשה בסין תגדיל השת"פ בין חברות מקומיות וזרות

ישות משפטית חדשה בסין תגמיש את תנאי הפעילות לזרים ■ עו"ד תהילה לוי לאטי מפירמת ZAG/JUNZEJUN משנחאי: "ההוראות אינן כוללות דרישה להון מינמאלי רשום וכן אינן מגבילות את זמן העברת ההון הרשום"

ישות משפטית חדשה לזרים בסין תאפשר לזרים תנאי פעילות גמישים יותר בסין במתכונת של שותפות מוגבלת.

בסוף חודש נובמבר 2009 פירסמה הממשלה הסינית הוראות מנהליות להקמת מיזמים משותפים בסין ע"י חברות זרות (שותפויות מוגבלות בהשקעות זרות).

בהוראות אשר יכנסו לתוקף ב-1 למארס 2010, צויין כי המיזמים המשותפים יהיו כפופים לחוק השותפויות הסיני וחוקים רלבנטיים נוספים. כמו-כן, המיזם המשותף יהיה כפוף לקטלוג להעדפה סקטוריאלית ממשלתית של השקעות זרות בסין.

החקיקה החדשה נועדה להרחיב את שיתוף הפעולה בין חברות בינלאומיות לחברות סיניות וכן לעודד חילופי הטכנולוגיות בין הצדדים. בהוראות החוק נכתב מפורשות כי החקיקה נועדה לעודד כניסת חברות זרות בעלות טכנולוגיות מתקדמות וניסיון ניהולי נרחב, בכדי לעודד את התפתחות תעשיית השירותים המודרניים בסין.

בהתאם להוראות: מינימום שתי חברות זרות או שני יחידים זרים או חברה/יחיד זר בשיתוף עם חברה או יחיד סיני יורשו להקים שותפות מסוג זה בסין. ההון שישמש להשקעה במיזם יהיה מטבע זר בר המרה או מטבע היואן המקומי שהתקבל בהתאם לחוק.

הפרוצדורה להקמת המיזם המשותף תהיה ע"י פניה לרישום במשרד לתעשיה ומסחר המקומי, כאשר בהתאם לדרישות הרישום, על המיזם לעמוד במדיניות הקיימת לאישור השקעות זרות בסין.

בניגוד לדרישות הברורות בדבר ההון הרשום הנדרש בהקמת חברות זרות בסין, ההוראות שפורסמו אינן מפרטות אודות ההון הרשום הנדרש לצורך הקמת המיזם המשותף. בהוראות צויין כי במידה וחברה זרה מתעדת להקים בסין מיזם משותף אשר יכנס לקטגוריה של פרוייקט השקעות בכפוף לאישור הממשלה, תדרש החברה לקבל את האישור בהתאם להוראות המדינה. עוד צויין כי הקמת מיזמים משותפים ע"י חברות מהונג קונג, מקאו וטיוואן יהיו כפופים אף הם להוראות אלו.

על פניו נראה כי המיזם המשותף הזר יהווה ישות משפטית גמישה ונוחה יותר מאשר הישויות המשפטיות הזרות הקיימות כיום, בשל הנסיבות הבאות:

לדברי עורכת דין תהילה לוי לאטי מפירמת ZAG/JUNZEJUN משנחאי, בבעלות משותפת של משרד זיסמן, אהרוני, גייר & עדי קפלן ושות' (ZAG&K): "ההוראות אינן כוללות דרישה להון מינמאלי רשום וכן אינן מגבילות את זמן העברת ההון הרשום. בהתאם לחוק השותפויות, מיזם מסוג זה יהיה רשאי להעביר את ההון הרשום בצורה של כוח עבודה. בנוסף, חוק השותפויות מאשר חלוקת רווחים גמישה בהתאם להוראות שנקבעו בהסכם השותפים וכן יאפשר את העברת המס למשקיעים.

ההוראות צופות את האפשרות של השקעה זרה ישירה בקרן הון שהינה שותפות מקומית המושקעת במטבע המקומי (יואן), אולם, עדיין אינן מאפשרות לגמרי סוג השקעה מסוג זה".