אנרגיה ירוקה: סאנדיי תקים בצאלים תחנה סולארית ב-100 מ' ש'

התחנה תוקם במסגרת הפרויקטים בגודל הבינוני של 5 מגוואט, על מאגר מים בשטח של 100 דונם, ותיישם טכנולוגיה ישראלית ייחודית למאגרי מים ■ לקיבוץ צאלים אופציה להגיע להחזקה של עד 50% בתחנה

חברת סאנדיי אנרג'י חתמה על הסכם עם קיבוץ צאלים להקמת תחנת כוח פוטו-וולטאית בהספק של 5 מגוואט על מאגר המים שבשטח הקיבוץ. עלות הקמת התחנה מוערכת בכ-100 מיליון שקל. לפי ההסכם, לקיבוץ צאלים יש אופציה להשתתף במימון המערכת ולהגיע להחזקה של עד 50% בתחנת הכוח.

נקודת יתרון בפרויקט היא שייעוד השטח, שצמוד לקיבוץ, כבר מאושר על ידי רשויות התכנון למתקנים הנדסיים, ולפיכך צפוי לקבל את ההיתרים הנדרשים מהגופים הרגולטורים והסטטוריים בהקדם.

מדובר בפרויקט הראשון בישראל בו תוקם תחנת כוח סולארית על גבי מאגר מים ולטענת סאנדיי זהו הפרויקט הגדול בסוגו בעולם עד כה.

לצורך הקמת הפרויקט סאנדיי מתעתדת לפתח וליישם טכנולוגיות חדשניות המאפשרות הקמת מתקנים פוטו-וולטאים מעל פני המים, הן בציפה והן בקונסטרוקציה ייחודית, וכן להשתמש במים במאגר לצינון הפאנלים הסולאריים ובכך להגדיל את תפוקת החשמל.

מהחברה נמסר, כי המערכת שתותקן תסייע בהקטנת האידוי של המים במאגר, אשר בימי הקיץ מאבדים כס"מ ביום כתוצאה מהאידוי.

סאנדיי מתכננת להתחיל בתהליכי הרישוי להקמת המתקן מיידית, וצופה כי במידה שכל האישורים להקמתו יתקבלו השנה, כבר ב-2011 יספק המתקן חשמל סולארי לרשת החשמל הארצית.

לדברי קובי דינר, מייסד ומנכ"ל סאנדיי, "הפרויקט של סאנדיי בצאלים הוא המערכת הסולארית הראשונה בישראל שתשלב פיתוחים טכנולוגיים תוצרת "כחול-לבן" ייחודיים. אנו מתכננים ליישם את הידע מפרויקט זה על פני מאגרי מים גם מחוץ לישראל".

חברת סאנדיי אנרג'י פעילה בשוק האנרגיה הסולארית בישראל משנת 2007. מאז נכנסו לתוקף תקנות "החשמל הירוק" בישראל ביולי 2008, הפכה סאנדיי לחברת אנרגיה סולארית מהמובילות בישראל, עם פרויקטים מתוכננים לשלוש השנים הקרובות בהיקף של כ-1.5 מיליארד שקל, תחת הרגולציה למתקנים בינוניים (הן על קרקעות והן על גגות) במגזרים ההתיישבותי, העסקי, והציבורי.