הטעות של אפריקה

הכי נורא שאין זו רק הטעות שלה, אלא שכל השוק טעה. איך באמת קורה דבר כזה?

דוח הרווח והפסד הוא עדיין מוקד המשיכה הגדול מבין ערמת הדוחות שמפרסמות החברות. האנליסטים והמשקיעים קופצים מיד לשורה העליונה שבו, ההכנסות, ומשם לשורה התחתונה, הרווח הנקי, כשבמקרה הטוב הם קולטים עוד כמה שורות בדרך.

אבל לאט-לאט גוברת גם המודעות לחשיבות המאזן ולדוח על תזרים המזומנים של הפירמה. רק ניתוח מכלול הדוחות יספק הבנה עמוקה יחסית על מצבה של הפירמה, וגם הוא לא תמיד מבטיח את זה. בחברות מורכבות - כאלו שעוסקות בכמה תחומים, שמחזיקות בכמה חברות בת, שמחזיקות גם בחברות כלולות - שקידה על הדוחות לפעמים לא ממש תעזור. זה קשה שבעתיים כשמדובר בדוחות רבעוניים (החסרים פירוטים רחבים בביאורים לדוחות), וכמעט בלתי אפשרי אם החברות מאמצות מראש גישה של חוסר שקיפות.

בשבוע שעבר דיווחה אפריקה ישראל על טעות בסעיף תזרים המזומנים מפעילות שוטפת ברבעון השני של השנה: "בעקבות דיונים שהתקיימו בין החברה לבין רשות ניירות ערך, החברה מודיעה בזה כי התגלתה טעות בהצגת נתונים מסוימים בדוח תזרים המזומנים המאוחד של החברה לתקופות של שישה ושלושה חודשים...".

בהמשך ההודעה מציגה החברה את הטעות והיקפה: "הטעות נובעת מכך שסכום של 592 מיליון שקל שהתקבל בידי החברה מפירעון יתרת החוב בין החברה לבין חברות מאוחדות, הוצג בחברה במסגרת תזרים מזומנים מפעילות שוטפת ובחברה המאוחדת במסגרת תזרים המזומנים מפעילות מימון, וזאת מבלי שיקוזז במסגרת ההתאמות לדוח המאוחד בהתאם לעמדת סגל רשות ניירות ערך כפי שהובאה לידיעת החברה... יצוין כי אין שינוי בסך סכום המזומנים נטו ששימשו את החברה במאוחד בתקופה של שישה חודשים וסכום המזומנים נטו אשר נבעו לחברה במאוחד בתקופה של שלושה חודשים שהסתיימו ב-30 ביוני 2009".

ובכן, אפריקה סיווגה בזמן אמת (ברבעון השני) תקבול מחברה בת כפעילות שוטפת, ובחברה הבת המאוחדת סווג התשלום (לאפריקה) תחת התזרים מפעילות מימון. אין כאן הקבלה, למרות שסביר שפעולה שנחשבת בחברה בת כפעולת מימון תיחשב גם אצל האם כפעולת מימון.

אם מדובר על החזר הלוואה, כפי ניתן להבין, מה זה אם לא פעילות מימון? ואם כך, הרי שבדוח תזרים המאוחד שתי הפעולות הנגדיות מבטלות אחת את השנייה (קבלת כסף אצל האם בפעילות מימון מול העברת כסף מהבת בדוח המימון של הבת). וגם אם מסיבה כלשהי אפריקה ראתה לנכון לסווג את הסכום הזה תחת פעילות שוטפת, הרי שבדוח המאוחד יש לקזז את שתי היתרות.

כתוצאה מתיקון הטעות התזרים של אפריקה מפעילות שוטפת במחצית הראשונה של השנה אינו 1.16 מיליארד שקל אלא 567 מיליון שקל. במקביל, התזרים מפעילות מימון אינו צריכת מזומנים בסך של 1.16 מיליארד שקל, אלא צריכת מזומנים בסך של 567 מיליון שקל. בנטו, השינויים במזומנים במחצית הראשונה (כולל התזרים מפעילות השקעה) לא השתנה - ירידה של 796 מיליון שקל במזומנים של החברה.

בהיבט רבעוני (רבעון שני), הטעות מורידה את התזרים מפעילות שוטפת מ-761.4 מיליון שקל ל-169.4 מיליון שקל, ואילו התזרים מפעילות מימון עובר מצריכת מזומנים בסך של 343.6 מיליון שקל לתזרים חיובי בסך של 248.5 מיליון שקל. בסה"כ ברבעון השני ייצרה החברה מזומנים בסך 32.2 מיליון שקל (כולל פעילות השקעה).

השוק לא הבחין בטעות

הטעות הזו היא מצד אחד מאוד מהותית - 592 מיליון שקל, ומצד שני נראית טכנית לכאורה, סתם עניין של סיווג. מעבר לזה, באפריקה, כחברת נדל"ן, נתון התזרים מפעילות שוטפת הוא לא קריטי כמו בחברות תפעוליות. ועדיין, טעות כזו שמתפרסמת ביום שבו מודיעה אפריקה על כוונתה להגיע להסדר (סוף אוגוסט 2009), למעשה מעקרת את ההסתמכות על דוח התזרים. אין לו שום משמעות, ואין משמעות לניתוח שלו.

ואולי הכי נורא - זאת לא רק טעות של אפריקה, זאת טעות של כל השוק. דוחות החברה לרבעון השלישי שהתפרסמו בסוף נובמבר חושפים את הטעות הגדולה בדוחות של הרבעון השני (על כך במדור קרוב), והשוק לא עלה על זה, למעט רשות ניירות ערך שכנראה יזמה את התיקון. זאת למרות שהדוחות של אפריקה הם כנראה הכי נקראים, על רקע הסדר האג"ח המתגבש מול החברה.

אבישי עובדיה הוא מרצה לחשבונאות וניתוח דוחות כספיים