שתיים כושלות עם פוטנציאל

שתי תעודות סל עם ביצועים גרועים במיוחד ב-2009 ואשר עוד יפתיעו לטובה ב-2010

הכל יודעים שהנבואה ניתנה לשוטים, ועדיין, כל שנה נפתחת בגל תחזיות לגבי המגזרים והמניות החמים לשנה הקרובה. כרגיל, גם השנה רוב החוזים כנראה יתבדו, ורק מיעוט בודד יקלע ברמת דיוק מסוימת אל האפיקים המנצחים. משקיע חכם מסתכל דווקא על האפיקים שנכשלו בשנה החולפת, שמחירי המניות בהם ירדו מטה בצורה קיצונית מדי, ושעשויים להציג שיפור ניכר במחזור הכלכלי החדש.

הנה שתי תעודות סל שהציגו ביצועים גרועים במיוחד בשנת 2009 ועשויות להיות מעניינות מאוד ב-2010.

אפיק הסחורות: (UNG) United States Natural Gas

המשבר הכלכלי הפחית באופן משמעותי את היקף השימוש בגז, בעוד שההיצע נשאר כמעט ללא שינוי. לגז אין ארגון דוגמת אופ"ק של הנפט, המפקח על התפוקה, ולכן מחיר הגז צנח ב-2009 לשפל היסטורי. תעודת הסל UNG עוקבת אחר מחיר הגז באמצעות חוזים עתידיים (ולאחרונה גם באמצעות עסקות Swap - עסקה להחלפה עתידית של נכס כספי שאינו סחורה), ולכן מחירה ירד בהתאם.

בחודשים האחרונים אנו עדים לשינוי מגמה במחירי הגז. התאוששות המשק האמריקאי, פשיטות רגל של חברות גז רבות שרכשו אתרי קידוח במחירים לא כלכליים, ובנוסף החורף הקר במיוחד השורר בארצות הברית בחודשים האחרונים החלו להגביר את צריכת הגז, מה שדוחף את מחירו מעלה. להערכתי, המגמה הזו תימשך גם בעתיד, עד שמחיר הגז יחזור לנקודה סבירה יותר, שבה חלק נכבד יותר מחברות הגז יוכלו להתקיים בנוחות וברווחיות גבוהה יותר.

בעוד המניות של חברות הגז זינקו מעלה ב-2009, תעודת הסל UNG דרכה במקום. ברור כי לתעודת סל שעוקבת אחר מחיר סחורה יש קושי לעשות זאת באופן מדויק. יחד עם זאת, במקרה הנוכחי, נדמה לי שאם מחיר הגז ימשיך לעלות בצורה איטית יחסית, גם התעודה תגיב בהתאם.

תעודת סל סקטוריאלית:

SPDR KBW Regional Banking (KRE)

הבנקים אכן היו אחת ההשקעות הגרועות ביותר של 2008. אבל, ב-2009 הנשיא אובמה נכנס לתמונה, והחל בתוכנית חילוץ מקיפה שהזרימה מיליארדים רבים של דולרים שסייעו לבנקים לשרוד. ברור שנמשיך לשמוע על פשיטות רגל פה ושם, אבל נראה כי הרע ביותר במגזר הבנקאות כבר מאחורינו.

בעוד שמניות הבנקים הכלל-ארציים הגדולים (Money Center Banks) זינקו בכ-100% מאז התחתית של מארס, מניות הבנקים האזוריים (Regional Banks) עלו ב-50% בלבד. אחד ההסברים היותר מתקבלים על הדעת לפער הגדול הזה הוא העובדה הפשוטה שבנקים אזוריים הנם בעלי סיכון גדול יותר לקריסה. לכן, מספר גדול יותר של משקיעים עדיין מעדיפים להתרחק מהם. למרות זאת, ההיסטוריה מלמדת שבטווח הארוך יש קשר חזק בין כל מניות המגזר. לאור זאת, הפער הגדול שנוצר כאן עשוי להיסגר כבר ב-2010. יש עוד אינדיקטור חיובי: פעילות קנייה חזקה של בעלי העניין בבנקים האזוריים.

דווקא במקרה של סקטור הפיננסים אני כמעט תמיד מעדיף להתרחק מקניית מניות של חברה בודדת, בגלל הקושי הגדול בניתוח דוחות של מוסדות בנקאיים. בדיוק בגלל זה, השקעה בתעודת הסל KRE עשויה להיות פתרון טוב ופשוט לחשיפה למגזר הבנקאות האזורית.**

הכותב אינו מחזיק באף אחד מניירות הערך המוזכרים. אין לראות בכתבה המלצה לרכישה/למכירה של ניירות ערך ו/או תחליף לייעוץ.

*yinon@bursa4u.com