מחשבים ניידים בשביל הלב

החידושים המעניינים יותר בשוק המחשבים הניידים הוצגו בשולי תערוכת CES

בשוק המחשבים ניידים, בדומה לשוק הרכב, ניתן לאבחן שני סוגים מרכזיים של התנהגות צרכנית. לקוחות רבים עורכים סקר מקיף לפני הרכישה, בוחנים את החידושים האחרונים בשוק, מאתרים הזדמנויות ובוחרים את הדגם שמעניק להם את התמורה הטובה ביותר למחיר. לאחר מכן, יש לקוחות שמאבדים עניין בשוק לכמה שנים טובות כל זמן שהמוצר שרכשו ממלא את תפקידו. לעומתם, יש לקוחות שממשיכים לעקוב אחר הנעשה בשוק, מוטרדים מכל דגם חדש ומבכים את ירידת ערך הרכישה שלהם.

לקוחות שמאמצים את גישת המעקב בשוק המחשבים הניידים נדונים לתסכול עוד בטרם יבש הדיו מעל חשבונית הרכישה שלהם. בשנים האחרונות, החלו יצרני המחשבים הניידים והרכיבים לאמץ שיטות מעולם מוצרי הצריכה ההמונית, כמו האצה דרמטית של מחזור החיים של המוצר תוך הכחדת הדורות הקודמים.

כך, למשל, לפני פחות משנה וחצי הוצגו מעבדי core 2 של אינטל כמילה האחרונה בתחום, והבטיחו ביצועים חזקים מספיק כדי לענות על כל צורכי המשתמש הביתי והעסקי לשנים הבאות.

מחשבי core 2 עדיין צוברים תנופה ברוב העולם, אבל החודש כבר החל תהליך הכחדתם, עם השקת מחשבים ניידים עם מעבדי core-I3 ו-core-I5 של אינטל בתערוכת האלקטרוניקה הבידורית - תערוכת CES.

מבחינה מעשית, לא מדובר בשיפור ביצועים. מבחנים ראשונים שנערכו למעבדים החדשים מגלים שיתרונם על פני מעבדי core 2 מבחינת ביצועים הוא שולי ברוב היישומים הנפוצים, וגם השיפור בגרפיקה מתבטא רק בתחום צר של יישומי וידיאו. הם קצת יותר חסכוניים בחשמל, קצת יותר שקטים, ובעיקר זולים יותר לייצור. כל זה לא מפריע למחירי הניידים מהדור הקודם להתחיל בצניחה חופשית בימים האחרונים, לפחות בארה"ב.

הנטבוקים משתדרגים

גם שוק הנטבוקים עתיד לעבור השנה תהליך דומה של הכחדה שיווקית. הדורות החדשים של הנטבוקים, שמוצגים בימים אלו, כוללים גרפיקה משופרת עם תמיכה ב-HD, והופכים את מסך ה-10 אינץ' לסיפור של אתמול.

אם לשפוט מהדגמים החדשים שהושקו ב-CES, הרף החדש של הנטבוקים הוא מסך 11.1 אינץ' ומעלה, מעבד אטום מדובר שני (או מעבד מקביל) ומחירים דומים לאלו של מחשבי הנטבוק האיכותיים מהדור הקודם. הדגמים של הדור הקודם, לעומת זאת, כבר מוצעים היום למכירה באינטרנט ב-200 עד 250 דולר, כולל מערכת הפעלה.

בשנה הקרובה תנסה להצטרף לזירה תת-קטגוריה חדשה, שמכונה סמארטבוק, ומתיימרת לגשר על הפער בין טלפונים חכמים לבין הנטבוקים. אבל בחינת המפרטים של המוצרים הראשונים, כמו Skylight של לנובו, מגלה שמדובר בעיקר בתרגיל שיווקי יצירתי.

הסמארטבוקים מאמצים פורמט חיצוני דומה לזה של הנטבוקים המקובלים, פלוס כמה נגיעות עיצוב אופנתיות. בנוסף, הם כוללים חיבורים אלחוטיים וסלולרים, מעבדי נתונים שנלקחו משוק הטלפונים החכמים, ותמיכה בלחיצה אחת ברכישה והורדה של יישומים מחנויות וירטואליות.

במילים אחרות, מדובר באריזה חדשה למוצר מוכר, שנראית כאילו תוכננה במיוחד כדי לענות על צורכי המפעילות הסלולריות, וגם תשווק ככל הנראה דרך הצינורות השיווקים שלהן, עם תוכנית סבסוד. המוצר ללא התחייבות למפעילה סלולרית יעלה כ-500 דולר.

חידושים בשוליים

בפינות היותר צדדיות של CES היה ניתן למצוא חידושים ומגמות מעניינים יותר, שעשויים לעודד שדרוג של המחשב הנייד השנה. כמה יצרניות השיקו, למשל, דגמים חדשים של מחשבים ניידים, שמצוידים בטכנולוגיה של אינטל לשידורי וידיאו אלחוטיים.

הרעיון כאן פשוט: כדי להעביר תמונות ותוכני וידיאו מהמחשב לטלוויזיה צריך לחבר מתאם קטן (מתוצרת נטגיר) לשקע ה-HDMI של הטלוויזיה. המחשב כבר דואג לכל השאר, ומספק איכות שידור של וידיאו HD בסיסי.

הגימיק הזה אומץ בחום בדגמים כמו Vaio Z החדש של סוני ו-E250 של טושיבה. מחשבים אלו מכילים גם את מעבדי הדור החדש של אינטל, ומחירם מתחיל באזור ה-1,000 דולר.

דל הציגה בתערוכה מחשב נייד חדש, M11X מסדרת Alienware, שמתיימר להעניק לראשונה ממד של ניידות למחשבי הגיימרים, שהיו עד כה כבדים להפליא. למחשב החדש יש כרטיס גרפי חזק ועוצמה של נייד גדול, וכל זאת עם מסך של 11 אינץ' בלבד וממדים קומפקטיים, שמתאימים למי שלא יכול להיפרד מהמשחקים גם במטוס.

ויש גם כאלו שמתייחסים ברצינות לחזון של הפיכת המחשב הנייד לחלק ממערכת הבידור הביתית. חברת Asus, למשל, הפיקה בשיתוף יצרנית האלקטרוניקה הדנית היוקרתית B&O מחשב נייד חדש עם לוח מקשים מואר ברכות, מעבד Core-I7 וכרטיס גרפי איכותי, מסך HD מלא בגודל 18.4 אינץ' ועיצוב קמור וייחודי בחומרים מתכתיים, שיכול לגרום גם לפיליפ סטארק להחסיר פעימה.

הניידות היא מושג יחסי במכונה העצומה הזאת של Asus ו-B&O, אבל זה כנראה כבר לא כל כך חשוב. המחשבים הניידים מכוונים היום יותר ללב, ופחות לראש.