אנדוגן מקבוצת ביומדיקס גייסה 12 מיליון דולר ויוצאת לקניות

החברה תשתמש בהון שהושקע בה לקידום שני המוצרים שלה לאיחוי רקמות וכן לרכישת קווי מוצר נוספים בתחום הניתוחים הזעיר פולשניים ■ יו"ר אנדוגן, אלעד נגר: "נרכוש טכנולוגיות מכל מקום שבו הן יהיו מתאימות, עם עדיפות לטכנולוגיות ישראליות"

חברת אנדוגן, מקבוצת ביומדיקס הבורסאית, גייסה 12.25 מיליון דולר. את הגיוס, שנעשה לפי שווי של 25 מיליון דולר לפני הכסף, הובילה קרן Filvest, שמתמחה בהשקעות בביומד וזו לה ההשקעה הראשונה בישראל.

לאחר ההודעה עלתה היום מניית ביומדיקס ב-6.8% והחברה נסחרת עתה לפי שווי של 114 מיליון שקל.

הגיוס הנוכחי נועד לקדם את שני המוצרים הקיימים של אנדוגן לאיחוי רקמות באופן זעיר פולשני, אבל גם לקדם תוכנית להתרחבות אסטרטגית שלה.

אלעד נגר, יו"ר אנדוגן ומנכ"ל ביומדיקס, פירט היום בפני "גלובס" את התוכניות הללו. לדבריו, "בכוונת אנדוגן לשנות את שמה ל-Israel Biomedical Innovations ולרכוש קווי מוצרים נוספים בתחום הניתוחים הזעיר פולשניים, שנמצאים בין סוף השלב הקליני לתחילת שלב המכירות".

מתקדמת בגניקולוגיה

כיום אנדוגן משווקת באירופה את מוצריה מהתחום הגניקולוגי בהפצה ישירה. בארה"ב היא ממתינה לאישור מהרשות האמריקנית למזון ותרופות, ה-FDA, למוצר הגניקולוגי, ומפתחת יחד עם חברת Cook מוצר לתחום האורולוגי, שנמצא כעת בשלב הפרה-קליני.

בכוונת אנדוגן לפתח סל מוצרים רחב בתחום הזעיר פולשני, כדי לנצל את יכולותיה בפיתוח, ברגולציה, בבקרת איכות ובעיקר בשיווק. לשם כך החברה גייסה לפני חצי שנה את המנכ"ל רוני ברק, לשעבר מנכ"ל חברת דיסק-או-טק של קבוצת לואיס פל ופרופ' שלמה בן חיים, שנמכרה ל-Kyphon (ומאוחר יותר למדטרוניק) תמורת 220 מיליון דולר.

"ראינו שיש בישראל הרבה טכנולוגיות שמתאימות לתחום הניתוחים הזעיר פולשניים, אבל מעט כוחות ניהול ושיווק חזקים", אומר ברק. "אין סיבה שלא תקום בישראל חברת מכשור רפואי חזקה, שהולכת את כל הדרך עד השוק".

* הטכנולוגיות החדשות יגיעו מהחממות של ביומדיקס?

נגר: "לאו דווקא. למרות המחויבות של ביומדיקס לחברות בשלבים מוקדמים, אנחנו בונים גם על חברות בוגרות. נרכוש טכנולוגיות מכל מקום שבו הן יהיו מתאימות, עם עדיפות לטכנולוגיות ישראליות". לדברי נגר, "הגיוס הוא בתנאים טובים. למשל, הוא אינו כולל מניות בכורה".

פילבסט היא קרן שהוקמה בלוקסמבורג, כדי להשקיע בחברות עם זיקה ישראלית וכוונות לצמוח לחברות גדולות.

מלבד הסכום שהיא השקיעה - 8.25 מיליון דולר - השתתפו בסבב הגיוס גם זרוע ההשקעות של ביומדיקס, ספירהד, שנתנה 880 אלף דולר; וקרן פונטיפקס, שמחזיקה 18.7% בביומדיקס והשקיעה באנדוגן בסבב הנוכחי כ-1.3 מיליון דולר.

*בעבר היו כוונות להנפיק את אנדוגן. מתוכננים מהלכים פיננסיים דומים בעתיד?

"אכן היו כוונות כאלה, אבל החלטנו קודם לעבות את קו המוצרים. הגיוס הנוכחי נותן די והותר מימון לחברה, שפועלת מאוד ביעילות".

*מה באשר לחברה-האם ביומדיקס, שבעבר הייתה מועמדת להנפקה בארה"ב?

"אנחנו לא פוסלים דבר, אבל כרגע עוסקים בבניית חברות".

עוד מבחן לרעיון האשכול / פרשנות - גלי וינרב

מספר גורמים בשוק הביומד הישראלי, וגם משקיפים מחוץ לו, כבר ציינו בעבר כי אחת הרעות החולות של התחום בישראל, היא ריבוי החברות בו אל מול היעדר מימון וכושר ניהול.

כפתרון לכך הוצע הרעיון של מיזוג חברות, לא רק בשלב הבשלתן, כמו בחממות, אלא גם בשלב ההגעה לשוק. עד היום, רק מעט חברות ניסו לממש רעיון זה.

ביומדיקס כבר דיווחה בעבר כי תבנה את עצמה כצברים-צברים של חברות מתמחות. נסווקס הייתה הראשונה שנבנתה כך, כצבר פעילויות בתחום החיסונים, כאשר הטכנולוגיות שלה בתחום זה מגיעות ממגוון מקורות.

בינתיים, בחברת עופר היי-טק בנו את EZSurgical פחות או יותר במתכונת החדשה של אנדוגן - כאוסף של טכנולוגיות בתחום הניתוחי הזעיר-פולשני, המשווקות על-ידי אותו כוח מכירות.

ועדיין, במדינה שבה פועלת EZSurgical לצד אנדוגן, ייתכן שמפזרים את משאבי המימון והניהול בשכבה דקה מדי על-פני יותר מדי חברות. מעניין יהיה לראות האם רעיון צברי החברות יתפתח עד כדי כך, ששתי חברות בוגרות יחסית מסוג זה, יוכלו להתאחד ביניהן.