91% מבכירי ההון סיכון: המיזוגים והרכישות חזרו לעצמם

זאת על-פי סקר דלויט ■ 62% ממנהלי ההון סיכון מעריכים כי הנפקה ראשונית בנאסד"ק תתבצע עד סוף הרבעון השני של 2010 ■ 41% מהמשיבים רואים במזרח את ההזדמנות המרכזית לשיפור הביצועים

לאור עסקאות הרכישה המרשימות שנסגרו בחודש האחרון של העשור, ישנה תמימות דעים בקרב מנהלי ההון סיכון (91%) אשר טוענים כי עסקאות המיזוגים והרכישות חזרו לעצמן, כך עולה מסקר ה- VC Indicator הרבעוני שערכה פירמת ראיית החשבון והייעוץ Deloitte בריטמן אלמגור זהר במהלך חודש דצמבר בקרב מנהלים ושותפים בקרנות ההון הסיכון בישראל. בד בבד, ישנה ציפייה לסיום הבצורת הארוכה של הנפקות ראשוניות בנאסד"ק, שהחלה ביולי 2007, כאשר 62% מאמינים כי נראה הנפקה עד מחצית השנה הנוכחית.

התמונה העולה מהסקר אינה ורודה לחלוטין. ישנה ציפייה מסוימת לסגירת חברות, כאשר 38% מהמשיבים מאמינים כי נראה עד עשר חברות אשר יסגרו בחצי השנה הקרובה. במקביל, מנהלי ההון סיכון חושבים כי פעילות הגיוסים לקרנות תהפוך קשה מבעבר לאור המשבר החריף, כאשר 28% מצפים שגיוס קרנות יהיה בתקופה הקרובה קשה מבעבר ו- 34% צופים כי יהיה קשה בהרבה לעומת התקופה שקדמה למשבר.

רו"ח טל חן, ראש מגזר ההיי-טק בפירמת ראיית החשבון והייעוץ Deloitte בריטמן אלמגור זהר, טוען כי "המשבר הביא את הגופים המוסדיים בעולם ובישראל לשקול מחדש את מודלי ההשקעה שלהם ולהתאים את עצמם לרגולציה הקיימת ולזו המתהווה, תוך שינוי תמהיל ההשקעה שלהם בקרנות הון סיכון".

עוד עולה מהנתונים כי מקור החדשנות היה ונותר ארה"ב, כאשר 80% מהמשיבים רואים את עיקר התחרות בחברות הפורטפוליו שלהם בארה"ב. שוקי היעד לעומת זאת מקבלים תפנית משמעותית מזו שהכרנו בסוף העשור הקודם, כאשר 41% מהשותפים והמנהלים בקרנות רואים במזרח את ההזדמנות המרכזית לצמיחה בהכנסות של חברות הפורטפוליו, 34% בארה"ב, 19% באירופה ואפריקה ו-6% בדרום אמריקה.

התחומים החמים ימשיכו להיות הקלינטק והמכשור הרפואי עם 71% ו- 68% (בהתאמה), אשר צופים צמיחה בהשקעות בתחומים אלו. באשר לעניין הרב סביב תחום ענן המחשוב (Cloud Computing) הדעות חלוקות, כאשר 13% מאמינים שמדובר בהמולה רבה סביב מונח שלמעשה מאגד טכנולוגיות קיימות לעומת 47% אשר רואים בתחום ארכיטקטורה חדשה של טכנולוגיות מידע שתשפיע באופן דרמתי על התעשייה ו-40% טוענים כי עדיין מוקדם לקבוע האם מדובר במהפכה של ממש.