המטר האחרון של הבידור הביתי

האתגר העומד בפני היצרניות - העברת נתונים באיכות גבוהה בין המחשב לטלוויזיה

בעשור האחרון השקיעה תעשיית התקשורת העולמית משאבים רבים באתגר טכנולוגי, שזכה לכינוי המייל האחרון (Last Mile). מדובר בשימור קצב התקשורת בין תשתית האינטרנט הפיזית המהירה, שמספקות חברות הטלפוניה, לבין התשתית הפחות מתוחכמת שנמצאת בבתי הלקוחות.

הבעיה הזאת נמצאת כיום בשלבי פיתרון מתקדמים, אבל בינתיים צץ אתגר טכנולוגי חדש, שאפשר אולי לכנות בשם המטר האחרון. הכוונה היא להעברת נתונים בין מכשירי מולטימדיה, בידור ותקשורת נפרדים ושונים, שנמצאים בבתי הלקוחות עצמם.

המרחקים כאן נמדדים בדרך כלל במטרים, אבל הבעיה נעוצה בנתונים עצמם, שבשנים האחרונות הפכו לכבדים יותר, בעקבות העלייה באיכות השמע והצפייה.

ניקח, לדוגמה, משימה נפוצה יחסית, כמו צפייה בסרט באיכות HD מלאה, שנמצא במחשב הנייד או הנייח, על מסך הטלוויזיה הביתית. יותר ויותר מכשירי קצה תומכים היום באיכות צפייה כזו. מחשבים, ניידים ונייחים, מתחילים להופיע עם כונן בלו-ריי תקני, ובמיליוני בתים קיים לפחות מסך טלוויזיה אחד שתומך ב-HD מלא.

אפילו אם המחשב הביתי/נייד אינו מצויד בכונן בלו-ריי, תשתיות האינטרנט מהדור האחרון (כמו NGN וסיבים אופטיים) מאפשרות להוריד למחשב סרטים כאלה, באיכות מקור, בתוך זמן סביר יחסית. אך העברת סרטים באיכות כזו על-פני המטרים הבודדים שמפרידים בין המחשב למסך הטלוויזיה דומה לניסיון לרוקן בריכה באמצעות כוס.

יצרניות החומרה מנסות להתגבר על הבעיה באמצעות פתרונות יקרים ומגושמים, כמו כבל שמחבר בין יציאת HDMI של המחשב לבין הטלוויזיה, או רכישת מרכזי מדיה שמחוברים פיזית לטלוויזיה ומתפקדים גם כמערכות אודיו/וידיאו וגם כמחשבים.

בנוסף, בתקופה האחרונה החלו להופיע בשוק טלוויזיות עם חיבור פיזי ישיר לאינטרנט ודפדפן פנימי. וקיימים גם מזרימי מדיה (סטרימרים), שמנסים להעביר את הסרטים באופן אלחוטי. הסטרימרים הם צעד בכיוון הנכון, אך בינתיים הם יעילים בעיקר להעברת תכנים קלים יחסית, כמו סרטוני יוטיוב, ורבים מהם מתקשים לשמר את איכות המקור של סרט HD מלא.

הבעיה הזאת רק צפויה להחמיר, מאחר ומשתמשים רבים הופכים כיום את הטלפון החכם שלהם למרכז מדיה אישי, ורוצים לצפות בחומר שהם שומרים בו בטלוויזיה בביתם. אחרים רוצים לצלם סרטי HD במצלמות וידיאו, בלי לטרוח לחבר כבלים כדי לצפות בסרטים בטלוויזיה הביתית, וכך הלאה.

רשת ביתית על-גבי חשמל

בשנה הקרובה צפויות יצרניות רבות לנסות ולענות על האתגר הטכנולוגי, וליצור רשת ביתית אמיתית בסיוע דור חדש של מעבדי נתונים ומחשבים על מעבד - כאלה שתוכננו מראש לפעול בסביבת אודיו ווידיאו באיכות HD.

