שלמה אליהו: אמליץ לדירקטוריון לאומי על מינוי דוד קליין ליו"ר במקום איתן רף"

גלובס tv (עדכון) - כהונת רף מסתיימת במאי ■ הערכות: עפ"י פרשנות בנק ישראל לחוק מראני לא יוכל דירקטור מטעם אליהו להיבחר לדירקטוריון לאומי בלי שאליהו יקבל היתר שליטה מבנק ישראל

שלמה אליהו, הבעלים ומייסד קבוצת הביטוח אליהו ובעל המניות הפרטי הגדול ביותר בבנק לאומי (9.6%), יוצא כנגד שליטת המדינה בלאומי. אליהו מציע למנות את ד"ר דוד קליין, לשעבר נגיד בנק ישראל, ליו"ר הבנק במקומו של איתן רף, המסיים את כהונתו בחודש מאי.

אתמול בלילה, בדרמטיות יתרה ובאופן חריג זימן אליהו להבוקר מסיבת עיתונאים. האירוע נערך במשרדי רני רהב, איש יחסי הציבור החדש של אליהו.

בנאומו הקפיד אליהו שלא לצאת נגד המדינה והדגיש כי הצעתו למינוי קליין נעשית במסגרת זכויותיו כבעל מניות בבנק. "לא באתי לעשות מבחן כוחות עם המדינה. אני מצפה שהמדינה תתנהג לפי ההחזקות שלה בבנק ולא מעבר לזה".

אליהו הגיע למסיבת העיתונאים היישר ממשרדי בנק לאומי, שם מסר לרף את דרישתו בכתב מהדירקטוריון - לכנס אסיפה כללית מיוחדת של בעלי המניות על מנת לאשר את מינויו של קליין כדירקטור בבנק. זאת כשלב ראשון לקראת מינויו כיו"ר במקום רף. לאחר קבלת המכתב דיווח לאומי כי "הדירקטוריון יתכנס במהלך התקופה הקרובה כדי לדון בבקשת אליהו למינוי דוד קליין כדירקטור בבנק".

לדירקטוריון יש 21 ימים כדי לדון בבקשתו של אליהו, ואם יאשר אותה תזומן אסיפה כללית תוך 35 ימים. מאחר ובחודש מאי אמורים להתחלף ממילא חמישה דירקטורים ההערכות הן כי המדינה תנצל את האסיפה המיוחדת אם תזומן, כדי לבחור את כל חמשת הדירקטורים החדשים.

"חרושת שמועות"

אליהו החל לאחרונה לצאת בריש גלי כנגד התמהמהות המדינה במכירת מניותיה בלאומי (11.46% מהם 1% יועברו לעובדי הבנק) וטוען מעל כל במה כי הבנק מופרט ולמדינה אין זכויות מיוחדות בו. גרעין שליטה בבנק מוגדר כ-20% ולמדינה אין את השיעור הנדרש.

הבוקר תקף אליהו את התנהלות המדינה ויצא כנגד האפשרות למינוי פוליטי לתפקיד היו"ר. על פי הערכות בכוונת שר האוצר, יובל שטייניץ, וראש הממשלה, בנימין נתניהו, למנות לתפקיד מועמד מטעמם. השמות שעולים הם אורי יוגב, איזי תפוחי ומשה טרי.

"לאחרונה, ולקראת סיום כהונתו של רף, מתרוצצות במשק ובתקשורת ידיעות ושמועות על כוונות לכאורה למנות לתפקיד אנשים בעלי קרבה פוליטית או אחרת. מיותר לומר שידיעות כאלה לא מועילות לבנק ואף עלולות לגרום נזק", אמר אליהו והוסיף כי "הבחירה בקליין נדרשת כבר כעת על מנת להביא להפסקת חרושת השמועות וחוסר הוודאות בציבור ובמשק לגבי זהותו של היו"ר המיועד, אשר לדעתי פוגעות בבנק". אליהו שב ואמר כי "ההחזקה בלאומי היא אסטרטגית עבורי".

