הערכות: שרי אריסון נסוגה מהתוכנית להפיץ את מניות הפועלים

הפצת המניות התעכבה מסיבה טכנית, והירידות החדות שיבשו את התכניות ■ ככל הידוע, אריסון מתכננת לממש חלק ממניות הבנק שמוחזקות באמצעות תעשיות מלח, חברה בת של אריסון אחזקות

האם הירידות במניית בנק הפועלים אתמול שיבשו את התוכניות של שרי אריסון לממש את מניות הבנק? בתחילת השבוע נודע כי אריסון, בעלת השליטה בבנק הפועלים , מתכננת לממש חלק ממניותיה בבנק בהיקף המוערך בעשרות מיליוני דולרים. לדברי גורמים בשוק ההון, אריסון פנתה למספר גופים מוסדיים והציעה להם את המניות, אולם מסיבות טכניות התעכבה ההפצה. בינתיים השתנה המומנטום בשווקים, ובמיוחד במניות הבנקים, ואתמול איבדה מניית בנק הפועלים 2.8%.

על פי הערכות, הירידות גרמו לאריסון לסגת בינתיים מהתוכנית להפיץ את המניות.

ככל הידוע, אריסון מתכננת לממש חלק ממניות הבנק שמוחזקות באמצעות תעשיות מלח, חברה בת של אריסון אחזקות. אחזקות מלח בבנק הפועלים מוגדרות כמניות חופשיות, כך שאריסון יכולה לממש אותן ללא אישור בנק ישראל, מה שמקנה לה גמישות בהחלטה למכור, ויכולת להמתין שמחיר המניה ישוב לעלות.

מי שדווקא הספיקה לנצל את האווירה החיובית בשווקים היא מדינת ישראל. אתמול מכרה המדינה 5% ממניות בנק דיסקונט לדויטשה בנק, תמורת 435 מיליון שקל. בסופו דל שבר, הבנק רכש את המניות מהמדינה במחיר הגבוה מהמחיר בו הפיץ אותן לשוק, וזאת בשל הירידות החדות במניית הבנק אתמול. הפסדי דויטשה מהמהלך נאמדים ב-10 מיליון שקל. למדינה יש עוד 20% ממניות דיסקונט, כאשר שר האוצר יובל שטיינץ אמר בעבר שימכור את כל המניות עד סוף השנה.

עודף היצע

מניות הבנקים נהנו בשנה האחרונה מסנטימנט חיובי. מדד הבנקים טיפס ב-114% בשנת 2009, ומניות המדד נסחרות כיום לפי מכפיל הון 1 (שווי שוק להון עצמי) ובממוצע של 1.1. אלה מכפילי הון המאפיינים תקופות גאות, ולכן אולי לא מפתיע שבימים האחרונים נראה כי שלושה בעלי מניות גדולים בבנקים מעוניינים לממש חלק מאחזקותיהם (המדינה בדיסקונט, אריסון בהפועלים ובנק דיסקונט המחזיק במניות בבינלאומי).

ככל הנראה, האיתות של בעלי המניות הגדולים על כך שברמות המחירים הנוכחיות משתלם לממש, וההבנה שההיצע בשוק יגדל בעקבות ההפצות הצפויות, הביאו אתמול לירידה חדה במניות הבנקים, כשמדד הבנקים איבד 3.2%.

44