הפתרונות שמוצעים כיום הם מגוונים ושונים זה מזה. חברת בלוסנס הספרדית, למשל, מציגה בימים אלה דור משופר של קופסה חכמה בשם בלובריין (Blu:Brain), שאמורה לשמש כמרכז ביתי לכל סוגי התקשורת והמולטימדיה, הן מהאינטרנט והן מהטלוויזיה.

הקופסה כוללת בתוכה שני מקלטי טלוויזיה באיכות HD, עם אפשרות הקלטת תוכניות לדיסק קשיח פנימי. במקביל, תומכת הקופסה בשירותי IPTV (טלוויזיה מבוססת אינטרנט), כוללת רכיב רשת אלחוטי (WLAN) ושקעים לחיבור כל סוגי מכשירי המולטימדיה הביתיים.

הייחוד של הבלובריין הוא בשבב שפיתחה חברה אמריקנית, המאפשר לנהל רשת תקשורת ביתית, שמחברת בין המחשבים, מסכי הטלוויזיה ומכשירי האודיו שפזורים בבית באמצעות רשת החשמל הביתית. כל זאת, ללא צורך בשידור אלחוטי או בכבלים כלשהם.

העברת נתונים דרך כבלי רשת החשמל הופיעה בעבר במוצרים שונים, ולא זכתה להצלחה רבה. אך הדור החדש מביא שני שיפורים משמעותיים. האחד הוא קצב תקשורת מהיר של 1 ג'יגה-ביט, קצב מהיר כמעט פי ארבעה מקצב של נתבי ה-LAN הביתיים האלחוטיים המהירים ביותר.

השיפור השני הוא אפשרות לבצע דיאגנוסטיקה מרחוק של המכשירים הביתים המחוברים באמצעות הרשת, וכן לבצע עדכונים מרחוק של תוכנה וקושחה (firmware - תוכנות שבאות עם חומרה). כל זאת, באמצעות קופסה שמימדיה כ-25X25 סנטימטרים ומשקלה 2.2 ק"ג. מחירה טרם פורסם.

הנפלאות של מארוול

יצרנית השבבים מארוול פותחת את 2010 בחשיפת קו מוצרים שאמורים ליצור רשת ביתית חכמה, התומכת בהעברת נתונים באיכות HD. החברה מכנה את קו המוצרים בשם פלטפורמות סיליקון לסגנון חיים מקושר. בבסיסם עומדים שבבים, שמשלבים דור חדש של מעבדי נתונים בשם ארמדה.

השבבים הללו מגיעים לקצב עיבוד של 2 ג'יגה-הרץ, ותומכים בגרפיקה תלת-מימדית ובתוכני וידיאו באיכות HD. באותו זמן, הם צורכים רק שבריר מצריכת החשמל של מעבדים מדורות קודמים.

החברה מדגימה את היתרונות של השבבים החדשים באמצעות מיקרו שרת אישי - מעין קופסה חכמה בגודל של חבילת קלפים, שמתחברת לכל שקע חשמל, מצויידת בתקשורת בלוטות' ו-WiFi, ומאפשרת לנהל ולנתב ספריות וידיאו ומוזיקה, שמאוחסנות במחשבים, בטלפונים חכמים ובמכשירי מולטימדיה אישיים אחרים.

המערכת מסוגלת לנהל גם קבצים פיננסיים ורפואיים, וליצור ממשק למערכות בית חכם כדי להעניק שליטה מרחוק בצריכת החשמל הביתית, במערכת ההשקיה הביתית ועוד.

מארוול מתכוונת להשיק גם עזרים קטנים בגודל של דיסק-און-קי, שמתחברים ליציאות וידאו משלל סוגים שונים כמו VGA, HDMI ו-DVI, ומקשרים את כולם אלחוטית למסך הטלוויזיה הביתי ללא צורך בסטרימרים או בכבלים. לחלופין, ניתן להעביר את המידע ממכשיר למכשיר. בקרוב אצלכם.