טבע במשא-ומתן להשקעה של מיליוני דולרים בביוקנסל

סביר להניח כי מו"מ כזה נובע מעניין של טבע לחתום בהמשך הדרך (או אפילו יחד עם ההשקעה) על הסכם למסחור התרופה של ביוקנסל לטיפול בסרטן

טבע נמצאת במו"מ עם חברת ביוקנסל להובלת סבב השקעה בחברה, בהיקף של כמה מיליוני דולרים - כך נודע ל"גלובס". החברה סירבה להגיב, וכך גם בעלת השליטה בה, כת"ב . מטבע לא התקבלה תגובה עד מועד סגירת הגיליון. בימים האחרונים רושמת ביוקנסל מחזורי מסחר ערים. היום חלה עלייה של כ-6% במניה והחברה נסחרת לפי שווי של 54 מיליון שקל.

היעד: מסחור

סביר להניח כי מו"מ כזה נובע מעניין של טבע לחתום בהמשך הדרך (או אפילו יחד עם ההשקעה) על הסכם למסחור התרופה של ביוקנסל לטיפול בסרטן. ביוקנסל נמצאת כעת בשלב II של הניסויים הקליניים בתרופה שלה, בהתוויה של טיפול בסרטן שלפוחית השתן, כשתוצאות הניסוי אמורות להתקבל בתחילת 2011. כמו כן, צפויה החברה לסיים לקראת סוף השנה שני ניסויי שלב I/IIa בתרופה, בהתוויות של טיפול בסרטן השחלות ובסרטן הלבלב.

לאחרונה מונה בביוקנסל למנכ"ל אורי דנון, שניהל בעבר פרויקטי פיתוח בטבע, כולל הפרויקט לקופקסון בתמיסה. החברה הקודמת שניהל דנון, אטוקס ביו, ניהלה בעבר מו"מ להסכם השקעה עם טבע. דנון הגיע לתפקיד לאחר פרישתו של אבי ברק, מי שהוביל אותה בשנים האחרונות לצד מייסדה, פרופ' אברהם הוכברג.

ביוקנסל הודיעה באוקטובר על כוונתה לגייס כ-15-20 מיליון שקל על בסיס תשקיף מדף. בינתיים טרם יצא הגיוס לפועל. החברה פרסמה מצגת לשוק ההון בתחילת דצמבר. ביוקנסל נסחרת בתל אביב וגם מדווחת ל-SEC.

השקעות נוספות בתרופות לסרטן

ביוקנסל הוקמה על בסיס מחקריו של פרופ' אברהם הוכברג, במסגרת חברת מסחור הטכנולוגיות "יישום" של האוניברסיטה העברית. הבסיס לתרופה שפיתח הוכברג הוא גן בשם H-19 המבוטא ברמות גבוהות בעוברים, אינו מבוטא ברקמות בריאות של מבוגרים, אך שב ומתבטא ב-33 סוגים של תאים סרטניים. ביוקנסל פיתחה תרופה בעלת שני רכיבים: רכיב אחד יכול לזהות את התא הסרטני באמצעות חיבור לגן H-19. רכיב שני הוא רעלן הדיפטריה.

ברגע שהתרופה מתחברת לתא, היא פולטת את הרעלן לתוכו וכך הורגת אותו באופן סלקטיבי. בעבר הסביר הוכברג כי "אם הרעלן הזה משתחרר בגוף, אין איתו שום בעיה, כי כל האוכלוסייה בעולם המערבי מחוסנת כלפיו באמצעות 'הזריקה המשולשת'".

טבע מושקעת בחברות נוספות בתחום הסרטן, ביניהן חברת קיורטק הישראלית, גם היא בשליטת כת"ב. טבע חתמה בעבר על הסכמים עם קיורטק למימון ניסויים קליניים במספר התוויות של החברה בתחום בסרטן, בהיקף של מעל 10 מיליון דולר.