תומך בהמשך כהונת מאור

אליהו הקפיד לציין שהמלצתו למינוי קליין ליו"ר אינה חלק ממאבקו לשליטה בבנק. "גרעין שליטה אינו הנושא, כרגע מדברים על שימור מבנה ניהולי", אמר. בהקשר זה אליהו גם הביע תמיכה "חיובית וחד משמעית" בהמשך כהונתה של מאור כמנכ"ל לאומי, ושיבח את רף ופעילות הבנק. עוד אמר אליהו כי "לא אני מנעתי את האפשרות מאיתן רף להמשיך בתפקידו. הקדנציה שלו נגמרת". רף בתפקיד מאז 1995.

ד"ר דוד קליין, בן 75, מבוגר מרף בשש שנים. רף, אגב, אמור לסיים את תפקידו בין היתר על רקע גילו ומשך כהונתו הארוך. קליין כיהן כנגיד בנק ישראל בשנים 2000 עד 2005 קודם לנגיד הנוכחי. לפני כן שימש כחבר ההנהלה בבנק ישראל, הממונה על המחלקה המוניטרית ומחלקת הפיקוח על מט"ח. לאחר פרישתו שימש בעיקר כיו"ר הדירקטוריון המייעץ של בית ההשקעות מיטב.

נציין כי מינויו של קליין לדירקטור בבנק אינו מחייב את מינויו ליו"ר כאשר את היו"ר בוחר הדירקטוריון. בהתייחס לכך הבהיר אליהו כי הוא "סומך על שיקול הדעת של הדירקטוריון שקליין ייבחר ליו"ר". על פי הנהלים קליין זקוק לאישור בנק ישראל למינויו כדירקטור. אליהו הביע ביטחונו כי לא תהיה בעיה. "אין לי ספק שבנק ישראל יאשר את המינוי, ד"ר קליין הוא דמות בעל שיעור קומה ויכולת מקצועית גבוהה", אומר אליהו והוסיף כי "המינוי הוא לטובת היציבות הניהולית של הבנק, וצעד מתבקש לאור כל השמועות".

שתיקה רועמת בבנק ישראל

בירושלים הופתעו היום מצעדו של שלמה אליהו. בתגובה נמסר ממשרד האוצר כי הוא "לומד את הנושא". בנק ישראל סירב להתייחס רשמית כאשר הנגיד, סטנלי פישר, והמפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, שוהים כעת בחו"ל. עם זאת מקורות לא רשמיים בבנק ישראל אמרו בתגובה כי "צריך לבדוק אם מדובר במהלך פסול. על פניו מדובר בהפעלת אמצעי שליטה מבלי שניתן לאליהו היתר לעשות זאת". ההערכות הן כי על פי פרשנות בנק ישראל לחוק מראני לא יוכל דירקטור מטעם אליהו להיבחר לדירקטוריון לאומי בלי שאליהו עצמו יעבור בדיקת נאותות ויקבל היתר שליטה מבנק ישראל.

ההערכות הן כי בבנק ישראל לא מרוצים מכך שאליהו יהיה בעל הבית בלאומי. אך עד כה נמנע אליהו מלבקש היתר שליטה רשמי מבנק ישראל כך שהסוגיה לא עלתה לדיון ואליהו מעולם לא נפסל. לאליהו היתר שליטה בבנק אגוד מאז 1993 והיתר לשליטה בחברת ביטוח מאז 1963.

הליך בדיקת נאותות אמור לקחת כשישה חודשים עד שנה. ההליך כולל גם את בדיקת המקורות הפיננסים של מבקש ההיתר שנדרש להציג הון פנוי ביחס כפול משווי המניות שברשותו. כדי לקבל היתר שליטה בלאומי על אליהו למכור את החזקותיו בבנק אגוד, ואת תיק ביטוח החיים של חברת הביטוח אליהו.