משה גבריאל מאינטרקולוני: "אני מאוד אופטימי ומקווה לטוב"

המשקיעים בחברת הנדל"ן יכריעו בתוך שבוע האם לקבל את הסדר החוב המוצע להם ■ ורדה בורשטיין, מבעלי השליטה בחברה, הגישה ערעור לעליון בכדי שתוכל להצביע נגד ההסדר

"אני מאוד אופטימי ומקווה לטוב", כך אמר אתמול ל"גלובס" משה גבריאל, מנכ"ל ומבעלי השליטה בחברת אינטרקולוני (לשעבר אמריקן קולוני) בצאתו מאסיפת בעלי המניות של החברה. לאחר מכן התקיימו אסיפות של מחזיקי האג"ח ועד ליום ראשון הבא יכריעו בהצבעה האם לקבל את הסדר החוב המוצע לפיו יומר חוב של כ-132 מיליון שקל תמורת 90% ממניות החברה.

אינטרקולוני נקלעה למשבר קשה בעיקר בגלל פרויקטים שניסתה להקים במזרח-אירופה. חברת הנדל"ן הקטנה נסחרה בשיאה בשנת 2007 לפי שווי של כ-450 מיליון שקל. את תשעת החודשים הראשונים של 2009 סיימה בהפסד של כ-82 מיליון שקל, ועם גירעון של 58 מיליון שקל בהון העצמי וגירעון בהון החוזר של 193 מיליון שקל. היקף ההתחייבויות שלה עמד על 333 מיליון שקל, ומנגד בקופתה נותרו 18 מיליון שקל בלבד. רואי החשבון שלה צירפו לדוחותיה הערת "עסק חי", המשקפת חשש להישרדותה.

נכון לדוחות הכספיים האחרונים מפגרת אינטרקולוני בפירעון התחייבויות בהיקף של כ-5 מיליון אירו לבנקים, ואילו למחזיקי אג"ח א' היא שילמה רק 3.5 מיליון שקל במקום 19.1 שהייתה אמורה לשלם. ביולי האחרון דרש בנק הפועלים לחלט ערבויות שהעמיד לחברה בהיקף של כ-10 מיליון דולר, בגין פרויקט "מתחם עדן" בירושלים, אך הנושא נמצא בדיונים משפטים.

חברת הנדל"ן גייסה אג"ח בהיקף של כ-160 מיליון שקל באמצעות שתי סדרות אג"ח לא מדורגות וכמעט ללא שעבודים - סדרה א' בהיקף 84.4 מיליון שקל וסדרה ב' בהיקף של 75.6 מיליון שקל. עו"ד יונתן שרמן, המייצג את החברה, הסביר את ההסדר: "כל אג"ח ב' תומר למניות וכל אג"ח א' תומר למניות למעט 30 מיליון שקל (האג"ח סטרייט החדשה תהיה אג"ח להמרה). בנוסף מוקצות אופציות למחזיקי האג"ח וכאופציות לבעלי המניות הנוכחיים. מחזיקי אג"ח 'טהורים' (בהתייחס לאחזקות צולבות ולאחזקות במניות) יספרו - זאת בהתאם לדרישת רשות ני"ע. כל נכסי החברה ישועבדו לטובת מחזיקי אג"ח א'".

ברקע להידרדרות במצב החברה, מתנהל מהלך משפטי מול בעלת השליטה השנייה בחברה, ורדה בורשטיין. אשת העסקים העמידה בנובמבר 2008 הלוואה בסך 11.5 מיליון שקל לרועי לוסטרניק, שבתמורה שיעבד את מלוא אחזקותיו בחברה לטובתה. בנוסף, ניתנה לבורשטיין אופציה לרכישת מניותיו של לוסטרניק תמורת 32 מיליון שקל, מחיר ששיקף לחברה שווי שוק של 75 מיליון שקל. בין בורשטיין ולוסטרניק פרץ סכסוך ובנובמבר 2009 הוסכם ביניהם שמניות לוסטרניק יועברו לידי בורשטיין תמורת 1.5 מיליון שקל נוספים וויתור על החזר ההלוואה. כיום מחזיקה בורשטיין ב-43% ממניות אינטרקולוני, וגבריאל מחזיק ב-42%. בורשטיין מתנגדת להסדר החוב, שידלל את אחזקותיה הטריות לשיעור אפסי, אך בה"מ אוסר עליה להתנגד לאישורו.

עו"ד תומר שקרצי, ממשרדו של יוסי שגב, המייצג את בורשטיין סיפר במהלך אסיפת בעלי המניות שהוגש ערעור לבית המשפט העליון בבקשה לאפשר לבורשטיין להתנגד להסדר. הדירקטור באינטרקולוני זאב לבנברג ביקש באסיפה מעו"ד שרצקי שאם יש לו ראיות לעבירות לכאורה שבוצעו על ידי בעלי השליטה, אז שהן תועברנה לידי הגורמים הרלוונטיים.

בתחילת החודש פשטה רשות ניירות ערך על משרדי החברה וחקרה את בעל השליטה, גבריאל, המשמש גם בתפקיד המנכ"ל בחשד לביצוע עבירות של שילוב פרטים מטעים בדוחות. גם סמנכ"ל הכספים, מני ראש נחקר. עו"ד ויקטור תשובה, המייצג את אג"ח ב', ביקש שלא יינתן הפטר מתביעות על ידי החברה. עו"ד שרמן: "סעיף ההפטר בהסדר החוב לא כולל כעת מרמה וזדון. היה ויתור גדול בגלל ההתרחשויות האחרונות ובגלל הנכונות של החברה

ואנו שמים את העבר מאחורינו עם ההסדר".

בעלי המניות ומחזיקי האג"ח התבקשו להעביר את תשובתם עד ליום ראשון הבא.

נכסי אינטרקולוני היום הם: מתחם ליבר ברחוב פינס בנווה צדק, פרויקט עדן (עסקת קומבינציה) בירושלים, שני פרויקטים בהונגריה (EDE ו-SKAF) ושלושה ברומניה (בבוקרשט ובפומט). כל הפרויקטים של החברה הם בתחום של נדל"ן למגורים.