דויטשה: מעלה המלצה לחברות הדלק והזיקוק הישראליות הפועלות בחו"ל

הזניק את דלק US ואלון USA במעל 7% ■ רבוע כחול נדל"ן תרכוש קרקע מאלון USA ב-19.5 מיליון דולר, ותשכיר לה אותה ב-1.75 מיליון דולר לשנה

מניות חברות הדלק והזיקוק הישראליות הפועלות בארה"ב - דלק US ואלון USA - זינקו שלשום עקב העלאת המלצה מצד דויטשה בנק לסקטור הזיקוק בארה"ב. בסקירה מקיפה שהוכנה לקראת כנס שיקיים בנק ההשקעות ביום חמישי בבוסטון, בו ישתתפו גם חברות הזיקוק הישראליות, מעריך דויטשה כי עלייה בביקוש לדלקים וירידת מחירי הנפט לרמה של 65 דולר לחבית, ישפרו את תוצאות החברות במגזר. עקב כך, הוא מעלה את ההמלצה לסקטור מ"תשואת חסר" ל"נייטרלי".

האנליסט פול סנקי התייחס גם בצורה פרטנית לחברות הזיקוק הפועלות בארה"ב, בהן דלק ואלון. פעילות דלק US, המוחזקת בשיעור של 73% על-ידי קבוצת דלק, החלה בשנת 2001. בבעלות החברה בית זיקוק בעל כושר זיקוק של 65 אלף חביות ביום באזור דאלאס, וכן אחזקה ב-35% מבית זיקוק באזור ארקנסו, בעל כושר זיקוק של 85 אלף חביות ליום.

מלבד בית הזיקוק, דלק US מפעילה 475 תחנות דלק בארה"ב, במדינות טנסי, אלבאמה וג'ורג'יה, וברשותה פעילות לשיווק דלקים. דלק US מנוהלת על-ידי עוזי ימין, שבניגוד לדויטשה בנק העריך לפני כחודש כי מחיר הנפט בסוף 2010 יעלה ל-100 דולר לחבית.

בדויטשה בנק בחרו להעלות את ההמלצה לדלק US מ"נייטרלי" ל"קנייה", תוך שהם מעלים את מחיר היעד למניה ל-10 דולר, לעומת 7 דולרים בהמלצה הקודמת. בנימוקים להמלצה נכתב, כי מינוף פיננסי נמוך, הנהלה איכותית, פעילות בתחום נישתי והשילוב עם פעילות הדלקים וחנויות הנוחות, מקטינים את הסיכון של החברה ומשאירים מרחב גדול לאפסייד.

דויטשה בנק אינו היחידי שמאמין באפסייד במניות דלק US. לאחר שרכשה בחודשים האחרונים מניות של החברה, דיווחה חברת כלל ביטוח כי הגיעה לאחזקה של 6.07% בדלק US והפכה לבעלת עניין בחברה. מניית דלק US טיפסה אתמול ב7.3% למחיר של 7.3 דולרים, בעקבות העלאת ההמלצה, ולאחר העלייה מסתכמת ההשקעה של כלל בחברה ב-23.2 מיליון דולר.

אלון מוכרת ומשכירה מחדש

לעומת דלק, ההמלצה לאלון USA לא קיבלה שדרוג, ונשארה על 8 דולר למניה. בדויטשה כותבים כי אלון, אשר לה גם פעילות בתחום האספלט, חשיפה רבה לפעילות זו שאינה בעלת מתאם דומה להתנהגות שוק הזיקוק, וכי אלון וחברת ווסטרן ריפיינרי (סימול WNR) חשופות הכי הרבה למרווחי הזיקוק. על-אף ההמלצה הפושרת, טיפסה אתמול מניית אלון USA ב-7.9%, למחיר של 7.38 דולר.

היום הודיעה רבוע כחול נדל"ן, חברה נוספת בקבוצת אלון שבבעלות דודי ויסמן, כי היא בוחנת ביצוע עסקה של Sale & Lease Back עם אלון USA. במסגרת העסקה הנבחנת, תרכוש רבוע נדל"ן ב-19.5 מיליון דולר חטיבת קרקע בגודל של 240 דונם בסיאטל, המשמשת היום כנמל ימי לצורכי אחסנה והפצה של דלקים ושמנים. במידה שהעסקה - המוגדרת כעסקת בעלי עניין הדורשת את אישור בעלי המניות של החברה - תושלם, תשכור אלון USA בחזרה את הנכס תמורת 1.75 מיליון דולר לשנה, המהווים דמי שכירות של 9%.

זאב שטיין, מנכ"ל רבוע כחול נדל"ן, אמר היום ל"גלובס", כי "המקום מוגדר כרגע כאזור תעשייה, ואנחנו מתכוונים לפתח את הקרקע ולהפוך את הנכס לאזור אורבני, כאשר פעילות הדלקים תועבר למקום אחר".