רשתות השיווק - הענף המוביל בהוצאה לפרסום ב-2009

יפעת בקרת פרסום: תקשורת סלולרית היא הענף השני בגודלו, ובמקום השלישי והרביעי מוצרי חשמל ובנקאות - שתי קטגוריות שגדלו בשנה החולפת

תת-ענף רשתות השיווק הינו גם השנה הקטגוריה הגדולה בישראל מבחינת ההוצאה לפרסום, עם השקעה של כ-320.5 מיליון שקל המשקפים קיטון של 1%.

על-פי דו"ח יפעת בקרת פרסום לשנת 2009, המפרסמת הגדולה בקטגוריה היא סופר-פארם הממוקמת במקום החמישי, אחריה רבוע כחול, ובהמשך שופרסל במקום העשירי עם קיטון של 11% בהיקפים. המשביר לצרכן הוא השחקן האחרון בקטגוריה המשתלב בטבלה במקום ה-16 עם גידול של כ-10%.

ענף התקשורת הסלולרית במקום השני - אף הוא עם סטגנציה מבחינת השקעה, אך השחקניות מתנהלות באופן שונה משמעותית זו מזו. בעוד שפלאפון ופרטנר מגדילות משמעותית את תקציבי הפרסום (פרטנר ב- 45% ופלאפון ב-35%), הרי שסלקום ממשיכה זאת השנה השנייה ברציפות להקטין תקציבים - לפחות בכל הקשור בפרסום מעל הקו.

הסיבה להבדלים נעוצה כנראה כך שפלאפון ופרטנר ביצעו השנה מהלכים אסטרטגיים גדולים שדרשו תמיכה במדיה: פרטנר בכל הקשור להפיכתה לחברת תקשורת כוללת ובאינטרנט, ופלאפון בהשקת הרשת החדשה.

סלקום אמנם ביצעה מהלך גדול כשהחזירה לחיים את פסטיבל ערד, אך מדובר במהלך שעיקר ההשקעה בו לא בא לידי ביטוי במדיה אלא בשטח הפעילות. פרטנר אמנם הינה המפרסמת הגדולה מבין השלוש, אבל דווקא המותג פלאפון הוא המותג המושקע ביותר בקטגוריה ובכלל. סלקום ממוקמת במקום השלישי מבחינת ההשקעה במותג, ופרטנר בשישי.

השפעות המיתון נראות על קטגוריית כלי הרכב, שרושמת קיטון של כ-13% בהיקפיה. לעומת זאת, העובדה ש-HOT חזרה לפרסם במרץ ניכרת היטב בקטגוריית הכבלים/לוויין, שרושמת גידול של כ-35%. הפרסום של HOT גדל בכ-19%, והיא ממוקמת במקום ה-19. לעומתה yes סוגרת את הדירוג במקום ה-20 עם סטגנציה בהיקף ההוצאה.

גידול משמעותי נרשם גם בהיקפי הפרסום של מוצרי החלב, קטגוריה שגדלה ב-35% בעיקר תודות לגידול של 40% בהיקף הפרסום של תנובה, בעיקר בגלל יופלה. גם מולר לא טמנה ידה בצלחת והשקיעה בתמיכה במותג החדש שהושק לפני שנה.

יש להניח כי המיתון הוא זה שהשפיע על הקיטון המשמעותי של קטגוריית הביגוד, שראתה השנה נתח מצומק ב-31%.

תתי ענף המושקעים ביותר